NA: LeCoultre Futurematic

Net met heel veel moeite (statief, kunstlicht) een redelijke foto weten te maken. Toch de slechtse foto om dit horloge weer te geven. Zo verschrikkelijk onvergeeflijk. In het echt is het horloge véél mooier. Door de hele fijne schuurlijnen op binnenring en buitenring ontstaat een two-tone effect. Soms is het binnendeel wat donkerder, bij andere lichtinval weer net andersom. Het 3 euro megaglanzende krokoprintbandje verloor na 2 minuten dragen de ge-Pritt-te keeper en verpest de foto nog eens extra. Had helaas niks toonbaars liggen in 18 mm, behalve een ‘plastic’ Tropic band.

De kroon aan achterzijde heeft wat te veel speling (gewoon niet goed aangedraaid lijkt het) en de tijd verzetten gaat ietwat moeizaam (met een ‘truukje’ dus, druk op de juiste plaats etc.). Ook is de urenwijzer niet zo goed uitgelijnd (of de minutenwijzer, afhankelijk van hoe je het bekijkt). Hiervoor gaat hij dus nog even logeren bij de horlogemaker. E.e.a. zal wat mij betreft minimaal deels voor rekening komen van de verkoper in Frankrijk. De hackfunctie (80% op eBay heeft geen complete ‘hacklever’ en de reservekrachtaanduiding werken prima). De bumperautomaat heeft nog enige demping aan de slag-einden, maar het is, zeker bij een ontspannen veer, toch een goed hoorbaar gebeuren.

Over het Wakmann-Breitling en LeCoultre-Jaeger (en mogelijk nog andere merken) verhaal vond ik deze uitleg: Door zware importheffingen in de VS na de oorlog werd gekozen uurwerken en wijzerplaten uit Zwitserland aan te kopen (bij de Futurematic zijn uurwerk, caseback en wijzerplaat zelfs een soort module die zo in de kast wordt geklikt), vervolgens werden de uurwerken gereguleerd en ingebouwd (‘timed and cased’ zoals vermeld in de caseback) in de VS. Deze LeCoultres vind je alleen in 35 mm (toch een mm groter dan mijn Glycine Compressor), de Jaeger Lecoultre varianten zijn zeldzamer (vrijwel onvindbaar), duurder, maar ook gemaakt met stainless stalen kasten en een 37 mm diameter (de caseback zit dan met een schroefring bevestigd).

Er zijn van zowel de JLC als de LeCoultre varianten tíg uitvoeringen van wijzerplaat en kastvorm (met name verschillende lugs). Veel ‘fancy lugs’ die mij niet zo aanstaan. Deze heeft z.g. crab-lugs die de pols volgen. Gewone rechte lugs zijn het zeldzaamst volgens mij (ik volg al een jaar elke eBay-listing). Typisch is dat de wijzers bij álle modellen gelijkvormig zijn.

Goed, de foto dan maar. Ik begrijp het als iemand dit een ‘beat-up’ horloge vind met een te geringe diameter. Ik ben er helemaal blij mee. Zij die het in het echt gaan bewonderen (ik hoop dat het horloge dan niet naar de horloge-spa is voor een behandeling) zullen zien dat het in real life erg meevalt… De verwering van de urenwijzer kan ik met het blote oog bijvoorbeeld amper constateren. Het krasje op de plaat bij de 30s van de subdial wel, maar was netjes aangegeven door verkoper.

Schiet u maar!

1 like

Nou sorry hoor maar ik ga niet schieten, ik vind hem geweldig (tu)

Een ieder die foto’s maakt weet dat een foto vaak te eerlijk is en daardoor niet altijd recht doet aan het irl. aanschouwen.

Mag ik je van harte feliciteren met deze aankoop en hopelijk plaats je ook nog een foto van het uurwerkje?

mvg, Frans

Gefeliciteerd! Prachtklok. Ik vinnum helemaal top.

Menno

Mooi man

Damn Jeroen… X( gefeliciteerd!
Jammer dat het zulke lastige horlges zijn om 1 een keer goed en volledig origineel aan te schaffen.
Mede ook omdat het vaak zulke kleine horloges zijn houdt me dit nog tegen, anders had ik er vast al eens één aangeschaft.
Vindt ze echt prachtig!

M.C. Schreef:

Mooi man

  • veel!

Geniet ervan. Hopelijk heb je 'm snel in tip top conditie.

Zeker een mooi horloge Jeroen. Ook weer eentje die als hij niet om de pols gedragen wordt, erg mooi is om naar te kijken op het bureau of in de vitrine of wat dan ook. Loopt de gangreservewijzer alleen in het rode en zwarte gedeelte of helemaal rond?

Loopt rond. Rode deel is ‘bijna op’, zwarte deel is ‘flink vol’ witte deel is ‘alles oké’ :wink:

Een droom / wens die in vervulling is gegaan; Prachtig!

Veel plezier er mee (tu)

gr. Roel

Ik schiet niet, maar zit hier te kwijlen achter de notebook. ::o Mooi, man! :}

(tu)(tu)

Krabong Schreef:

Een droom / wens die in vervulling is gegaan;
Prachtig!

Veel plezier er mee (tu)

gr. Roel

Idd, da’s super!

Geniet ervan!

Mooi oud horloge(tu) Gefeliciteerd met de aanwinst!

Hoe oud is deze? Jaren '60? Of zit ik er helemaal naast?

Kocht voor 8 pond een manual via eBay. Ontving ik digitaal (snel verdiend aldaar ;)). Paar interessante specs, technische tekeningetjes post ik later of (liever nog) mail ik je op verzoek (PB me in dat geval maar even):

Jeroen

Leuk dat verhaal te lezen over de amerikaanse versie.
Ik heb zelf een jaeger lecoutre en een amerikaanse versie Lecoultre van het horloge uit de zelfde periode als die van jou met een gangreserve onder de 12 op de wijzerplaat zichtbaar in een uitsparing.
Ik vraag mij af of er nu een waarde verschil is of je de zwitserse of de amerikaanse versie hebt. Volgens mij zijn er meer amerikaanse dan zwitserse in omloop gekomen.
Weet je daar toevallig iets over te vertellen.
Ik verzamel al jaren horloges maar heb echt een zwak voor Jaeger le coultre. Hoop ooit nog eens een reverso op de kop te kunnen tikken voor niet te veel.
Probleem bij dit merk is wel dat onderdelen moeilijk verkrijgbaar zijn en gigantisch duur als je ze kan vinden. Heb een adresje in Amerika gevonden die mij tot nu toe steeds heeft kunnen helpen aan onderdelen maar de prijzen zijn echt niet normaal…

Hoop dat je niet schrikt van de reparatie maar ik vrees dat je dit wel gaat doen.

Succes en veel draagplezier toegewenst met dit horloge

Groet
Arie

movement Schreef:

Jeroen

Leuk dat verhaal te lezen over de amerikaanse
versie.
Ik heb zelf een jaeger lecoutre en een
amerikaanse versie Lecoultre van het horloge uit
de zelfde periode als die van jou met een
gangreserve onder de 12 op de wijzerplaat
zichtbaar in een uitsparing.
Ik vraag mij af of er nu een waarde verschil is of
je de zwitserse of de amerikaanse versie hebt.
Volgens mij zijn er meer amerikaanse dan zwitserse
in omloop gekomen.
Weet je daar toevallig iets over te vertellen.
Ik verzamel al jaren horloges maar heb echt een
zwak voor Jaeger le coultre. Hoop ooit nog eens
een reverso op de kop te kunnen tikken voor niet
te veel.
Probleem bij dit merk is wel dat onderdelen
moeilijk verkrijgbaar zijn en gigantisch duur als
je ze kan vinden. Heb een adresje in Amerika
gevonden die mij tot nu toe steeds heeft kunnen
helpen aan onderdelen maar de prijzen zijn echt
niet normaal…

Hoop dat je niet schrikt van de reparatie maar ik
vrees dat je dit wel gaat doen.

Succes en veel draagplezier toegewenst met dit
horloge

Groet
Arie

De Amerikaanse is minder waardevol.
Mensen blijken meer over te hebben voor de JLC dan voor de LC varianten.

Wat betreft het verschil: de gebruikte uurwerken zijn gewoonlijk identiek.

Sommige firma’s (voorbeeld: Zenith/Movado met de ElPrimero) maakten horloges met minder stenen: boven de 17 stenen vielen horloges in een andere belastingschaal. Dus werden uit de 31-jewels ElPrimero 14 jewels vervangen door andere lageringen.

Goed, dat is bij de JLC dus niet het geval. JLC verzond losse uurwerken naar the States, die daar in lokaal vervaardigde kasten werden gebruikt. Hiermee werd een hoge importbelasting op slimme wijze ontweken.

Als je in de kast van de LeCoultre kijkt heb je grote kans een opmerking als “cased and timed in the USA” aan te treffen.

Het horloge is ondertussen gerepareerd. Er behoefden geen onderdelen te worden vervangen:

  • Kroon vastschroeven en busje wat opruwen (slipte te veel door slijtage);
  • Wijzers afnemen en netjes terugplaatsen;
  • Wijzerplaat even lichtjes opgepoetst.

Kosten: 35 EURO

Ik was inderdaad geschrokken! Dat het zo weinig was. Tikt nu vrolijk om de pols.

Optisch doe ik niets meer aan het horloge, ik vind het prachtig zo.

Het exemplaar dat je omschrijft is een Powermatic. Iets kleiner dan de Futurematic nog en eigenlijk toch een heel ander uurwerk, Wel mooi, mijn horlogemaker had er pas eentje in reparatie. De eigenaar, die ik nog juist tegenkwam, had hem voor een scherp prijsje op de kop kunnen tikken.

Melding dat eerder verkoop is gearchiveerd. Dit weekend maar weer eens dragen.

https://www.horlogeforum.nl/t/tk-lecoultre-futurematic-goldfilled-compleet-35-mm/97513

2 likes

Gaaf ding!