HF-vrienden,
Om de dag te starten begin ik met een liefdesverklaring. Een verklaring die ik sinds gisteravond mag geven aan mijn nieuwe partner. Verlekkerd door de foto’s en video’s op het interweb, beleefde ik gisteren mijn Grand Seiko ontmaagding. Onder het toeziend oog van @Fate_Amenable_To_Change mocht ik dit ervaren. Had me geen beter gezelschap kunnen wensen.
Wat? Wie? Komt ie:
Samenvatting
De Grand Seiko SBGA413 Shunbun is meer dan een horloge.
Het is een ode aan de lente; een balans tussen technologie en natuurlijke elegantie. De zachtroze dial, de volledig vloeiende secondewijzer en de subtiel geïntegreerde power‑reserve indicator maken het een van de meest betoverende moderne Grand Seiko‑modellen.
De dial van de Shunbun is zonder twijfel het artistieke middelpunt. De kleur is een delicaat pastelroze, maar verandert continu afhankelijk van het licht: soms zilverachtig koel, dan weer warm roze, soms zelfs bijna wit. Die veranderlijkheid maakt dat je het horloge gedurende de dag meerdere keren opnieuw ontdekt.
De textuur is een meesterwerk. Het oppervlak lijkt met microscopische precisie te zijn bewerkt om de suggestie te wekken van gevallen kersenbloesemblaadjes (sakura) die over de grond zijn neergedaald. Het resultaat is een dial die rust uitstraalt, maar nooit saai is. Het is organisch, levendig, bijna meditatief.
Waar een traditioneel mechanisch horloge meerdere tikjes per seconde maakt, glijdt de Shunbun-wijzer in één perfecte, constante beweging over de dial. Geen hapering, geen cadans – alleen een stille, serene glijbeweging die bijna hypnotiserend werkt.
Deze beweging past perfect bij het lentethema: het oogt alsof een zilveren penseel rustig over een pastelroze doek beweegt.
Grand Seiko’s beroemde Zaratsu‑polijsttechniek zorgt voor messcherpe, spiegelende randen die bijna vloeibaar ogen. Geen vertekening, geen imperfecties. De matte en gepolijste delen wisselen elkaar zo af dat het horloge continu speelt met licht — precies zoals de dial dat ook doet.

Precies, dat geloven we wel. Wilde eens proberen hoe een marketing-tsjappie zich voelt bij het maken van zulke teksten. Nah doe maar gewoon de plaatjes ![]()
Een hele Dikke Vette Blij. Nogmaals dank @Fate_Amenable_To_Change !!!