NA Lige AliExpress el cheapo

Ik word van Barista forum afgegooid omdat ik wat vragen had over de nieuwste Senseo blends.

4 likes

Het is weer maandag ochtend maar eerlijk is eerlijk
Hf leden zijn wel lekker scherp weer hier :sweat_smile:

Van Harte met de NA en draag ze met plezier, het is je gegund.

Dank aan allen hierboven, het lezen alleen al van dit topic is meer dan €12,50 waard :wink:

5 likes

ik natuurlijk ook. Maar als jij ook niet wist wat daar nou precies stond
?

Leuk horloge hoor. Ik maak me bij Ali altijd zorgen om gezondheid. Zoals bij Lubach dat ze erachter kwamen dat kinder speelgoed vol zat met verboden kleur stoffen die behoorlijk verboden waren (kankerverwekkend). Vraag ik me ook af in hoeverre ze verboden chemicaliën gebruikt hebben bij het staal.

• kinderarbeid (werd al genoemd)
  • niet houden aan veiligheidsregels of milieu regels (denk aan dumping van chemicaliĂ«n in de natuur)

Ik wil geen zeikerd zijn en je hebt absoluut een leuke deal maar logisch denken maakt natuurlijk dat je op een andere manier betaalt voor de deal.

1 simpele zoekopdracht geeft al wat punten om naar te kijken:

“According to “nbc12”, some researchers bought some jewelry from different retailers and had it tested. The report shows some of the jewelry articles tested positive for Cadmium that can cause cancer. Cadmium can affect every organ of our body but it mostly accumulates in our nerves, liver, and kidneys. Prolong exposure to the jewelry that consists the toxic heavy metal Cadmium can cause liver, brain and kidney problems in the long run & there is a high chance of death.”

1 like

Mocht dit over mijn voorgenomen aankoopexperiment gaan: ik heb nog helemaal geen deal, want nog niets gekocht (bij Ali dan). Ik verbaas me over wat er wordt aangeboden onder een vastgelegde merknaam, en toevallig heb ik net elders een Blue Angels (niet: “Angles” zoals bij één winkel op de dial staat) gekocht. WĂ©l origineel, wĂ©l voor een stuk meer euro’s. En wat de Ali-opties betreft: ik twijfel nog. Als je bij de betreffende verkopers naar de ratings en opmerkingen van kopers kijkt, dan besef je dat het eerder een soort tombola wordt over wat je straks in de bus krijgt. Maar ja, ik doe soms in een opwelling ook mee in de Staatsloterij.

Blijft lastig, wat we ook proberen ik heb nooit het idee dat we, wat dat betreft nooit eerlijk voorgelicht worden. Door alle partijen. Dat was natuurlijk ook met de lume van een horloge. In de loop der jaren komen er inderdaad nieuwe inzichten. Mijn apneu apparaat van Philips bleek toch minder veilig dan gedacht.
Een juwelier in Delft merkte terecht op dat 1 x radium misschien niet zo heftig, was maar hij moest per jaar tientallen horloges van voor de jaren vijftig door zijn handen hebben. Over 25 jaar ontdekken we vast dat ons mobieltje onze geheugen aantast. Maar je hebt een punt, een stuk bewustzijn kan geen kwaad.

1 like

Ik kom in dit topic meerdere keren tegen dat er van kinderarbeid sprake is. Dit wordt o.a. genoemd door @dj00tiek , @Amsterdamned en @BroederBill met opmerkingen als

Enige jammere is dat ze door chinese kindehandjes zijn gemaakt

Zelf koop ik zo min mogelijk van kinderhandjes

Ik ben serieus op zoek naar de bronnen. Als het niet teveel moeite is stuur me dan waar je dit gelezen hebt. Ik zag dat ook @W_G deze vraag stelt. Ik heb gezocht op het Internet maar kan geen bronnen vinden, jullie kunnen beter zoeken misschien? Of heb je het in een off line bron gelezen?

Als zoveel mensen dit weten dan moet er toch iemand hier zijn die weet waar de informatie vandaan komt!

2 likes

klopt maar er is 1 groot verschil, de grote ondernemingen hebben wat te verliezen. Het kost hen vaak erg veel geld (imago, terugroepacties, inkomstenderving).
Een kleine fabrikant uit China interesseert het geen moer. Hij start gewoon een nieuwe webshop op en nieuwe fabriek. Als je je inleest in de methodiek van fabricage van consumenten goederen kom je altijd op hetzelfde uit:
“hoe kan ik iets nog goedkoper, nog sneller maken/kopieren dan mijn concurrent.” Marges zijn flinterdun. Als je een familie hebt die je moet voeden en de concurrentie en overheid zit op je nek dan ben je tot alles in staat. Dat blijkt ook uit de mega dumpings en schenden van mensenrechten.

Offtopic? Nee zeker niet. Onze interesse gaat verder dan het uiterlijk en prijs van een horloge, ook hoe het gemaakt is en waar. Dus wat van elkaar leren over de achtergrond van onze hobbies is erg relevant.

LMGIFY:
https://www.hln.be/economie/vs-zetten-wechat-en-aliexpress-op-zwarte-lijst-voor-namaakproducten~a65318d1/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

en ga zo maar door, het is geen geheim dat het gebeurt.

Wij zitten met onze hobby in een miljarden industrie en met zn allen een behoorlijke inkoopkracht in de horloge business.

Weet je zeker dat je de juiste links hebt gestuurd?

De eerste link naar HLN.BE gaat niet over kinderarbeid maar over namaak.

De tweede is naar een artikel waar letterlijk in staat:

Ik ben ervan overtuigd dat AliExpress kinderarbeid niet toepast.

Per ongeluk de verkeerde links gestuurd misschien, even verderop zeg je:

Dat betekent dat je nog veel meer informatie hebt?

En

Er was een ding erger om te zien, en dat zijn de kinderen die niet werken. Die hebben het een stuk slechter.

:neutral_face:

1 like

Goed, dan moet je een Indonesch of Maleisisch horloge kopen.

Ze maken vorderingen maar het is nog steeds niet echt best. Staat overigens nergens specifiek beschreven dat dit om horloges gaat.

https://blog.gitnux.com/china-child-labour-statistics/

ehm klopt niet wat je zegt, in het eerste stuk staat:
China produceert ook het grootste aantal goederen die worden vervaardigd met gedwongen (illegale) arbeid, waaronder dwang- en kinderarbeid", klinkt het nog.
bij de tweede link staat:
" Waarom zou AliExpress kinderarbeid gebruiken? Voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het zo is. Maar de reden om het wel te doen zijn kosten. Het is simpelweg een manier om de kosten omlaag te krijgen. Overigens ben ik 10 jaar geleden in India geweest en heb ik de kinderen van dichtbij zien werken."
Dat de schrijver denk dat het niet zo is bij Ali dat mag natuurlijk. Hij is wel een beetje een Ali fan natuurlijk met z’n website hahaha. Er zijn vast betere bronnen maar ik vond deze twee in 10sec.

Maar kinderarbeid is iets wat ik erbij noem als argument (het is tenslotte wel heeeel goedkoop) het is niet de absolute focus van dit topic. Daarom wil ik er ook verder geen aandacht aan besteden.

1 like

Kinderarbeid hebben we hier ook hoor!

Wat voor werk mag ik doen als ik 13 of 14 jaar ben? | Rijksoverheid.nl.

Dwangarbeid is trouwens ook nog toegestaan voor kinderen:

Bijbaantje 12 jaar | Werk voor 12-jarigen | Jobbird.

1 like

Wijze woorden, maar niet iedereen snap dat. Had ik gelukkig je links niet voor nodig :wink:

2 likes

Sorry Fred, maar ik hoop wel dat je het verschil ziet tussen een bijbaantje voor de jeugd in Nederland, en kinderen die de hele dag in een fabriek moeten werken om in leven te blijven.

2 likes

Ja natuurlijk maar laten we nu niet zo hypocriet doen alsof het hier allemaal zo goed geregeld is. Sterker nog, we hebben hier zelfs legale slavenarbeid maar das een andere discussie.

Dat wil niet zeggen dat je de problemen elders maar moet negeren.

1 like