NA Limited edition Grand Seiko Batman via Sotheby’s

Toen ik me zo een 5 a 6 jaar geleden begon te interesseren voor serieuze mechanische horloges was de Rolex Batman één van mijn meest gewilde horloges op mijn wish list. De blauw met zwarte kleurstelling vind ik gewoon heel gaaf.

De prijs voor een Batman was 6 jaar geleden prima maar toen had ik het geld nog niet. Nu kan ik het me veroorloven, maar voelt het gewoon niet fijn zoveel boven list te betalen. Bezit is vaak ook nog eens het einde van het vermaak dus vooralsnog blijf ik gewoon verlangen naar een GMT voor list. Mijn huidige voorkeur gaat zelfs uit naar de groen zwarte GMT.

Voorgaande neemt niet weg dat ik een blauw zwarte gmt nog steeds heel mooi vind. Voor het merk Grand Seiko heb ik ook veel respect en zij waagden zich lange tijd niet aan de blauw zwarte kleurstelling. In november 2020 is echter door Grand Seiko een gelimiteerde GMT uitgebracht met een blauw zwarte bezel. De oplage was slechts 30 stuks. Het horloge was niet online verkrijgbaar en werd exclusief door één warenhuis in Japan verkocht. Onbereikbaar dus!

De foto’s die ik op Hodinkee Japan zag maakte me wel erg enthousiast over dit horloge. Het was geen slechte Rolex kopie. De bezel is namelijk van saffier ipv keramiek en de wijzerplaat is wit in plaats van zwart. Het artikel van Hodinkee Japan vind je hier: https://www.hodinkee.jp/articles/grand-seiko-yokohama-takashimaya-limited-edition-sbge265-introducing

Toevallig kwam het horloge in september weer onder mijn aandacht. Ik zag dat één exemplaar geveild zou worden via Sotheby’s in Hong Kong. Ik zal je de details besparen waarom, maar ik had gewoon een bijzonder goed gevoel bij deze veiling. Ik ben er dus maar voor gegaan.

Tot mijn verbazing lukte het mij de veilig te winnen. Het prijsverschil ten opzichte van een reguliere Grand Seiko GMT is gigantisch, maar dat wordt voor een groot deel veroorzaakt door de extra 26 (!) % die Sotheby’s rekent en de 25% die je daarna ongeveer nog kwijt bent aan verzendkosten, btw en invoer.

Was dit het allemaal waard? Ja het voelt heel speciaal een horloge te bezitten dat in zo een beperkte oplage is uitgebracht. Grand Seiko lijkt weliswaar om de haverklap limited editions uit te brengen waardoor het minder bijzonder lijkt, maar het aantal horloges dat slechts een oplage heeft van 30 of minder is wel heel zeldzaam. Als je dat horloge dan ook nog eens wint via een exclusieve veiling dan draagt dat bij aan de ‘beleving’.

De afwerking van het horloge is subliem met uitzondering van de bezel die ik niet helemaal lekker vind uitgelijnd. Daar heb ik contact over opgenomen met Grand Seiko, maar ik heb nog geen reactie ontvangen.

De wijzerplaat is prachtig zoals je van Grand Seiko gewend bent. Het horloge heeft een sportieve look en de witte kleur wijzerplaat maakt dit denk ik een geschikt horloge voor zowel het zwembad als in de sneeuw. Waterdichtheid is uitstekend met 200m. Ik verwacht niet het horloge ooit te gaan dragen op de meegeleverde rubberen band.

Afhankelijk van het licht kleurt het blauw uit de bezel van zwart naar een mooie koningsblauw achtige kleur. De bezel is ook voorzien van lume die soms zelfs bij daglicht al zichtbaar lijkt.

Het formaat van het horloge is fors, maar niet ‘te’. Ik ga de komende tijd gewoon genieten van dit horloge!

Dank voor het lezen. :pray:t2: Bijgaand de foto’s die ik tot nu toe heb geschoten.




188 likes

Poah die wijzerplaat :smiling_face_with_three_hearts: heel veel draagplezier toegewenst van deze bijzondere Grand Seiko!

1 like

Super horloge. En eens een keer iets anders.

1 like

Bijzondere uitvoering, geniet er van :+1:.

1 like

Heel bijzonder horloge!
Geniet er van.

1 like

Mooi verhaal van een bijzondere aanwinst.
En nu genieten!

1 like

Heel mooi! Zie niks geks aan uitlijning, wat gaat er mis?

2 likes

Idd , zeer mooi , proficiat

1 like

Erg mooi die bezel, en uiteraard ook de wijzerplaat (hoewel dat bijna een gegeven is bij GS). Van harte met de nieuwe aanwinst!

1 like

Prachtig verhaal én horloge :muscle::+1:

1 like

Gaaf geschreven en een super gaaf uniek horloge!

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier!

1 like

Het is niet op elke foto goed zichtbaar maar als je deze foto ziet (let niet op de kwaliteit) dan zie je dat de top van de bezel niet perfect in lijn is met de 12-uurs positie van de wijzerplaat. Iets wat je wel zou verwachten bij Grand Seiko.

3 likes

Wat een tof en bijzonder horloge!
De aankoop is ook erg cool.

Gefeliciteerd!

1 like

Heel mooi! Gefeliciteerd!!

1 like

Mooi verhaal voor een bijzondere aanwinst, gefeliciteerd!

1 like

Prachtige aanwinst. Proficiat :+1:t2:

1 like

Wat een verhaal en wat een knaller! Schitterend geniet er van, benieuwd naar de reactie van GS.

Nooit gezien dat het niet 100% in orde is daar dus bijzonder dat zoiets simpels als een beze uitlijning een ding is.

1 like

Gefeliciteerd met dit prachtige horloge :smiling_face_with_three_hearts:! Één van de mooiste gmts die ik ken!

1 like

Errug mooi horloge, gefeliciteerd met deze bijzondere GS

1 like