Ik had een Speedmaster 176.0016 die ik erg mooi vond. En vind. (Bijna) alles klopt aan dit horloge qua ontwerp, alleen zijn de afmetingen niet optimaal.
Maar met een schuin oog keek ik naar de 176.0014 TV dial. Nog mooier dan de 0016 maar haast niet te vinden voor een leuke prijs. En dan op een bepaald moment besef je je dat je pols gewoon te smal is voor een 70’s Speedmaster. Recht van voren. Prima. Maar voor de rest. Net te groot, en zoals alles wat je aandacht geeft, groeide ook de irritatie over die paar millimeter. Laat staan die mouwen die er met geen mogelijkheid overheen wilden vallen.
Die Omega was gewoon 15mm dik. En dat is te veel. Zelfs als het 40mm en integrated is.
Dus verkocht. En geen spijt van.
Maar die TV-dial… dat ontwerp… te mooi voor woorden. En ik bleef er zo nu en dan naar zoeken. Wetende dat het niet tot een aankoop zou komen. Of ik moest mezelf vol vreten en dan hopen dat de polsen mee zouden groeien.
Ach. Het is prima zo. Heb mooie horloges in de kist en rust in mijn hoofd.
Ik merk dat ik steeds meer rust heb en vooral nog wat weg wil doen. Een prettig gevoel, maar ik merk dat ik de traditie een vakantiehorloge te hebben ook wel in ere wil houden. Het is leuk om in de aanloop naar een vakantie een waterdichte quartz te hebben waar je niet over na hoeft te denken.
Tot ik op YouTube ineens een Speedmaster TV dial langs zag komen en ik klikte. Ogen samengeknepen en iets dichter bij het scherm… Wel krijg nu gezwollen pushers, het was geen Speedmaster , maar een hommage. 39mm, integrated bracelet… saffier, prachtige wijzerplaat en wijzers. Ik was onder de indruk, vooral omdat dit dus de versie was qua afmetingen die precies dik genoeg en groot genoeg was… maar een hommage… wat zullen bepaalde HF- ers weer als aasgieren boven mijn NA cirkelen omdat zij vinden dat ze wel een hommage aan cola mogen drinken, een hommage aan een Aston Martin mogen rijden of een smart watch bij het paddelen mogen dragen. Wacht dat laatste heeft niets met hommages te maken. Dat is mijn eigen ergernis omdat ik het nooit tot leasebak- rijdende ondernemer met een vrijstaand huis en sportschool-abonnement heb kunnen schoppen. Maar goed, ik heb een Passat en een 2-onder-1kap en heb ooit een introductieles golf gehad. Waarvan akte.
Toen zag ik het merk. Hruodland. Wablief?!?
Dat bekt alles behalve lekker en doet denken aan Aziatische naamgeneratoren die op vrijdagmiddag iets uitpoepten waar op de één of andere manier een akkoord op werd gegeven omdat iemand echt heel graag weekend wilde hebben, als dat al bestaat in die delen van China.
Je spreekt het uit als Rowland, wat zoveel meer logisch klinkt, zeker als je de maritieme merkbeleving die ze je opdringen in ogenschouw neemt. Een land waar je moet roeien. Echt, hoe verzin je het.
Ik bleef dit horloge in het vizier houden en vond de prijs gewoon te hoog voor een quartz-chronograaf, ook al zit er een betrouwbare Myota in. Maar struinende op EBay, een gewoonte die ik al jaren heb, kwam ze gebruikt voorbij. En ZONDER de merknaam op de wijzerplaat. Want je kan deze dus bestellen in zwart of blauw, met verschillende wijzerconfiguraties en zonder logo op de wijzerplaat.
Deze was dus clean, blauw en bereikbaar voor een bedrag waar je tegenwoordig een volle tank benzine voor hebt. Verkoper in Groot- Brittannië even gepolst ( woordgrapje) en bleek nieuw te zijn maar niet voor hem weggelegd. Wel. Prima voor mij. Inclusief alle kosten kwam ik alsnog op een volle tank en besloot ik tot aanschaf.
Dat was vorige week en ik zag dat het horloge pas 2 augustus geleverd zou worden. Tegen die tijd zouden we aan de Italiaanse kust liggen en besloot ik dat ik het horloge dan bij thuiskomst op zou halen.
Tot ik een dag voor vertrek de trekbel hoorde gaan. Aan de agressieve manier van bellen hoorde ik gewoon dat het de PostNL meneer was die ik altijd wil uitschelden als ik me de t*ring schrik, zacht vloekend naar de deur loop en hem vervolgens vriendelijke te woord sta omdat hij zo onaards aardig is. Ach. Ik heb die deurbel zelf gekozen. En hij weet niet hoe hard het binnen klinkt.
Ik was boven bielzen aan het leggen en kon de deur niet opendoen dus het pakketje werd door mijn vrouw aangenomen en door de manier waarop ze altijd ‘joehoe’ zegt als er een pakketje voor mij is werd ik enthousiast. Kan toch niet? Nu al??
Ja hoor. Uit Engeland! Hoera. De percolator pruttelde een minuut of vijf na de levering en samen maakten we het pakketje open… eerst een plastic koffertje… oh wow.
Ik ben nu op een camping in Comacchio, Italië , aan de kust en heb deze om de pols. Een hommage, maar van een horloge dat al ruim 45 jaar niet meer leverbaar is. De afwerking is boven verwachting, de wijzerplaat prachtig diepblauw en los van kleine details die me storen geniet ik enorm van dit horloge. Het zit heerlijk en wat ik vooral heel bijzonder vind, iedereen op YouTube en erbuiten, klaagt over de sluiting die geen microafstelling heeft. Die van mij dus wel? En dat maakt ook dat het zo fijn om de pols valt. Kasthoogte is keurig en de bezel zorgt voor voldoende aanwezigheid op de pols.
Ik ben blij met mijn Seedmaster-bate 176-0000014 en geniet ervan. Italianen houden van mooie dingen en ik ook. Ja, ik erger me aan de veel te nieuwe wijzers, de glimmende subregisters en de kroon zonder logo. En de bracelet is net wat te dik? Maar verder. Dit is een prachtig horloge. Accuraat als een atoomklok, en beter geproportioneerd dan het origineel. Vind ik dan hè.