NA: Longines Conquest VHP

Vanmiddag heb ik een quartz horloge toegevoegd aan mijn bescheiden verzameling; een Longines Conquest VHP (Very High Precision). Over de unieke eigenschappen van het uurwerk (een ETA die vooralsnog alleen voor Longines beschikbaar is) staat er genoeg op het Internet, dus daar ga ik jullie niet mee vervelen :wink: Behalve dan dat Longines een maximale afwijking van 5 seconden per jaar in het vooruitzicht stelt, en dat het horloge is voorzien van een eeuwigdurende kalender.

Dus op naar de foto’s … allereerst het horloge in de spaarstand, in de (kunstlederen) doos. De wijzers staan allemaal netjes op de twaalf, wachtend tot de kroon ingedrukt wordt.

En hier dan het horloge op de pols, voor Van Koningsbruggen in Zoetermeer waar ik de band heb laten inkorten.

En hier een poging om (met de telefoon) de details van de wijzerplaat te vangen.

Overigens raakt de secondenwijzer overal precies de indices. Daarbij helpt het waarschijnlijk dat iedere wijzer door zijn eigen stappenmotor wordt aangedreven.

Al met al dus een behoorlijk innovatief horloge. Voorlopig ben ik er nog niet op uitgekeken, en over een aantal maanden weet ik of ik de “5 seconden” claim van Longines kan geloven. Dan meld ik me ongetwijfeld weer in dit topic!

32 likes

Mijn beste,

Mooie kleur blauw zeg!!
Schitterende wijzerplaat!!
Proficiat dan ook met dit fraaie horloge uit een befaamd horlogehuis!!
Ik wens je er een inspirerende tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Gefeliciteerd met de aankoop! Mooie wijzerplaat ook, blauw staat hem goed! :yum:

1 like

Proficiat, een prachtwerkje erbij!

1 like

Mooi en apart, veel plezier ermee!

En de “truc” met de magneet werkt ook :wink:

Als het horloge een sterk magnetisch veld detecteert zet het de wijzers stil. Zodra het weer uit het veld is herstart hij ze, natuurlijk op de juiste tijd. Bij een sterke schok schijnt hij hetzelfde te doen, maar dat heb ik vanzelfsprekend nog niet getest!

3 likes

Gaaf horloge. En een motor voor iedere wijzer? Klinkt heel bijzonder. Geniet van je aanwinst.

2 likes

Gefeliciteerd met de bijzondere aanwinst! Fotograferen van sunburst wijzerplaten is altijd lastig, maar vooral de laatste foto laat het mooi zien. :+1:
Veel plezier ermee!

1 like

Mooie aankoop! Ik heb er helaas langsgegrepen maar gelukkig heb ik mijn hydroconquest nog!

1 like

En een mooie BMW … ik moet het met een Skoda doen :stuck_out_tongue:

1 like

Ghaha :stuck_out_tongue: het is “maar” een x1 maar toch, ik ben er blij mee :stuck_out_tongue:

1 like

Proficiat

1 like

Gaaf ik kende deze nog niet. Hoe verhoudt dit uurwerk zich met die van bijvoorbeeld grand seiko quartz? Als deze 5 spy heeft en een eeuwigdurende kalender, klinkt dit innovatiever.

1 like

Uurwerk is innovatiever, maar de afwerking is niet op hetzelfde niveau. De minutenstreepjes zijn bijvoorbeeld op de wijzerplaat geprint, terwijl die bij de GS allemaal opgelegd zijn. Bovendien zijn de wijzers niet te vergelijken, en is de verdere afwerking van Longines goed maar geen GS niveau.

Ik neem wel aan dat Seiko zich een beetje achter de oren krabt nu. Per slot van rekening is het 9F uurwerk al een beetje op leeftijd, en heeft dat bijvoorbeeld niet de mogelijkheid om de uurwijzer apart te verdraaien voor zomertijd en wintertijd (of reizen naar een andere tijdzone).

1 like

Mooi horloge, veel draagplezier !

1 like

Mooi, mooi, mooi :ok_hand:

Overigens was dit de laatste aankoop voor een lange tijd! Ik heb niets wat momenteel uit de collectie mag, en mijn financiële balans is min “durf niet te kijken” :stuck_out_tongue:

Maar deze quartz is wel de moeite waard voor mij, al zie ik op de lange termijn nog wel een Grand Seiko verschijnen. Maar dat zal niet voor de eerste batterijwissel van de VHP (over een jaar of vier) zijn. Hopelijk is dat ook het eerste moment dat ik eraan moet denken hem weer op tijd te zetten, omdat hij dan bijna 30 seconden uit de pas loopt :wink:

Prachtig horloge, veel plezier er mee en benieuwd naar je ervaringen!

Hele mooie aanwinst, gefeliciteerd.

Erg mooi! Heb zelf zijn zwarte broertje, in de winkel nog staan twijfelen maar uiteindelijk toch de zwarte gekozen. Heel veel draagplezier en je bent de smart crown vergeten te vermelden, snel draaien is een uur vooruit zonder dat je de minuten verzet!

Geniet ervan!

1 like