NA: Longines Conquest VHP

@Prof_Hoax ik geloof dat ik ergens zei dat je de uren apart kunt verstellen, dus dat impliceert de “smart Crown”. Voor een “Very High Precision” horloge is het ook wel een beetje een voorwaarde dat je de uren apart kunt verstellen.

Leuk dat ik niet de enige ben op het forum :slight_smile:

2 likes

Welgemeend excuses, had over dat zinnetje heengelezen! Mag ik zo vrij zijn te vragen wat jouw pols maat is? Ikzelf heb 16,5-17 en dit is wel het maximum wat ik kan dragen. Vooral icm de hoogte.

Vond zelf het ‘automatisch’ naar de juiste tijd gaan van het horloge erg mooi om te aanschouwen! Heb je de fullset?

Ik heb nog een Longines pen als cadeau erbij gekregen (bijenkorf gekocht, helaas niet met de juwelier experience die ik gehoopt had, Gassan op de dam had het model niet, en zelfs nog niet van gehoord :zipper_mouth_face:) aangeschaft begin december. Wel al aan het lonken naar het model sinds basel vorig jaar. En nadat hij al maanden niet uit mijn hoofd ging, toen maar gekocht

Hier heb ik de blauwe nog om in de boetiek in bijenkorf

Mijn polsmaat is 17,5 ~ 18 dus de 41mm past goed. 43mm wordt zo’n enorme plak, vooral omdat hij best groot draagt. Ik heb de full set, maar zonder pen :wink:

Wat mij overhaalde was, naast natuurlijk de beloofde precisie, de power save … zo leuk om te zien hoe de wijzers naar de twaalf gaan, en het horloge in slaapstand gaat. Maar dat je van winter- naar zomertijd (en v.v.) kunt wisselen zonder de tijd opnieuw in te hoeven stellen is natuurlijk ook een enorm voordeel.

Heb je die van jou hier al eens gepost?

Zeker! Zit nu mobiel dus kan moeilijk quoten, maar heb in Longines only gepost en een aantal keer in Wat dragen wij vandaag

https://www.horlogeforum.nl/u/Prof_Hoax/activity

Ik moet bekennen de power save nog niet gebruikt te hebben! Wellicht binnenkort eens doen.

Kan best zijn dat ik er in de verre toekomst weer eentje koop. :wink::smiley:

1 like

@Hennie dan zou ik even wachten als ik jou was; ik denk maar zo dat dit uurwerk ook in andere Longines modellen terecht gaat komen, of dat andere merken (Omega?) er ook iets mee gaan doen. Mijn gevoel zegt me dat de VHP een test is om te kijken of het concept aanslaat.

Voor de goede orde; dit is zeker niet hetzelfde uurwerk als in de Certina Precidrive horloges zit. Dat kan je duidelijk zien aan hoe de secondenwijzer beweegt.

Bovendien is dit misschien wel een stimulans voor Seiko en Citizen om hun high end quartz uurwerken te moderniseren. De Seiko 9F serie is al 25 jaar oud, en ik geloof dat de Citizen “High Accuracy” uurwerken niet veel nieuwer zijn.

Vergeet ook niet dat de V.H.P een batterijduur van maar liefst 4 jaar garandeerd! :slight_smile:

Omega denk ik niet die zullen het wel houden op mechanisch. Denk eerder aan Tissot, Hamilton.

Opvolger van de Speedmaster Z33 misschien? Of een nieuw model in de Speedmaster lijn?
Maar ik denk dat je gelijk hebt met Tissot en Hamilton.

Ik hoop het niet, gaat juist prima met die 9F, if it ain’t broken, don’t fix it…

Maar met de mogelijkheid om de uren apart in te stellen zou het uurwerk nog beter zijn. Een groot voordeel van de 9F uurwerken is natuurlijk dat ze 50 jaar zonder onderhoud kunnen, en dat ze gereguleerd kunnen worden door de gebruiker (of een horlogemaker). Dat kon trouwens ook met de oorspronkelijke Longines VHP. Helaas moet de nieuwe daarvoor naar een service centre.

Vertel, nu wordt ik nieuwsgierig!

2 likes

Twee weken geleden wel. Heb aldaar deze blauwe toen in de vitrine bekeken en heb me verbaasd over hoe mooi het blauw van de wijzerplaat en de subtiele rode accenten zijn. De kroon met z’n beschermers vind ik juist weer minder geslaagd qua proporties.

Jammer dat de chonograaf versie nog nergens te koop is wel op internet natuurlijk maar niet bij een juwelier in Nederland.

1 like

Ik meen die vorige week op Schiphol bij Gassan te hebben gezien, maar ik kan me daar rijkelijk in vergissen… Er waren sowieso “leverproblemen” als in de verwachte levering zou in september zijn, aldus een AD uit mijn buurt, maar werd steeds verschoven. De reden heb ik nooit te horen gekregen. Uiteindelijk een van de eerst beschikbare modellen bij Bijenkorf kunnen oppikken.

Eerlijk gezegd vind ik de chronograaf-modellen op de foto een beetje druk (maar dat vind ik van veel chrono’s). Maar van de chronografen vind ik op de foto’s (!) de carbon-look het mooiste. Terwijl ik die bij de “drie-handers” juist niet mooi vind.

Dat was denk ik de gewone quartz chronograaf, je ziet bijna geen verschil met de VHP.

De slaap stand is jaren terug al door Seiko uitgevonden, het verschil met de vhp is dat je het bij de Seiko’s niet handmatig kunt doen.

1 like

Niet eens zo’n hele verre toekomst dus… :smile:

2 likes