NA: Longines Hydroconquest 39mm - 2026

Super coole Longines, enjoy!

1 like

Mooi horloge hoor! Veel plezier ermee.

1 like

Bedankt voor de uitgebreide review en prachtige foto’s. Heel mooie aankoop, veel plezier ermee!

1 like

Mooie kleur! Dat zal wel leuk zijn met de komende lentezon. En een leuke NA verslag om te lezen. Veel draagplezier gewenst.

1 like

Erg mooi! Gefeliciteerd!!

1 like

Hij is gaaf! Mooi man :ok_hand:
Mooi uitgebreid epistel dat ik lekker gelezen heb onder het genot van een bakje koffie. Geniet ervan :+1:

2 likes

Ja, heel fijn horloge! Helaas wel vlindersluiting. Op de rubber band wél snelverstelling, los kost deze alleen €395- totaal (losse band + sluiting). Helaas veel geld voor een stukje rubber, maar het is vooral de clasp met verstelling die hem dus duur maakt.

Lastig! Maar als ik toch iets moet opnoemen: de pins vervangen voor screws. Dat is toch net iets fijner. Anderzijds, eenmaal op maat + snelverstelling merk ik je hier om de pols natuurlijk helemaal niets van.

Geen quick release springbars is ook jammer voor snel een leuke (rubber) band wisselen.

Verder heeft Longines vrij rechte kasten met niet heel scherp aflopende lugs. Als de kast iets meer gebogen zou zijn, en de 1mm korter zou het perfect zijn :white_check_mark:

Bedankt :smiley: !

Dat is mooi dubbel genieten, bedankt :smiley: !

=================================================================

Misschien nog leuk voor de horloge nerds onder ons. Gister kwam ik namelijk een video tegen waarin de beste man het had over het L888.5 uurwerk van Longines, en dat componenten d.m.v. LIGA techniek (Lithographie, Galvanoformung, Abformung.) worden geproduceerd. Vanaf 7 minuten wordt het interessant en stap voor stap uitgelegd:

Lastig uitschrijven, dus het stukje video even door ChatGPT gehaald voor uitleg:

In deze versie tikt het L888.5 kaliber. Geen COSC-logo op de plaat, maar van binnen is het pure ‘high-end’ techniek die je normaal in een heel ander prijssegment verwacht.

1. De LIGA-magie (Zoals Rolex en Grand Seiko)
Longines gebruikt voor de productie van de kritieke onderdelen (echappement) de LIGA-technologie. In plaats van tandwieltjes traditioneel te frezen, worden ze letterlijk atoom voor atoom gegroeid in een bad.

Dit is nagenoeg dezelfde methode als de befaamde MEMS-techniek van Grand Seiko en de productie van het Chronergy-echappement van Rolex. Onderdelen die zo bizar licht en glad zijn dat er bijna nul wrijving is—vandaar die indrukwekkende 72 uur gangreserve.

2. Een ‘Master Chronometer’ in vermomming?
Hoewel er geen METAS-certificaat op zit, is de techniek er wel klaar voor:

Siliconen balansveer: Door dit materiaal is het uurwerk ongevoelig voor magnetisme. Hij is zelfs 10x meer resistent tegen magnetische velden dan de ISO-norm voor duikers voorschrijft (tot zo’n 600 Gauss).

In theorie heeft dit uurwerk dus de fundering om die zware METAS-eisen te halen waar Tudor en Omega momenteel zo mee pronken. Longines laat het papiertje alleen weg om de prijs zo scherp te houden.
Bizar eigenlijk dat je voor deze prijs techniek krijgt die technisch gezien meespeelt in de Champions League van de horlogerie.

Ik vind het bijzonder dat je hier online nagenoeg niets over terug kan vinden. Waarom? Geen idee…
Het lijkt me niet iets wat je per se onder banken of stoelen hoeft te schuiven. Dit bevestigd in elk geval denk ik waarom de uurwerken van Longines wel zo strak lopen, ondanks het ontbreken van een officiële COSC normering. Underdog!

Kende jij dit al wel Chris @Fate_Amenable_To_Change ?

3 likes

Ik deed wat onderzoek toen ik een Dolce Vita kocht waar dus wel een chronometer-uurwerk in ligt, grappig genoeg. Maar ja, uurwerken voor Longines zijn vaak geen off the shelf powermatics. Dat doet me goed.

1 like

pff prachtige NA, begint nu toch wel te kriebelen… Helaas lag ie zaterdag niet bij S&C in Eindhoven

1 like

Ja dat merk ik ook heel erg met opwinden.
De Spirit is boterzacht, terwijl de twee Certina’s die ik heb met de Powermatic 80, stroever zijn.
Niet slecht, maar de Longines voelt fijner.

1 like

Leuk verhaal en een heel mooi horloge. Ik vind ‘m persoonlijk een stuk mooier dan z’n voorganger. Tof ook hoe verschillend die kleur is per foto en lichtinval. Geniet ervan! :partying_face:

1 like

1 like

Heel mooi horloge gefeliciteerd

1 like

Gefeliciteerd, prachtig horloge! Leuk die vergelijkings foto’s met de Ranger. Ik vind zelf die met de ijsblauwe dial en zwarte bezel ook echt fantastisch. Heel veel plezier met je NA!

1 like

Coole NA. Gewaagde kleur. Deze nieuwe release zet de grote jongens wel een beetje te kakken. Kan je niet omheen. :+1:

2 likes

Gave Longines. Heel veel plezier ermee.

1 like

Heerlijk verhaal gelezen . Dank daarvoor.
En uiteraard een hele mooie HC.
Ik wens je er een fijne tijd mee!!!

1 like

Zooo, hele vette release ook. Congrats, heel erg nice!!

1 like

Gefeliciteerd!

1 like