NA: Longines Hydroconquest 39mm - 2026

Ha!
Genoeg paaseitjes gegeten de afgelopen dagen, dus tijd om wat calorieën eraf te typen voor mijn nieuwe (p)aa(s)nwinst :smile:

Na een paar dagen om de pols wil ik toch een klein NA-topic maken voor de nieuwe Longines Hydroconquest. Simpelweg omdat ik vind dat deze het verdient en Longines in mijn ogen écht een mooie upgrade heeft afgeleverd.

9 dagen geleden opende ik nog een topic m.b.t. de release. Want al vanaf de release was ik geïntrigeerd door het horloge en bleef het dagelijks maar aan me plakken. Ik liep vooraf alleen nog wel tegen een paar dingetjes aan:

• Welke kleur? (ze hebben allemaal wel íéts)
  • Welk horloge gaat er dan uit? (1 erin = 1 eruit, en qua duikers heb ik al een BB58 Navy en Pelagos 39)
  • Gaat dan tóch de BB58 eruit? (omdat ik merkte dat deze al steeds meer polstijd van de P39 aan het verliezen was)
  • Zou de kwaliteit van de Longines nu daadwerkelijk geüpgraded zijn? → online las ik al reacties als ‘finishing on par with Tudor’ (daarover later meer)
  • Zo ja, kan/wil je een Tudor inruilen voor een Longines? (we kennen allemaal het psychologische stemmetje in je hoofd)
  • Is de band ‘solider’ dan die van de Zulu Time? (deze viel me eerder dit jaar namelijk persoonlijk echt tegen: te ‘dun’ en ‘jangly’, ondanks dat hij zeer comfortabel was)
  • Dit zou voor mij erop of eronder zijn.

Naarmate er wat dagen verstreken, kwamen er gelukkig steeds meer antwoorden: het moest de H-link bracelet worden.
Mesh is leuk, ook cool voor de zomer, maar ik kan (ook al hoort het zo) die gaten tussen de kast en band niet negeren. Hoe goed en comfortabel de band ook schijnt te zijn.

De kleurtwijfel ging tussen blauw en groen.
Zwart viel af (vanwege de P39), en de lacquer-afwerking van deze twee vind ik hier het beste uit de verf komen.
Voor de overige antwoorden moest ik het horloge toch echt eerst zien en voelen, dus hop: tijdens dit weekendje weg langs de AD waar toevallig mijn andere (groene) Longines Conquest ook vandaan kwam. Deze had o.a. zowel blauw als groen in 39 mm liggen:

De mesh (42mm) wilde ik wel even voelen: inderdaad heel soepel en comfortabel, een prachtig bandje. Ook mooi dat je de band perfect op maat kunt maken door het verwijderen van kleine mesh-linkjes… Maar voor nu: nee.

Ik vond de blauwe erg mooi. Van diep donkerblauw naar inktzwart en knalblauw in de zon.
Maar blauw heeft wel redelijk wat houvast in de collectie (ook al zou de BB58 er misschien uit gaan), en deze groentint… i.c.m. de lacquer-afwerking, die kleurt van donkergroen naar felgroen in het zonnetje, vond ik toch ook wel een knaller :boom:.
Een beetje kleur in de collectie kan overigens ook nooit kwaad :smile:, zeker bij een duiker.

Maar toen nog de afwerking.
Mijn allereerste indruk was oké, oké, oké ( :slightly_smiling_face: ), dit voelt solide aan.
Veel betere band dan de Zulu (yes!) Nee, geen 100% Tudor, maar wel heel close.
Formaat doet wel 1mm groter aan dan de BB58.
Mooie zachte fijne brushing over de gehele case, bezel action klinkt goed (en geen speling).
Snelverstelling echt feilloos en makkelijker te bedienen dan de T-Fit van Tudor.
Mooie comfortabele articulatie van de band, en bovenal geen scherpe randen t.o.v. mijn Ranger bij met name de clasp. Goed gewicht. Dus ja… ik was eigenlijk wel om :white_check_mark: !
Hand geschud en direct op maat gemaakt waarna mijn P39 het doosje in ging, en ik met HC de winkel weer uit liep met een eerste wristshot:

Nu een paar dagen verder zit hij nog steeds om de pols en vind ik het, zonder overdrijven, knap wat Longines voor dit prijskaartje op de markt heeft gezet qua afwerking en specs.
Ik kopieer nog een keer het lijstje uit mijn release-topic:
•300m waterdichtheid
•Keramische bezel
•On‑the‑fly micro‑adjust
•L888.5 uurwerk met 72 uur gangreserve (geen COSC, maar de praktijk laat zien dat deze vaak best strak lopen) → de mijne loopt tot zover inderdaad -1 seconde

En wat ik nu kan toevoegen en beamen
• gewoon oerdegelijk afgewerkt
• goede lume (wél vergelijkbaar met mijn BB58, en na een test voor het slapen gaan vanochtend zelfs nog een klein tikkie feller).

Hadden ze het horloge een paar honderd euro duurder gemaakt, dan was Longines er 100% nog steeds mee weggekomen.
Ik denk alleen dat ze nu perfect hebben ingezet op prijs-kwaliteitverhouding en met de huidige verkoopprijs van € 2.200 (milanese € 2.300) sturen op zoveel mogelijk stuks over de toonbank.
Hoger had ik hem persoonlijk waarschijnlijk niet voor list gekocht

En dan nog dat psychologische stemmetje waar ik het over had, tsja… er staat nog steeds geen Tudor op de dial.
Maar dat is niet erg, want niet alles draait om hét of een naampje. Tuurlijk heb ik nog een wensenlijstje, maar ik probeer van al mijn horloges even veel te genieten.
Ik durf nu in elk geval (met team P39 en Ranger Dune nog op de reservebank) mijn BB58 straks met een gerust hart hier in het blauw achter te laten!

Nog wat extra foto materiaal

Hoe het groen met het licht speelt

Wat meer close up

En ter vergelijking en uit eigen nieuwsgierigheid nog even mijn Ranger Dune in 36 mm erbij gepakt. Beide hebben een zeer mooie en fijne brushing, waarbij de Ranger een klein tikkeltje ‘zachter’ is. Tudor is heer en meester als het gaat om bezel sound en dat ‘klikje’ van de clasp t.o.v. de HC. Feit blijft dat Longines hier wel heel dichtbij komt. Het verschil zit ’m uiteindelijk in de laatste paar procent afwerking en gevoel, maar daar betaal je bij de grotere merken dan ook disproportioneel veel extra voor. Juist dat maakt deze Longines in mijn ogen — zeker met deze release — zo sterk.

Ranger

Mooi gedetailleerd mat kroontje

Hydroconquest

Helaas een polished kroontje op de geheel matte case, maar valt bij dragen niet op

En tot slot nog de twee groene broertjes naast elkaar :green_circle: :green_square:

Dank voor het lezen en mooie dag :sunny: !

55 likes

Mooie aanwinst geniet ervan :slightly_smiling_face:

1 like

Mooi hoor. :green_heart:

1 like

Nice, gefeliciteerd! Longines legt de lat hier hoog in dit segment.

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd!!
Een ruimhartige introductie van een grandioos horloge.
Schitterende foto’s ook en een interessante bijbehorende tekst.

Ik wens je er een langdurige pols tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd, de goede kleur en de goede band. Mooi horloge. Je bent het proces op een analytische manier aangegaan :slight_smile: Vind je trouwens echt dat Tudor op een wijzerplaat “zwaarder weegt” dan Longines? (en als dat al zo zou zijn, wat is de relevantie als de Longines al je verwachtingen invult?)

1 like

een goede keuze,
draag hem met plezier

1 like

Bedankt :smiley: !

En goede vraag!
Ik denk dat dat vooraf vooral een stukje perceptie is. Tudor voelt voor mij (en waarschijnlijk voor meer mensen) toch net als een “stap hoger”, ongetwijfeld ook door het stukje merkbeleving. De één is hier natuurlijk gevoeliger voor dan de ander.
Maar in de praktijk merk ik dat als een horloge gewoon goed is en alles klopt, dat hele idee eigenlijk weinig relevant wordt. Deze Longines bewijst dat voor mij wel.
Ik denk dat ik vooral een beetje ‘bang’ was of het stom zou zijn om een BB58 weg te doen voor een HC (omdat je een ‘beter’ horloge - die ik nog steeds heel mooi vind - laat gaan). Maar die twijfel is inmiddels wel verdwenen.

2 likes

Dit lijkt me veel relevanter dan de naam op de dial:

1 like

Erg mooie nieuwe aanwinst. Leuk om te zien hoe de zon en schaduw invloed hebben op de kleur. Geniet ervan!!

1 like

Mooi horloge hoor.
Wel flink groen.
Komen straks vast wel mooie rubber bandjes voor.

Gefeliciteerd.

1 like

Topper… ik ben/was aan het sparen voor de BB58 blauw (gebruikt) maar neig serieus naar een nieuwe hydroconquest 39mm blauw. Dat is toch gauw 500-1000 euro verschil in aanschaf.

Die blauwe hydroconquest is wel echt blauw = als in dat ie niet voornamelijk neigt naar zwart (heb al een zwarte duiker)?

Complimenten voor de ‘verschil in kleur bij lichtinval’ shot, zou standaard in een review moeten. Geeft een goed beeld!

1 like

TK: Tudor Black Bay 58 navy - recente full service - half link - €2750,- - Horlogemarkt (horloges) - Horlogeforum.nl - het forum voor liefhebbers van horloges

Je bent welkom :smiley: !

Ik vond hem heel erg licht afhankelijk, maar voornamelijk vrij donker. Naast mijn P39 leek het bijna zwart in bepaalde hoeken. Totdat je buiten kwam.

Ja toch :100: ! Zo moeilijk vast te leggen op één foto wat we daadwerkelijk zelf om de pols zien.

Eens! En mede hierom werd de keuze ook wel bespoedigd.

Wat een geweldige NA post! Subliem gedaan met foto’s en tekst. En wat een heerlijk horloge, mooie kleur, top afmetingen, en strak uitgevoerd. Veel plezier ervan.

1 like

Gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinst!

1 like

De verpakkingen van Longines hebben trouwens ook een mooie metamorfose gekregen. Allemaal net een tandje chiquer en kwalitatiever afgewerkt.

2 likes

Gefeliciteerd! Prachtig horloge, veel draagplezier.

1 like

Knap ding

1 like

Gefeliciteerd en mooie (foto)reportage!

De HC lijkt door de verhouding midcase-bezel dunner dan de Ranger. Hoe ervaar jij dat om de pols?

Mooie Longines! Gefeliciteerd!