Longines only (Deel 3)

Ik heb vaak moeite om deze wijzerplaat scherp op de foto te krijgen maar dit keer is het aardig gelukt

21 likes

Boeie, er lopen gasten rond met polsen van 15 cm en een 126600 erop.

Die 39mm zal wel meevallen

3 likes

Wat andere gasten doen moeten zij weten natuurlijk. Ik ga wel een keer passen.

16 likes

Lume op de nieuwe HC

26 likes

Bij deze!

Meer tekst, uitleg en foto materiaal in het NA topic

20 likes

Kijk mooi hoor, heb ik nog niet gedaan

Zou de clasp van de nieuwe Hydroconquest op de oude passen? De clasp is een hele verbetering. L2l is 21mm (grote versie).

Lug width?

21mm.

Aan de pols gekleefd

16 likes

Hoe is de bezel? Je heb de oude gehad, en je heb een tudor, met welke is die meer te vergelijken?

1 like

Eerlijk gezegd kan ik me die niet herinneren van de oude :sweat_smile:
Deze heeft in elk geval geen speling en voelt heel solide.

Bij dit filmpje (vanaf 2:15) kan je hem horen.

En vergelijkt hij hem ook naast zijn Sub. Hij geeft zelf aan dat de HC voelt als een Pelagos.
Als je geïnteresseerd bent even kijken :slightly_smiling_face:

Ook heel interessant vond ik vanaf 7 minuten het stukje over LIGA mbt het uurwerk. Omdat ik zelf niet wist hoe dit te omschrijven, heb ik het stukje film door Chatgpt gehaald voor uitleg:

In deze versie tikt het L888.5 kaliber. Geen COSC-logo op de plaat, maar van binnen is het pure ‘high-end’ techniek die je normaal in een heel ander prijssegment verwacht.

1. De LIGA-magie (Zoals Rolex en Grand Seiko)
Longines gebruikt voor de productie van de kritieke onderdelen (echappement) de LIGA-technologie. In plaats van tandwieltjes traditioneel te frezen, worden ze letterlijk atoom voor atoom gegroeid in een bad.
Dit is nagenoeg dezelfde methode als de befaamde MEMS-techniek van Grand Seiko en de productie van het Chronergy-echappement van Rolex. Onderdelen die zo bizar licht en glad zijn dat er bijna nul wrijving is—vandaar die indrukwekkende 72 uur gangreserve.

2. Een ‘Master Chronometer’ in vermomming?
Hoewel er geen METAS-certificaat op zit, is de techniek er wel klaar voor:

Siliconen balansveer: Door dit materiaal is het uurwerk ongevoelig voor magnetisme. Hij is zelfs 10x meer resistent tegen magnetische velden dan de ISO-norm voor duikers voorschrijft (tot zo’n 600 Gauss).

In theorie heeft dit uurwerk dus de fundering om die zware METAS-eisen te halen waar Tudor en Omega momenteel zo mee pronken. Longines laat het papiertje alleen weg om de prijs zo scherp te houden.
Bizar eigenlijk dat je voor deze prijs techniek krijgt die technisch gezien meespeelt in de Champions League van de horlogerie.

Ook interessant dus voor de nerdy’s onder ons om even te bekijken in het filmpje! Ik kan online überhaupt weinig vinden over Longines en het gebruik van de LIGA techniek.
Het verklaart in ieder geval waarom de uurwerken zo strak lopen!

10 likes

21 likes

Nog eentje vanaf 6:30 min:

Behoorlijk (positief) verschil in geluid ook in vergelijking met de Hydroconquest GMT

5 likes

Shit… Ik wil hem… Mooi setje met m’n Spirit.
En zou m’n derde Hydroconquest worden.
Maar eens even over nadenken en een keertje gaan passen.

2 likes

Ik ben nog ouderwets :wink:

14 likes

Ja, dit kan echt niet meer.:wink:

2 likes

We horen er niet meer bij Pieter :joy:

2 likes

Ik weet het. Ik post ook maar even niet meer.:smile:

2 likes