Long read voor de liefhebbers
Maurice Lacroix Pontos Date 6 (Series Numérotée) – Youngtimer met Vintage Vibes
Allerlei stijlelementen uit mijn verzameling militaire toolwatches lijken dus samen te komen in dit horloge, maar dan met de voordelen van een zorgeloos modern horloge: saffierglas, een betrouwbaar ETA 2824-2 werkpaard (cal. ML09) met snelverzet en een datum op 6.
Dan vraag ik me af: waarom maken ze dit soort horloges niet meer? Waarschijnlijk vind ik dit als enige leuk? 
Hoe dan ook: ik ben erg blij met mijn 11 jaar oude strapmonster. Deze gaat in de wekelijkse roulatie.
Begin jaren 2000 bracht Maurice Lacroix meerdere modellen binnen de Pontos-lijn op de markt. Wat interessant is: qua vormentaal grijpt deze Pontos duidelijk terug op veel oudere Maurice Lacroix-modellen. Al vrij kort na de oprichting van het merk bestond er bijvoorbeeld al een 36mm model in vergulde kast (ref. 23293).
Ik geloof dat dit die oude referentie is
Qua lijnen zie je duidelijke overeenkomsten: de subtiele stepped case én stepped lugs, plus de karakteristieke union crown. Handig voor mijn kleine vingers. Verder vind je hier typische Maurice Lacroix-elementen die in verschillende vormen terugkomen, al verschillen wijzerplaten en uurwerken behoorlijk per referentie.
Ook een Youngtimer, ter vergelijking
In die oude ref. 23293 zat ook al een ETA 2824 automaat. Een leuk vintage horloge, klassiek voor zijn tijd, maar zeker niet vooruitstrevend. We hebben het dan over 1975 en de jaren erna.
De recente Maurice Lacroix 1975 Collection, uitgebracht ter ere van het 50-jarig bestaan, doet mij persoonlijk minder. Voor mij mist die serie karakter; te veel eenheidsworst. Ik zoek liever iets met een eigen gezicht. Wat anderen ervan vinden of wat de marktprijs doet, speelt daarin voor mij een ondergeschikte rol.
Misschien juist daarom vind ik het grappig dat ik uiteindelijk ben uitgekomen bij een relatief onbekende modellijn. Of juist daarom.
Het exemplaar dat ik heb gekocht is ref. 68775-6705, geproduceerd ergens tussen 2001 en ±2005. Er is nauwelijks een echte fanbase voor. Je ziet ze tweedehands in alle staten: van compleet afgedragen tot bijna NOS. Vaak met witte wijzerplaat, soms - zoals de mijne - met zwart.
De exemplaren die de afgelopen maanden te koop stonden, bleven vaak lang liggen.
Je zou kunnen zeggen: impopulair. Ik noem het liever overlooked.
38mm is weer helemaal terug, wie weet!
Wat mij aanspreekt is de combinatie van GADA-eigenschappen, vintage looks en de ideale maat voor mijn pols. De bolvormige caseback valt mooi achter het polsbotje en de lugs prikken nergens. Daardoor draagt het horloge opvallend comfortabel en stabiel.
De specs waren uiteindelijk vooral een rationele optelsom:
- Gepolijste RVS kast
- Subtiele stepped case + stepped lugs
- Originele RVS bracelet
- Zwarte wijzerplaat
- Witte wijzers, cijfers en indexen
- 38mm diameter
- 9mm dik
- Bolvormige caseback
- Saffierglas (vlak)
- Arabische cijfers
- Datum op 6 met snelverzet
- ETA 2824-2 automaat
- 20mm lug width (strapmonster-proof)
- 50 meter waterdicht
- Origineel geleverd op bracelet of leer
Waarom ik al een tijd naar dit model zat te kijken, is simpel: ik zocht een dagelijks horloge met vintage vibes.
Iets dat tegen een stootje kan. Iets waarbij ik niet nerveus word van een kras op het glas. Iets dat iedere horlogemaker zonder gedoe kan servicen.
Wekelijks in de roulatie.
Een horloge dat prima tegen een regenbui, kan en dat je net zo makkelijk draagt op het strand als onder cool jack of mijn werkkloffie. From beach to boardroom - check.
Wat me vooral triggerde bij dit model zijn de lugs, de wijzers, de indexen en de kroon. Het ademt iets van militaire horloges uit de jaren ’40 en ’50.
Bijvoorbeeld de Hamilton Watch Company CLD “Steeldon” uit begin jaren ’50.
Deze Maurice Lacroix is geen hommage, maar eerder een moderne voortzetting van een klassieke designtaal die het merk sinds de jaren ’70 op zijn eigen manier heeft doorontwikkeld.
Rond 2000 zag je meer merken met stepped lugs, dus het past wel in het tijdsbeeld van 20-25 jaar terug.
Op bracelet werkt het goed, maar ik weet nu al dat dit horloge echt tot leven komt op leer of khaki canvas. Een single pass strap lijkt me perfect.
Een bonklip ga ik ook zeker proberen.
Misschien laat ik er ooit nog een double domed saffier op zetten en de waterdichtheid opnieuw testen. Dan komt hij nóg dichter in de buurt van de field watch waar ik hem in mijn hoofd al voor heb aangezien.