NA: Mijn eerste mod project. Vostok Amphibia + REMOD OP BERICHT 56

Geïnspireerd door de vele Vostok mods op het forum heb ik besloten me er ook eens aan te wagen. Met de smerige mod van @vouwfietser en de clean bezel look van @Dao als uitgangspunt heb ik deze Amphibian met wat extra onderdelen besteld bij Meranom:
images (1)

DE PLANNEN:
Ik wil een nieuw horloge voor op mijn werk (goederentreinmachinist) dat tegen een stootje kan en waarbij ik niet bang hoef te zijn voor een krasje of een buts. De Russen schijnen oerdegelijk te zijn dus dat moet goed komen. Ook moet ik vaak documenten ondertekenen en de datum noteren. Een datum aanduiding lijkt me dus handig. Verder moet de dial snel af te lezen zijn en moet ik regelmatig 1 minuut timen.

Het witte datewheel vind ik niet passen bij een zwarte dial dus die moet er sowieso uit en plaats maken voor een zwarte. Verder een rode secondewijzer voor wat contrast en superluminova wijzers om ook tijdens de nachtdienst het horloge goed af te kunnen lezen, wat andere bezels, een andere kroon en een handvol Nato’s.

AAN DE SLAG:
Ik moest ruim 2 maanden wachten omdat het zwarte datewheel moeilijk leverbaar was maar vrijdag werd mijn geduld eindelijk beloond. Ondertussen waren m’n plannen al tig keer veranderd en had ik mooi de tijd om de benodigde tools te verzamelen.
Omdat ik nog niet verder was gekomen dan zelf een bandje wisselen was ik wel wat huiverig om een compleet horloge uit elkaar te halen.
Eerst maar de makkelijke dingen om te beginnen:
De rammelband heb ik er gelijk afgehaald. Hier kun je echt aan merken dat het een budget horloge is. Heb er een meebestelde Zulu op gezet en de verschillende bezels om de look te bepalen.




Dit is het dus nét niet en niet de look die ik in gedachten had. Gelukkig had ik via EBay nog een messing bezel besteld die al een uur of 20 in het zoutzuur had gelegen. Tussendoor ben ik er met een tandenborstel overheen gegaan om het chroom eraf te poetsen maar dat leverde lelijke krassen op.


Het moest dus een brushed effect gaan worden om er nog iets van te maken.
Ik heb de bezel op een harde ondergrond op het grove deel van een schuursponsje rond gedraaid tot de krassen weg waren en er een mooi brushed effect was.

Nu is het tijd voor het echte werk:
Kast open en het uurwerk eruit.



Het verbaast me eigenlijk dat het uurwerk alleen maar op z’n plaats wordt gehouden door de rubberen ring en de stem van de kroon.
De wijzers en dial gingen er vrij makkelijk af. Precies zoals in het filmpje dat ik op YouTube heb gezien.

Daarna de plaat los schroeven waar het datewheel mechanisme achter zit. Wat zijn die schroefjes klein zeg en wat een gepriegel. Maar ook dat lukte vrij eenvoudig. Wel goed opletten dat het veertje en hamertje (heet dat zo?) niet wegspringen.
Zwarte datewheel erin en dichtschroeven maar.

En daar ging het mis. Met het oppakken van één van de schroefjes schoot ie weg uit het pincet. Lang verhaal kort, de plaat zit nu vast met 2 in plaats van 3 schroefjes vast :grin: Mocht iemand er nog ééntje over hebben, ik neem hem graag van je over.

Nog even de andere kroon plaatsen, die heeft net een wat grovere look als de originele en dat past beter bij het thema vind ik.
Ik had ook nog andere wijzers besteld maar vond de originele toch mooier dus ik heb alleen de rode secondewijzer gebruikt.
Alles zo goed mogelijk afgesteld en de datum verspringt nu op 1 minuut over 12. Best tight al zeg ik het zelf :innocent:
Uurwerk weer terug erin, kroon erop, deksel dicht en klaar!
Ik heb voor de kompas bezel gekozen omdat dit enige messing bezel was die ik kon vinden en ik vind die look wel gaaf. Het is natuurlijk ook onwijs handig mocht ik ooit verdwalen, je weet maar nooit wat er allemaal kan gebeuren onderweg naar de supermarkt. Het leek me ook leuk om een keer met zoutzuur te expirementeren en ben benieuwd hoe de patina zich gaat ontwikkelen.
De cijfers op de dial zijn niet wit zoals ik verwachtte maar meer een beetje crème kleurig. Past mooi bij het geheel dus dat is een mooie meevaller.

BANDENPARADE:
Omdat ik van tevoren niet helemaal wist hoe het horloge zou worden heb ik een overload aan banden besteld:


Eigenlijk vind ik de Zulu van Meranom het mooiste qua kleur en kwaliteit, alleen die keepers zijn zo groot en passen niet bij de kast.
Welke vinden jullie het mooiste?

20181110_122445



EINDOORDEEL:
Is dit mijn mooiste horloge? Nee, zeker niet maar ik vind het wel een leuk ding en hij gaat zeker polstijd krijgen. Ik vond het vooral leuk om eens op een andere manier met horloges bezig te zijn.
Het is me ook allemaal meegevallen, ik was bang dat het allemaal zou tegenvallen en dat ik de van te voren aangeboden hulp van @vouwfietser (waarvoor dank en respect :facepunch:t3:) moest gaan inschakelen.
Al met al ben ik 3 biertjes, ehh uurtjes bezig geweest waarvan bijna 1 uur zoeken naar het schroefje🙄
Wel ga ik voor een volgend project wat beter gereedschap kopen want die Ali meuk is echt z’n geld niet waard.
Is ie nu dan helemaal klaar? Nee, ik wil de kast nog brushen zodat het geheel wat meer een vintage look krijgt en ik zie dat er ineens wat plekjes op de bezel zitten die niet helemaal goed ontchroomd lijken te zijn dus hij gaat nog even terug in bad.

Ik vond het echt tof om te doen en ben al weer aan het nadenken over een volgend project. Ik denk dat een nieuwe hobby gevonden is🤗
Als afsluiter nog een wristshot:

64 likes

Gaaf projectje geworden
b20b39e6e172082a4ce87d1be5591694379d9031_1_666x500
dit is echt een top combo

8 likes

Thanks Michael! Denk ook dat dit hem gaat worden als ik de kast gebrusht heb. Doe ik die keepers ook gelijk even schuren.

1 like

Leuk verhaal, makkelijk leesbaar geschreven!
Al met al heb je het nog best snel gedaan hoor! En als je eerst een ander schroefje had verloren had je tijdens je zoektocht naar het tweede schroefje de eerste weer gevonden :wink:

Qua looks, deze:
https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/4X/9/0/d/90dcbd3afc0085657bf38fc7f802ed4229d71ca3.jpg

Lekker grof, past wmb het beste!

3 likes

Leuk om te lezen
.

Hele mooie modd ziet er goed uit hoor :grinning:

1 like

Gaaf man, goed gedaan! Ik herken mijn eigen eerste avontuurtjes… uhm avonturen hierin!

Qua combo eens met @JanDoedel en @Michael, ziet er veruit het beste uit. Enige upgrade zouden nog de wijzers kunnen zijn, misschien iets van One Second Closer, maar de stock misstaan zeker niet. Brushen van de kast heb ik zelf nog niet gedaan, maar dat moet vast lukken en geeft ook wel een gave look die bij dit horloge past. Sowieso ook goede kast- en wijzerplaatkeuze :ok_hand:t2:

Leuk. Ben benieuwd of er inderdaad nog meer van deze verhalen van je gaan krijgen. Ik hoop het van harte.

1 like

Mijn beste,

Een ware metamorfose!!
Goed gedaan hoor!!
Geniet er met volle teugen van. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Inderdaad een heel ander horloge geworden. Leuk! Je moet zoiets maar aankunnen. Geniet er van.

1 like

Goed werk! Inderdaad niet je mooiste, maar die dingen zijn nou eenmaal niet zo verfijnd. Maar stoer zijn ze wel en hij is er absoluut toffer op geworden. :+1:

1 like

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
@Dao er gaat zeker nog een vervolg komen want dit smaakt naar meer! Wil sowieso net als jij nog een Casio Illuminator gaan doen en daarna zien we wel weer.

1 like

Gaaf, mooi geworden en leuk horloge! Vind de groene combi het mooist.

1 like

Top! Is leuk inderdaad :+1:t2::+1:t2:

1 like

Stoere eerste mod, meteen de date wheel en wijzers erbij, tof! :clap:
Resultaat is mooi, maar de kast (en lugs) moet inderdaad wel gebrushed om het af te maken.
Grove grijsgroene nato staat inderdaad het beste.
Mooi werk! :+1:

1 like

Erg leuk om te lezen, ik vind het een geslaagde mod! Als ik dit horloge zou dragen, zou ik het zuiden meestal op de 12 zetten😀. Veel plezier met deze mooie mod!

1 like

Goed gedaan, veel draagplezier, :+1:

1 like

Leuk hoor. Het begin van het einde. Als je hiermee gaat beginnen dan is het hek van de dam. De stap naar een service van een horloge is nu nog maar een kleintje.
Succes.

2 likes

Leuk, mooi gedaan!

1 like

Leuk projectje! Top gedaan :+1:t2:

1 like

Durfal! :innocent:

1 like