NA: Mijn eerste nieuwe Swiss Made, de OBCPDME!

En wat voor één…

Ruim een jaar geleden kwam ik de Oris Big Crown Pointer Date (OBCPD) voor het eerst tegen, een NA hier op HF, en ik wist dat ik er eens ook één zou hebben. Ik meen dat het om de 80th Anniversary Edition ging (bronzen kast, groene dial).
De retro/vintage uitstraling, coin-edge bezel, cathedral hands, prachtige lijnen en smalle gebogen lugs, die “4” en natuurlijk de “red tipped” pointer date, wat een prachtig model!

Die zou eens om mijn pols komen. Hielden we alleen één vraagje over…

Welke ging het worden?

De OBCPD wordt al geleverd sinds 1938 en heeft zich in zijn 80 jarige bestaan regelmatig aangepast aan de mode-trends van de tijd. Hij is er in 32 (vintage), 36, 40 en zelfs 44mm. Small seconds of centrale secondewijzer. Brons of rvs. Dagaanduiding op buiten- of binnenrand. Red- of White tipped datumwijzer. Wijzerplaten in zwart, grijsblauw, groen, zilver/wit, rood, … Wijzers in rvs, (rose) gold.
Ook de huidige collectie (zie hier) bevat genoeg variaties om het moeilijk te maken je favoriete model te vinden. Liever geen hele bronzen kast, maar dan nog veel keuze. In de afgelopen tijd een aantal modellen gepast en soms bijna toegeslagen maar er was altijd wel iets wat ik bij een ander model weer mooier vond.
Uiteindelijk twijfelen tussen deze


maar geen “red tipped” date pointer

en deze


maar geen bronze/rose gold wijzers die voor die mooie vintage look zorgen…

Maar bij de 2018 Movember Edition (dus de OBCPDME) komen alle mooie elementen samen: rvs kast, diep donkergrijze (bijna zwarte) dial, goudkleurige wijzers, “red tipped” datumwijzer, dit moest hem worden.

Nu deze keuze gemaakt was besloot ik ook dat dit mijn eerste nieuwe Swiss Made ging worden (op de Citizen en Seiko na bestaat mijn verzameling uit tweedehandsjes). Daarnaast was dit een goede aanleiding om het aantal horloges terug te brengen tot < 10 en de aanschaf volledig te financieren door het verkopen van een aantal horloges in de box. Er moest streng doch rechtvaardig geselecteerd, en meedogenloos afscheid genomen worden van de slachtoffers. Een Seiko 5, Bulova Spaceview, Hamilton Jazzmaster en een vintage Bifora moesten eraan geloven.
Maar de pijn verdwijnt volledig als ik deze thuis zelf mag unboxen… Had deze nog niet eerder in het echt gezien maar was precies waar ik op hoopte.
Ik presenteer HF met trots mijn Oris Big Crown Pointer Date Movember Edition:

Helaas werd hij zonder de nato strap geleverd, daar ga ik dus nog wel even achteraan… (meer voor de volledigheid, aangezien ik niet echt een nato-man ben).
De band met snor is behoorlijk dik, daardoor ook behoorlijk stug. Duidt natuurlijk op kwaliteit maar voordat deze comfortabel en soepel om de pols gaat liggen gaat wel even duren.

Er zwerven meerdere OBCPD modellen hier rond op HF (er stond pas ook nog een andere OBCPDME in het blauwe gedeelte, logischerwijs binnen een paar dagen van eigenaar gewisseld).
Wat was voor jullie de doorslaggevende reden om voor het model te kiezen wat je hebt aangeschaft, of welk model heeft jouw voorkeur?

67 likes

Mijn beste,

Grandioos!!
Je eerste Zwitserse horloge, en meteen al een schot in de roos!!
Magnifiek hoor!! Geniet ervan. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooi,mooi, veel draagplezier :+1:

1 like

mooie tijd ermee :sunglasses: klappertje

1 like

Heel veel plezier met deze knaller!

1 like

Dankjewel, mooi verwoord zoals gewoonlijk.
Niet mijn eerste Zwitser (dat is mijn LLD), maar wel mijn eerste nieuwe Swiss Made.

1 like

Potverdikkie, wat een pracht horloge!

Movember editie hè… Met zo’n klok om de pols moet je wel je snor laten staan deze maand. :wink:

2 likes

Prachtig, veel draagplezier :+1:

1 like

Super klok, van harte gefeliciteerd

1 like

Prachtige NA !
Mooi systeem, pointer date… bijzonder !
Gefeliciteerd

1 like

De mijne :yum:

Maar wauw wat een mooi horloge heb je gekocht zeg! Prachtig.

Lekker van genieten.

1 like

Ai, had gehoopt dat het genoeg was om deze te dragen… :grinning:

Hahaha NEIN!

Ayway, met zo’n klok ben je inderdaad ook al stoer… Ook zonder snor. :kissing_closed_eyes:

1 like

Genieten hoor…:grin:

1 like

Ik dacht eerst bij die titel - iemand heeft over het hoofd gezien dat we nu aparte Rolex-draadjes hebben… :grin:

Erg mooi, en nog een beetje beschaafde diameter lijkt me - de meeste Orissen (Orii?) zijn van die sjoelschijven inmiddels.

1 like

Prachthorloge, heb 'm ook rond de pols gehad bij de AD een tijdje geleden.
Veel draagplezier toegewenst met je NA. :+1:

1 like

Ja toch?
Vannacht wakker gebleven om om 12:00 de datumwijzer te zien verspringen. Mooi man… :star_struck:

1 like

Geweldig mooi horloge ! Veel draag plezier. Voor de stugge band zou je de band kunnen invetten met brooks zadelvet (proofide) . Gebruik ik op al mijn leren banden. Worden ze soepel van en gaan veel langer mee. Invetten, een paar dagen laten intrekken en uitwrijven met een zachte doek.

1 like

:joy::joy::+1:t2:

1 like

40mm
Is voor een horloge niet echt groot natuurlijk maar voor een model die vintage moet uitstralen zou hij geen mm groter moeten zijn.

Ik hou het op Orii :grinning:

1 like