NA: Mijn tweede horloge en tweede Tudor!

Vooraf
Begin september had ik mijn eerste horloge gekocht na een zoektocht van een paar maanden. Het was de Black Bay 58 geworden en ik er tot nu toe nog altijd helemaal blij mee. Na de BB58 ben ik natuurlijk verder gaan kijken. Ik was van plan om begin 2021 een tweede horloge te kopen. Uiteindelijk is mijn plan om rustig aan te werken naar een collectie van 3 of maximaal 4 horloges.

De Oris Big Crown Pointer Date had ik al vaker voorbij zien komen en die stond met stip bovenaan. Maar ik had niet het gevoel dat ik die per direct wilde hebben en ik twijfelde nog over de diameter van 40mm. Ik heb een bescheiden polsomtrek dus ik dacht ik kijk het rustig aan en ga wel een keer passen.

Ondertussen had ik al een keer gekeken in het ‘Tudor Prince Only’ topic. Ik had al een Tudor dus ik dacht, ach even een kijkje nemen kan toch altijd. Dat had ik dus beter niet kunnen doen. Ik merkte al scrollend door het topic dat ik de Prince wel heel, heel erg mooi vond en hij paste binnen mijn budget. Als je mij dat vorig jaar zou vragen, zou ik €2000+ voor een horloge veel te duur vinden overigens, maar die grenzen schuiven met deze hobby wel heel snel op haha. Maar tegen beter weten in zei ik tegen mijzelf: ‘Nee niet doen gewoon wegklikken dat topic, je zou rustig kijken en je hebt al een Tudor’.

Hek van de dam
Maar ja, eigenlijk hield ik mijzelf voor de gek want in mijn hoofd had ik al een Prince om de pols. Ik had hetzelfde gevoel als bij de BB58, een soort van ‘crush’ op een horloge. Kan dat überhaupt haha?! Ik heb het nog een paar weken kunnen volhouden en toen maakte ik de kapitale ’fout’ om het topic te gaan posten. En toen ging het hard! Ook het Trading Up topic van @Dao hielp niet echt. Het Prince Only topic is daarnaast een grote echokamer en als ik eerlijk was tegen mijzelf was wist ik ook wel dit hem moest worden.

Bestellen
Daarna nog het weekend genomen om er goed over na te denken en toen de knoop doorgehakt. Ik heb de Prince besteld bij Jetco, zoals velen hier op HF. Ik kan niets anders zeggen dat het heel soepel ging. Heb via Chrono24 besteld en alle verliep echt perfect. Goede communicatie en snelle antwoorden vanuit Jetco. Ook foto’s een een filmpje op de timegraph werden opgestuurd. Het opsturen zelf duurde wel even, op 23 oktober heb ik besteld en gisteren in huis.

Ik heb 21% btw betaald over het aankoop bedrag en daarbij nog €15 aan inklaringskosten met btw. Hopelijk helpt dit verhaal wat voor HF’ers die nog on the fence zijn.

Hier is die dan!
Toen ik hem voor het eerst vasthield dacht ik wow wat een licht horloge! Ik ken alleen de BB58 en die is zwaar en voelt vergeleken met de Prince als een tank haha. De Prince is heel elegant en classy en draagt echt fijn. Gedurende de dag voel je bijna niet dat je hem om hebt. Sorry voor de super lange intro maar hierbij met trots mijn NA, de Tudor Prince Date+Day ref. M76213-0012:

De band op maat maken
De band voelt heel erg licht aan, dat zal ook te maken hebben met de hollow center links. Maar hij voelt toch wel solide aan en valt mooi om de pols. De sluiting is heel simpel met een enkel klik systeem, maar volgens mij wel stevig en zeker comfortabel.

Ik was nogal huiverig voor het stellen van de band, meerdere HF’ers hebben flink moeten stoeien met de schroefjes en loctite. Misschien heb ik geluk gehad, maar de schroefjes waren met mijn 1,4mm schroevendraaier heel gemakkelijk los te schroeven. Binnen een kwartiertje had ik de band op maat en de vele gaatjes voor de fijnafstelling zijn dan ook ideaal voor een goede fit.

De wijzerplaat en de fluted bezel
Ik wist eigenlijk direct dat ik voor deze versie wilde gaan met de zwarte wijzerplaat. De andere varianten zijn ook prachtig, maar deze past toch het beste bij mij. Het diepe zwart en de gouden markers afgewisseld met de arabics steken heel mooi tegen elkaar af.

Ondanks dat het een two tone horloge is geven de arabics het horloge toch een wat meer casual uitstraling. De wijzers zijn allemaal heel netjes en heel wat anders dan de snowflake hands van de BB58. Ook de datum is trouwens heel handig, op het werk heb ik best vaak even de datum nodig dus ideaal en de cyclops maakt het goed leesbaar. De lume is trouwens heel zwak, zie er bijna niets van. Maar dat maakt mij voor dit type horloge niets uit.

Wat ik ook zo mooi vind aan het horloge is de gouden bezel. Hij glimt heel mooi en onder bepaald licht wisselt de kleur van geel goud naar heel licht goud. Speelt echt heel tof met het licht. Ik dacht in het begin trouwens dat een two tone horloge misschien wat over de top en bling voor mij zou zijn, maar in het echt is het allemaal best subtiel, misschien ook door de zwarte plaat.

Wel verschillend genoeg?
Hier nog wat plaatjes met zijn grote broer. Ik wist niet zeker of ik wel twee horloges moest hebben met beiden een zwarte wijzerplaat. Maar ik vind ze ondanks de overlap - zwarte plaat en gouden accenten - toch voldoende verschillen.

Aan de andere kant is zwart en goud een super combinatie voor mij, dus ik vind ze elkaar ook mooi aanvullen. Al met al ben ik er echt super blij mee en vind ik het echt tof dat ik nu kan afwisselen :star_struck:

En nu?
Voor degene die daar interesse in hebben, mijn plan is om ergens in 2021 een derde horloge aan te schaffen. Ik weet wel bijna zeker dat het een GS Springdrive moet gaan worden met een lichte wijzerplaat. Nog even goed verdiepen in de verschillende modellen en maten.

Maar ik denk dat een GS goed zal passen bij de twee Tudors en voor de nodige variatie zal zorgen. Eerst nog even sparen want deze hobby is slecht voor de portemonnee. Dank voor het lezen, best een lang verhaal geworden :see_no_evil: En dank aan iedereen in het Tudor Prince Only topic voor de aanmoedigingen (zoals een broodje Prince @TiBrew) en adviezen! Ben niet zo creatief met fotograferen met steeds dezelfde pose, maar hieronder nog wat plaatjes :heart_eyes:

93 likes

Top duo. Dank voor het schrijven en de foto’s!

1 like

Nice. Ik vind dit best een leuke uitvoering al ben ik zelf niet zo van cijfers op de plaat.

De donkere plaat en two-tone staat m goed.

1 like

Pfff schitterend horloge zeg! Van harte! :smile: :+1:

1 like

Dik hoor, en mooie combi. GS erbij en je bent klaar…

1 like

:heart_eyes:
Staat je goed. Veel plezier ermee!

:face_with_hand_over_mouth:

1 like

Knap man! Welkom bij de club

1 like

Mooi NA topic, geniet van het uitzicht!

1 like

Knap duo! :heart_eyes:

1 like

Fraai duo hoor

Op den duur zal ik er niet aan ontkomen denk ik :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Two tone met arabische cijfers, ik vind 'm leuk! Het heeft net wat meer sjeu dan de wat saaiere varianten van dit model. :+1: Veel plezier er mee.

1 like

Wat is dat toch. Sinds ik mijn Bulova Super Seville DayDate heb ontvangen paar weken geleden zie ik alleen maar foto’s en topics van de Tudor Prince DayDate… :stuck_out_tongue:

Wat een schitterend horloge! Ik moet bekennen dat zo’n prince nu wel begint te kriebelen hoor. Geniet van je NA!

2 likes

Gefeliciteerd !
Mooi duo Ook al is de duiker het mooist!

1 like

Mooi two tone uitvoering is dit toch… met z’n Arabische cijfers! :star_struck:

Veel plezier ervan! Kanniewachten to de mijne weer terug van van het service centre.

Ook goed om te lezen dat de aankoop vanuit HK zo soepeltjes verloopt bij iedereen… Fijn!

1 like

het begint hier stevig vol te lopen met Tudor Prince :smiley:
een zeer, zeer mooi horloge :+1: :star_struck:
geniet ervan, maar dat hoefde ik niet te zeggen zeker? :sweat_smile:

1 like

Prachtig horloge, proficiat.

1 like

Prachtig :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd! Mooie aankoop!

1 like

Mooi verhaal, geniet van je aanwinst!

Met GS bedoel je een Seiko neem ik aan?
Misschien toch eerst even die Oris passen :wink:

1 like

geniet van deze tijd en Tudor, daar is niets mis mee, en kan het weten 5x :sunglasses:

1 like