NA: mijn tweede Rodania

Waarom nu een tweede ?
Wel het was +/- half de jaren ’90 dat ik eens in een winkelcentrum rond liep en bij een vitrine met horloges stilstond en deze zag liggen; :star_struck:

Ik was op dat moment horloge loos en aangezien ik altijd de tijd op mijn pols had liep ik naar binnen en kocht gewoon het horloge :slightly_smiling_face:

Rodania, een horloge dat hier op HF niet veel voorkomt en toch heeft het merk een redelijke geschiedenis achter de rug.

Dus hier even een inkijk van de geschiedenis van het merk

In 1947 zette Rodania een belangrijke stap in de horloge-innovatie door een van de eerste alarmmechanismen te introduceren in samenwerking met de gerenommeerde uurwerkfabrikant AS (Adolf Schild). De samenwerking met AS, een gerenommeerde naam in de industrie, onderstreepte Rodania’s toewijding aan vakmanschap en precisie.

Koninklijke Canadese Marine & Luchtmacht:
In de jaren vijftig kende de horlogemaker een periode van innovatie en creativiteit. In samenwerking met andere gerenommeerde Zwitserse merken ontwierp Rodania eind jaren vijftig een mono-pusher chronograaf voor de Royal Canadian Navy en de Royal Canadian Air Force.

De eerste Geometer:
In 1952 lanceerde Rodania de Geometer, een horloge dat een grote stempel drukte op de Zwitserse horlogeindustrie vanwege zijn grote invloed op de Zwitserse horlogeesthetiek en productiestandaarden, gevolgd door de iconische Geometer Chronograph in 1954.

Waterman:
Rodania was ook een pionier in 1960 toen het de Waterman introduceerde, een van de eerste duikhorloges met een interne roterende bezel. In 1963 kreeg de Aquaseal 333 erkenning vanwege zijn waterbestendigheid onder extreme weersomstandigheden.

Poltimer:
Aangemoedigd door het succes van de Aqua Seal en zijn weerstand onder extreme weersomstandigheden, ontwikkelde Rodania de beroemde Poltimer voor de 6e Belgische expeditie in Antarctica, uitgevoerd onder het beschermheerschap van koning Baudouin.

Hydrolastisch
In 1967 introduceerde Rodania de innovatieve Hydrolastic-technologie, met een gepatenteerd exclusief automatisch uurwerk gemonteerd op een ophangingssysteem bestaande uit drie cilinders dat schokken absorbeert.

Dus, eigenlijk werd het na toch wel +/- 30 jaar later eens tijd om een “broertje” voor die eerste te halen en dat werd natuurlijk een volledig ander modelletje als wat ik toen kocht, aangezien dat mijn smaak ook veranderd was na die tijd (dank u HF)

Dus hier ist ie dan, de rodania world star :yum:

Het is denk ik niet de moeite om een “only topic” te maken aangezien er niet veel rodania’s zullen rond zwerven hier, maar ben toch benieuwd wie er eentje heeft dus moest je er zelf ook eentje hebben laat ze hier dan ook maar eens een keer zien :slightly_smiling_face: :+1:

41 likes

Ik kan me nog de snerpende reclames herinneren zoals die jarenlang in de reclame-karavaan van de Tour de France voorbij kwamen: Ro Da Ni A, en dat in de tijd dat Zoetemelk en Raas nog furore maakten :nerd_face:

4 likes

Die rijdt nog steeds rond. Deuntje krijg je niet meer uit je hoofd! :angry::joy:

4 likes

ja bedankt! , de rillingen op mijn rug weer :nerd_face:

3 likes

Hier zijn er 3, allez 2 want de zwarte deden we kadoo aan een een hf lid

8 likes

Leuk merk. Ik heb er ook 2. Alletwee vintage en regelmatig gedragen.

ha, naar het schijnt was dat het begin “tune” van één van Beethovens werk :slightly_smiling_face:

2 likes

ook prachtige exemplaren :+1:

1 like

en Eddy Merckx werd toen de “ambassadeur” van rodania

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Leuk dat je in een tijdlijn de belangrijkste momenten beschrijft. Volgens mij is Rodania tegenwoordig in Belgische handen.

1 like

Mooi stukje achtergrond en een mooi horloge!
Op verzoek hieronder mijn Rodania:

4 likes

de jouwe is ook geweldig leuk! Je hebt er me bijna van overtuigd voor me verjaardag een nieuwe hedendaagse rodania in huis te halen :wink:

En vooral het overzicht dat je gaf van sommige van hun speciale modellen is erg fijn om lezen. Als je naar de geometer kijkt dan doet die mij heel erg aan een andere denken, die immens veel populairder is maar dus klaarblijkelijk de mosterd bij de geometer ging halen :rofl:

1 like

Mijn beste,

Een plezante aanwinst!!
Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd Met deze fraaie Rodania!

1 like

ik kan het je zeker aanraden, ze hebben toch wel leuke modellen :+1:

tja, het kan verkeren, ik verbaasde me ook toen ik dit vond, rodania heeft z’n wortels toch verdient :ok_hand:

1 like

Leuk hoor Rodania gefeliciteerd met deze aanwinst :+1:

1 like

Gefeliciteerd met jouw NA. Leuk om ook niet de ‘usual suspects’ voorbij te zien komen met wat achtergrond info danwel aankoop sentimenten.

1 like

Ik ken het eigenlijk ook als Belgisch merk.

Geen idee hoe de geschiedenis precies zit, toch ook Zwiters? Werd hier wel heel veel verkocht.

Veel plezier met de NA!

1 like

Mooie aanwinst en leuk om wat meer van het merk te hebben geleerd :+1:

2 likes

Leuke achtergrondinfo en mooie NA! :+1:
Die Geometer ziet er trouwens ook gaaf uit…

1 like