NA: Minase Divido 2.0

afbeelding

Zo, het is weer een paar maanden geleden, veel geflipperd in die tijd en niks gereviewed maar het zou echt jammer zijn om deze niet te delen. Ik durf dit niet helemaal een review te noemen want ik heb hem pas sinds deze week, we houden het vooralsnog op NA en misschien komt er later nog eens een echte review.

Stel je hebt 5k om stuk te slaan aan een horloge, wilt sublieme afwerking, een uniek design en vindt GS te waardevast? Dan is Minase echt het merk voor jou. De afwerking is on par met Grand Seiko, de uurwerken zijn makkelijk te servicen en het heeft echt een eigen gezicht.

Minase

Minase is een onafhankelijk merk dat is opgericht door Kyowa Co., een bedrijf met een expertise in metaalbewerking. Ze produceren voor een aantal grote merken de kasten, banden en doen polijstwerk. In 2005 zijn ze dat ook voor zichzelf gaan doen en werd Minase geboren, vernoemd naar de locatie waar hun pand zit in het Yuzawa gebergte.

Ze maken minder dan 500 horloges per jaar en zijn sinds kort pas in Europa verkrijgbaar. Er is een locatie in Zwitserland en in Duitsland en ze zijn via Chronofactum nog te bestellen. Dikke duim naar hun trouwens, want ik heb lang getwijfeld voordat ik over ging tot aankoop en ben erg netjes geholpen.

De Divido 2.0

De kast

De kast is 40,5mm breed, 48,5mm lug to lug en zo’n 12mm hoog door het boxed saffierglas. De kast is volledig met de hand gepolijst d.m.v. Sallaz machines of zoals jullie de techniek waarschijnlijk kennen: Zaratsu polishing. Ik heb hem nog niet naast een GS gehouden, maar ik heb er wel drie gehad en ik kan zeker zeggen dat dit op hetzelfde niveau is. Ik ga het niet beter noemen tot ik hem er direct naast heb maar f*ck me wat ben ik onder de indruk.

Het is eigenlijk lastig om onderscheid te maken tussen de kast en de rest van het horloge want dit hele horloge bestaat gewoon uit lagen die in elkaar geschroefd zijn. Dat is ook gelijk waar dit merk uitblinkt want ze zijn erg transparant over hun focus: een uniek avant-garde design en een extreem hoge afwerking, van het uurwerk moet je het hier echt niet hebben.

Zoals je hier ziet zitten de wijzerplaat en het uurwerk eigenlijk zwevend in de kast, als je op bepaalde hoeken bij mijn foto’s kijkt kan je ook eigenlijk gewoon door het horloge heen kijken. Door de polish die ook aan de binnenkant zit oogt dit horloge overigens 90% van de tijd zwart aan de randen in plaats van doorzichtig.

Ik plemp er hier maar gewoon voor shits 'n giggles een foto bij, want ik heb er 120 en kan het topic daar niet mee vullen.

De Wijzerplaat

Ik ben voor een wijzerplaat die zij ‘‘blue dégradé’’ noemen gegaan. Ik zou zelf ook zoiets nietszeggends hebben gedaan, want deze wijzerplaat verandert vrijwel elke keer dat je ernaar kijkt. Probeer dat maar eens een naam te geven.

De wijzerplaat is een b*tch om vast te leggen en daarom kan ik alleen maar zeggen dat je dit in het echt moet zien om het volledig te kunnen waarderen. Ik heb m’n best gedaan om jullie een beeld te geven van hoe het horloge eruit ziet maar sommige dingen zijn gewoon niet vast te leggen.

Nou zijn er twee dingen waarbij ik denk dat mensen over zullen struikelen: het eerste is die datum, het tweede is het uurwerk, daar kom ik later op terug. De datum is namelijk open en menig mens, waaronder ik, zou op het eerste gezicht denken ‘‘mijn horloge hoeft mij echt niet te vertellen welke dag het gisteren was en welke dag het morgen wordt. Ik kan doortellen.’’ Nou vond ik dit dus echt fugly in het begin maar naarmate ik meer over het horloge las en er meer naar kijk ben ik het gaan waarderen.

Het vorige model deed dit echt kut. De Divido heeft een ongeverfde datumschijf en dat verbrak voor mij de hele magie van de wijzerplaat. De Divido 2.0 heeft een geverfde datumschijf en een roulettedatum waarbij de even dagen zwart zijn en de oneven dagen wit. Die datum had van mij volledig zwart gemogen, maar ik ervaar het totaal niet als storend. Op de foto’s lijkt dat stuk uitgesneden wijzerplaat ook gigantisch maar om de pols zie je het niet echt terug.

Het Uurwerk

Het uurwerk, oftewel zeikpuntje nummer twee, is een ETA 2892-A2. Nou begrijp ik echt wel dat er veel mensen zijn met een hard-on voor verticale integratie, ikzelf ben daar wat minder van onder de indruk. 90% van de tijd is het toch een aangepast ETA / Sellita uurwerkje met een ander logo erop. Dit uurwerk is makkelijk te servicen, ik weet dat ie t blijft doen dus dikke prima.

Oh enneh, laten we niet vergeten dat het niet is alsof dit een uurwerk is dat je zomaar uit een Happy Meal trekt. Hier zitten echt wel serieuze manuren in.

Hoe Hij Draagt & Merkbeleving

Hoe draagt ie eigenlijk? Kort gezegd, fan-f*cking-tastisch. De rubberend band zit goed, ik maakte me zorgen om de maat maar ik kan hem prima hebben. Minpuntje overigens, door mijn smallere pols hou ik een lelijk flapje over. Ik had liever gehad dat ze hem dan zouden knippen à la Patek Philippe maar voor mensen die geen kinderpolsjes hebben is dit probleem miniem.

Door de lugs die naar beneden buigen omhelst het horloge gewoon je pols.

De wijzerplaat is prachtig en de reden dat dit horloge mijn aandacht trok. Het speelt constant met het licht en er staat gewoon overbodige meuk op: gewoon de merknaam en that’s it. Daar kunnen meer merken wel wat van leren als je het mij vraagt. Laat je finishing het spreekwerk doen en plak er wat minder tekst op. De mensen die erin geïnteresseerd zijn lezen het echt wel op de spec sheet terug.

Wat ik trouwens nog wel leuk vind, is dat ze alleen de naam Minase op de plaat hebben zonder logo. Hun logo staat namelijk als de 12 uur marker, een drill. Ik vind het er prachtig in verwerkt.

Omdat dit merk zo’n kleine oplage heeft is het natuurlijk iets heel unieks om te hebben, wat daar ook superkut aan is, is dat er 3x niks online staat. Er zijn wel wat reviews maar die beschrijven de specs en plaatsen wat renders van de site. Ik kan daar 3x niks mee en vond alles op het web nutteloos als het aankwam op mijn keuze qua wijzerplaat. Net als GS hebben ze wat matige renders. Op de site stond alleen dit:

Ik kreeg dit:

Al plaatsen ze maar één echte foto, laat gewoon even zien hoe dat horloge met natuurlijk licht oogt.

Enfin, ondanks de grootte van het merk vind ik het erg leuk hoe trots ze erop zijn, Hun logo zie je op je rotor, 12 uur marker en kroon terug en ik vind dat echt heel gaaf. Sinds ik de Holthinrichs in bezit heb ben ik de onafhankelijke merken steeds meer gaan waarderen en de Minase bevestigt voor mij alleen maar dat ik daar in verder wil. Ik heb ontzettend leuk contact gehad met het merk zelf over eventuele aanpassingen die ik kon maken aan het horloge, ze stonden eigenlijk open voor alles. Juist door die kleine oplages waar ze mee werken.

Conclusie

Mocht het nog niet duidelijk zijn, ik ben blij met mijn aankoop. Voor mij is dit horloge zeker het geld waard, voor velen zal dat niet het geval zijn en dat is oke. Dit is zeker niet het algemene publiek z’n ding. Aangezien er ook zo weinig Minase eigenaren op het forum zijn (ik meen twee) weet ik ook nog niet echt wat ik na dit topic ga doen. Er is niet echt een plek waar ik mijn foto’s kwijt kan. Ik wil dat dit topic vindbaar blijft voor eventuele nieuwsgierige mensen dus ik denk dat ik dit weekend maar mooi een Minase Lonely topic start en alles daar in plemp.

Trouwens, nog een speciale dank aan ome @Zulu, zonder zijn suggestie was ik dit horloge waarschijnlijk nooit tegengekomen. Dus thanks man, ik ben nu blut :beers: :slight_smile:

Dank voor het lezen en hier komen de laatste plaatjes!

156 likes

Leuk verhaal, geweldige foto’s! Het horloge is heel bijzonder qua design o.a. Niet helemaal mijn cup of tea, maar ik snap hem zeker wel. Geniet!

3 likes

Apparte vormgeving, weer eens wat anders :+1:

1 like

Ik kan deze vormgeving zeker wel waarderen.
Buiten de gebaande paden…

Die wijzerplaat is wel prachtig.

Coole NA, veel plezier ervan

3 likes

Heerlijk. Top. Daar is die dan. :heart_eyes:

En niet goed…. Ik heb er weer eentje bij die op de paslijst komt. Word nog wat volgend jaar.

Dan toch maar een weekend naar Zwitserland :joy:

3 likes

Hangt er nou een piemel op 12 uur? :wink:

Echt een uniek en erg mooi horloge, geniet ervan!

1 like

Overal waar je 1 van je 120 fotos neerplempt slaat mijn hart een slagje over, wat een supergaaf ding zeg. Heel veel draagplezier :slight_smile:

3 likes

Wauw, dit is nog eens iets unieks! Of ik hem zelf zou willen, dat weet ik niet echt. Op de ene foto wel en de andere niet, maar 't is echt een mooi concept! En altijd leuk om zoiets uitzonderlijks op het forum te mogen aanschouwen :slight_smile:

Gefeliciteerd!

1 like

Mooi verhaal en prachtige fotos, ik kijk uit naar het Minase only topic. :ok_hand:

1 like

Fijn topic hoor! :ok_hand: Ik heb het vaker gezegd: tof dat er mensen zijn die voor zulke monnies buiten de gebaande paden durven te gaan. Verborgen parels.

Hopelijk mag je er nog lang van genieten enne…

You’re welcome :grin: ik trakteer wel op een speciaalbiertje als je in de buurt komt :facepunch::beers:

6 likes

Heel tof ding!

1 like

Mooie bijzondere aanwinst…gedurfd. Lekkere review ook weer. :muscle:

Ik laat m’n reserveringen nog even sudderen tot ik 'm morgen met eigen ogen heb gezien. :+1: :wink:

2 likes

Net wat ik ook altijd zeg. :+1:

Ik probeer me eerlijk gezegd nog altijd een beeld te vormen van hoe het horloge eruit ziet in het echt.

Hier ben ik wel geïnteresseerd in. Hoe je van volledig je op toolwatches te richten op korte tijd plots een heel andere weg inslaat.

Verder tof geschreven en prachtige foto’s alweer. Zijn we ondertussen gewend aan geraakt.

4 likes

Prachtig hoor! Ik vind het wel wat hebben dit ontwerp. Kunstig!

1 like

Heel mooi horloge. In het echt nog mooier!
Veel plezier er mee !

1 like

Leuk verhaal, mooie foto’s.

Wanneer gaan we een bakkie doen?

3 likes

Ik heb er vanmorgen bij de Watch Time beurs in Düsseldorf ook eentje mogen passen. Ik deel je mening helemaal!

Ik was niet zo gecharmeerd van de hippe kleurtjes die ze hadden uitgestald in de vitrine, maar ze hadden ook nog een versie met witte wijzerplaat liggen. Die vond ik fantastisch!

Gehamerd koper als wijzerplaat vertelde ze, met een speciale parelmoer-effect lak erop.

Het enige minpuntje vond ik ook het uurwerk.

Erg mooi! Gefeliciteerd met je aanwinst!

2 likes

Of je nu fan bent van de vormgeving of niet, je kunt in één oogopslag zien dat de kwaliteit dik in orde is. Die wijzerplaat is wel erg gaaf zeg, daar kun je heel lang naar staren.

ziet er echt prima uit! Zeker met al die oppervlakte behandelingen. Straalt heel wat meer uit dan een run-of-the-mill ETA.

1 like

Cool horloge. Past bij je :sunglasses::v:

Pain in the ass of vast te leggen lijkt me.

1 like

Mooie aanwinst kerel :ok_hand:

1 like