NA: Minerva/Ferrari/Post timing board!

Alweer bijna een jaar geleden heb ik deze NA hier vol trots laten zien:

Ik verzamel het merk Minerva en ik was, en ben, erg in mijn nopjes met deze zeer leuke vondst!

Wel heb ik daarna met mijzelf afgesproken dat ik wat moest gaan minderen, en heb mijzelf sindsdien redelijk ingehouden.

Dat lukte echter niet toen ik deze tegenkwam op een bekende verkoopsite!

Het is ook een Minerva timing board, een variant met twee stopwatches. Flink gebruikt en helaas werkt een van stopwatches niet meer, maar toch wilde ik hem heel graag hebben! En dat is, na enig aandringen bij de vorige eigenaar, gelukt!


Achterop een sticker, in het Nederlands, met een uitleg van de werking en daarop ook de bevestiging dat hij geleverd is door de firma Post, destijds de Nederlandse importeur van Minerva.

Inzoomend op de stopwatches, de linker werkt prima, de rechtse helaas niet, staat er netjes Minerva op, type RBB, de Nederlandse importeur Post uit Amsterdam en ook Ferrari, Berlijn.


Ferrari, die komen toch uit Italie, van die leuke rode auto’s :thinking:

Op verschillende horlogesites zie je wel verhalen die het hebben over een race in de jaren 60 van Berlijn naar Amsterdam etc, helaas is dit volgens mij niet de waarheid.

Ik heb een folder, ook van Post, uit de jaren 70, en daarin wordt Ferrari uit Berlijn genoemd als een van de leveranciers.

Na wat zoeken op google kom ik erachter dat ene meneer Franz Ferrari in 1953 een bedrijf in “Statistische Maschinen und Geräte” heeft opgericht. Het bedrijf bestaat zelfs nog:

Wellicht familie van de wat bekendere Ferrari uit Italie, maar duidelijk een ander bedrijf.

Ook een leuk detail vond ik het telefoonnummer. In de folder uit de jaren 70 staat dit nummer:

Op de sticker van mijn NA staat deze:

Zelfde nummer, maar nog maar 5 getallen.

Ik schat dan ook dat dit timerbord en de stopwatches uit de jaren 50 komen.

Minerva’s met de combi Ferrari/Post heb ik online al wel eerder gezien, maar wat de aard van deze samenwerking was en hoe dit zit is voor mij nog een vraag.
@bidle ,@kaleiwan weet een van jullie, als mede-Minerva liefhebber dit toevallig?
Of iemand anders die dit leest?

En ook nog een andere vraag aan , ik ken natuurlijk de lijst met horlogemakers hier op de site, maar ik ken eigenlijk niemand die weleens aan stopwatches werkt. Ik zou de kapotte graag willen laten herstellen, dus als je iemand weet, of je kunt het zelf, dan houd ik mij aanbevolen!

Ter afsluiting van dit hele verhaal nog een fotootje van beide borden, jaren 70 vs jaren 50!

15 likes

Gaaf zeg!

1 like

Mooi hoor! Geldt ook voor de “ui” kronen.

1 like

Wederom een leuke aanwinst.
Volgens mij gewoon in opdracht van, daarbij zijn er meerdere Ferrari’s. De naam komt redelijk veel voor.

Onderstaande heeft bijvoorbeeld ook weinig met het automerk te maken.

2 likes

Zoiets zal het inderdaad zijn, twee importeurs die samen een batch bij Minerva hebben besteld oid.

Mooi :star_struck: aanwinst :clap: :+1:
Bij Ferrari denkt iedereen meteen aan die ene beroemde :racing_car: maar het is net als met familienaam Jansen, zeer breed verspreid in de Italie.
Het is waarschijnlijk ook een 'klant" van Minerva die zijn naam graag zag op de wijzerplaat :thinking:
Verde voor mij totaal onbekend.
Groeten Iwan :motorcycle:

2 likes

Cool!

1 like

Dat vermoed ik ook idd, is gewoon een importeur uit Berlijn destijds,het bedrijf bestaat ook nog gewoon. Maar ik vindt het toch wel leuk dat op de wijzerplaat dus de namen van twee van de importeurs van destijds staan.

1 like

Bij mij staat alleen van Post :thinking: je heb altijd baas boven baas :wink::grin:

1 like

Grappig, is hetzelfde bord inderdaad! Die van jou ziet er wel beter uit!

1 like