Na een lange tijd zonder enig knutselwerk, voelde ik opnieuw de drang om iets samen te stellen uit verschillende onderdelen. Het was geen gemakkelijke opgave om de juiste componenten te vinden, maar na wat geduld en een zorgvuldige zoektocht, is het me toch gelukt. Mijn eisen waren duidelijk, maar niet eenvoudig:
Een kast tussen de 38 en 40 mm
Geborsteld of gestraald oppervlak
Een sober ontwerp
Een grijze of gelijkwaardige wijzerplaat
Een datumvenster
Blauwe lume
Een ontwerp dat doet denken aan een fieldwatch, zonder er een te zijn
Met deze strenge criteria in gedachten, was het een uitdaging om precies het horloge te creëren dat ik voor ogen had. Uiteindelijk realiseerde ik me dat het maken van twee versies van dit horloge noodzakelijk was om tot het gewenste eindresultaat te komen.
De eerste versie had glanzende zwarte wijzers en een zwarte datumschijf. Hoewel dit er op papier veelbelovend uitzag, miste het horloge in werkelijkheid dat ‘je-ne-sais-pas-qua’-gevoel waarop ik had gehoopt. Het miste net dat beetje flair.
Daarom besloot ik om het over een andere boeg te gooien. Voor de tweede versie koos ik voor een subtiele, maar effectieve aanpassing: een vleugje ‘bling’ in de wijzers en een zachte witte achtergrond op de wijzers en voor het datumvenster. Deze kleine veranderingen maakten een wereld van verschil.
Om het geheel af te maken, heb ik een grijsbeige canvas-strap toegevoegd. Dit bleek de perfecte keuze om de ingetogen elegantie van het horloge te complementeren.
Het eindresultaat is de Moonface dial watch: een horloge dat zowel stijlvol als functioneel is, met een vleugje eigenzinnigheid dat het onderscheidt van de massa.
P.S.: Een lijstje met de onderdelen en waar ik ze heb gevonden kan ik hier wel bijvoegen, maar laat ik het erop houden dat dit zeker niet het duurste uurwerk is om te bouwen. Ik heb bij mijn keuzes altijd gedocumenteerde kwaliteit en betrouwbaarheid vooropgesteld.
Wat vinden jullie ervan? Laat het me weten in de reacties!
Ja tof! Mooi gedaan. Heb alleen het idee dat de datum te groot is voor het venster of het venster te klein . Maar dat kan ook aan de hoek van de foto’s liggen.
Dat heb je goed opgemerkt en het doorkijkgaatje (is dat een nederlands woord eigenlijk ) is wat aan de kleine kant. Maar het blijft goed leesbaar en overstemt niet de gehele wijzerplaat. En het glanzende randje past met de wijzers.
Volledig mee eens en ik ben er ook over aan het denken om een eigen logo te ontwerpen voor al mijn creaties. Alleen is het niet eenvoudig om een gepast en op maat gemaakt logo te produceren die toepasbaar is op alle horloges… Maar het komt er wel nog van ooit
Mooi gedaan. Leuk te lezen hoe je vanuit een eerste ontwerp uiteindelijk naar de meer minimal uitkomst bent gekomen. Zonder datum had ik 'm nog fraaier gevonden. Voor jou was het een duidelijk requirement, dus negeer die opmerking maar.
Das knap werk ! Chapeau dat je dit uit delen kunt maken.
Een unica en dan ook nog zo apart.
Opmerking over logo begrijp ik ook wel maar dat moet dan ‘geraffineerd/voorzichtig’ zijn.