NA: Moser Monard

Al een poosje was ik m’n horlogecollectie drastisch aan het verminderen.
Waarom? Ik had op een gegeven moment twaalf stuks, en ik droeg er maar een paar.
Zonde natuurlijk, maar er moest dus maar het één en ander weg.

Grote plannen had ik niet, behalve dat ik niet zoveel horloges meer wou hebben. Ik heb twee horlogedozen. Eén voor 10 stuks en de ander voor 6 stuks.
Ik heb me voorgenomen om maximaal zes horloges te houden :innocent:

Anyway, m’n voorraad was al aardig geslonken en was best wel tevreden.
Maar…je brengt tijd door op dit forum en ziet toch steeds weer leuke plaatjes. Kijkt af en toe eens wat de welbekende handelaren op hun websites hebben staan, en stiekem zijn er natuurlijk nog wat horloges die je eens wilt hebben.

Zo kwam ik op de site van één van de hier goed bekend staande adrenaline-dealers en zag daar een horloge staan met niet al te scherpe foto’s :laughing:
Maar het model kwam me bekend voor, en deed me denken aan een horloge wat ik enkele maanden geleden in het echte leven heb mogen bekijken.
Het model kon de beste man me toen niet vertellen maar wel dat het een Moser was. :joy:
Ik vond het toen één van z’n mooiere exemplaren tussen al het rood en geelgoud.

Nou ben ik niet iemand die lang loopt te twijfelen of erg lang na moet denken.
Snel zaken doen is meer aan me besteed.
Vind ik het mooi, komen we er uit over een prijs en kan ik het betalen…Dan gewoon maar doen.

Contact gezocht met betreffende dealer en een afspraak gemaakt bij de urinoirs van een sjofel tankstationnetje in het Gooi alwaar ik het horloge kon bekijken.

Het bleek inderdaad om dezelfde Moser te gaan als die ik al eens had gezien: een Moser Monard met een bruine wijzerplaat.
Weer was ik onder de indruk en hoefde absoluut niet lang na te denken.
Snel de zaken afgerond en naar huis gereden met de nieuwe aanwinst.
Halverwege bij een tankstation gestopt en het horloge toch maar om de pols gedaan (terwijl ik wou wachten tot thuis) :smirk:
Ik moet wel bekennen dat m’n aandacht voor het verkeer af en toe wat verslapte. :sunglasses:

Dan de Moser…
Ze is zeg maar dat verlegen meisje van vroeger uit je klas.
Beeldschoon, maar ze wil niet opvallen.
Wat is ze moeilijk om mooi op de foto te zetten :sweat_smile:

Zo lijkt het een matte wijzerplaat, niet echt spannend op de foto.
Maar leg je haar in het zonnetje:

Hier geprobeerd de mooi gevormde zijkanten van haar op de foto te zetten.

Nog een keer in de zon staan :sunglasses:

Mooi afgewerkte gesp:

De plaat heeft een hele fijne sunburst wat soms met de zon er op een vrij scherpe sunburst wordt.
Deze plaat met opgelegde witgouden indices en vrijwel niet (door mij althans) te fotograferen witgouden wijzers heeft een bepaalde sjieke uitstraling.
In eerste instantie lijkt ze misschien wat saai, maar dit is in de praktijk met verschillende lichtinval absoluut niet het geval.

En dan het uurwerk :heart_eyes:
Het is eigenlijk het eenvoudigste uurwerk uit de stal van Moser, maar het uurwerk verdient echt een zichtbodem. Gelukkig vinden ze dat bij Moser ook.

Nog even voor de tech-nerds: https://watchbase.com/h-moser-cie/caliber/hmc-343
En nog een leuk stukje over de uurwerken van Moser: https://www.hodinkee.com/articles/the-h-moser-endeavour-perpetual-calendar-review

En nog wat foto’s natuurlijk :sunglasses:

Bij de Omega die ik had vond ik het al leuk om naar het uurwerkje te kijken, maar dit is daarmee vergeleken toch wel Next Level afwerking.

Mijn doosje voor zes horloges is weer vol :sunglasses:

Voor de mensen die gelijk aan het tellen zijn gegaan: Ja, het zijn er maar 5 :joy:
Nummer 6, een Oris 65 ligt op het moment bij de horologische dokter.

Zoals te zien is heb ik wel iets met obscure merkjes en kleurtjes.

Dan als laatste nog even @SuperC van Ten2Two bedanken voor het prettige zaken doen.

102 likes

Toffe kast met die vormen. En prachtig uurwerk. Veel draagplezier! :+1:t2:

1 like

Fantastisch horloge van een heerlijk merk!

Proficiat!!

Gr, HJR

1 like

Gefeliciteerd en veel plezier met je NA! :heart_eyes:

3 likes

Prachtige aanwinst . Wat een schoonheid !!

1 like

Zeer chique en schön! :ok_hand: Van harte met deze prachtige NA. :+1:

1 like

Oef man, wat een pracht. Een geweldig mooi horloge in al haar eenvoud.

1 like

wow wat een mooi horloge. sjiek en ingetogen. oh en wat een fijne collectie heb je.

1 like

Prachtig horloge … veel draagplezier met dit understated klasse horloge
Idd next level
Thnx ook om deze van Jaap’s website te halen, was een dagelijkse verleiding
De idee om een (bijna) “Alles D’ruit en Deze D’rin-tje” te doen is weer weg
Blijft alleen de Glashutte bij Paul nog lonken :wink:

1 like

Daarmee houdt ze je voor de gek.

Bij de eerste aanblik lijkt ze eenvoudig, maar ze wil niet haar werkelijke uitstraling laten zien op de foto :neutral_face: de bi$#h :frowning:

2 likes

Schitterend horloge en indrukwekkend uurwerk.
Proficiat met je NA.
Veel draagplezier gewenst.

1 like

Heel mooi!

1 like

Heel mooi! :ok_hand:
Gefeliciteerd

1 like

Dat geloof ik graag. Een echte dame is mooi, maar hoeft niet op de voorkant ven een blad.

Bovendien, ik hou van eenvoud. Wat er onder zit en qua details is het vaak mooier en gecompliceerder als al die aangeklede horloges met sneeuwvlok-handjes, chronografen en etc. Al die extra’s leiden maar af van eventuele onvolkomenheden. Dit horloge heeft al die opsmuk niet nodig om mooi te zijn.

1 like

Wauw, heel mooi hoor. Van harte! :ok_hand:

1 like

De wijzers zijn een kunststukje op zich.
Ik kan het zelf niet op de foto krijgen maar heb wel een plaatje van een ander model met dezelfde wijzers:

Met een heel apart effect als de secondewijzer de minutenwijzer passeert. Dan is het net of de secondewijzer even stilstaat en dan in één keer een stukje vooruit schiet.

8 likes

Schitterend! Die kast ook :ok_hand:

1 like

Best wel gaaf en wat een kast :ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2:

1 like

Mooi aanwinst hoor!!

1 like

Gefeliciteerd met deze schoonheid :ok_hand::ok_hand:

1 like