NA: My first Seiko

Het was niet gepland, maar er is toch nog een NA bijgekomen.

Op 16 april, dus ruim vier maanden geleden heb ik na een lange voorbereidingstijd m’n nieuwe Omega Seamaster (SMPc) gehaald.
Eigenlijk was de afspraak dat er voorlopig dan geen geld meer uitgegeven zou worden aan horloges, maar door omstandigheden kwam op 20 juni jl. nog een Hamilton Jazzmaster tussendoor, dit werd mogelijk omdat de Tissot PRC 200 automatic chrono hiervoor heeft plaatsgemaakt.

Nu is het vakantie en onverwacht kwam er voor mijn vrouw en mij toch nog een vakantiebudget vrij en wilde ik eens kijken wat ik daarvoor kon aanschaffen. De reactie van mijn liefste was: “toch niet weer een horloge" je hebt net zo’n hele mooie, maar je moet het natuurlijk zelf weten”.

Het was erg leuk en vooral interessant om voor dit veel lagere bedrag dan in april op zoek naar een horloge te gaan, in april en al heel lang daarvoor wist ik dat het voor een al heel lang gewenste Omega was. Nu begon m’n zoektocht vanuit een geheel nieuw uitgangspunt.

Tot april vorig jaar, toen ik lid van HF werd, droeg ik afwisselend een Festina Chrono en een Prisma dresser.
Omdat ik nogal zuinig was op deze twee horloges, droeg ik thuis vaak ook nog een oud en afgeleefd Quartz horloge (Lorus) met stalen band. Dit horloge was behoorlijk gebutst en met die twee nieuwere horloges wilde ik proberen om dat te voorkomen.


M’n oude Lorus

Vanaf april 2017 toen het dus serieus begon te worden met m’n horlogehobby, kwamen er achtereenvolgens in de periode van ongeveer een jaar bij: een Tissot Classic Dream, een Oris Big Crown, een Omega International Collection, de Omega Seamaster (SMPc) en de Hamilton Jazzmaster.
Verder nog een aantal vintage horloges, waarvan ik er inmiddels al enkele heb opgeknapt.


De verzameling zoals het was voor de SKX erbij kwam, direct achter de Seamaster zie je de oude Festina en rechts achter de oude Prisma (Voor de foto de horloges voor even op een rijtje gezet).

Bij bezigheden in m’n vrije tijd thuis en rondom huis zat nog steeds heel vaak dat oude afgeleefde Lorus horloge om m’n pols en daar moest dan nu een vervanger voor worden gevonden. De bedoeling is dat die oude Lorus alleen nog om “mag” als er in de tuin een boom moet worden omgezaagd.

De vervanger voor de oude Lorus moest er natuurlijk wel fraai uit zien en zoveel mogelijk aan de volgende punten voldoen:

  1. Binnen het budget (€199,00 maximaal)
  2. Waterdicht (eventueel er ook mee kunnen zwemmen).
  3. Stalen band (draagt onder alle omstandigheden fijn, vind ik).
  4. Eventueel zwarte dial (heb nu wit of zilver).
  5. Mechanisch (bij voorkeur, maar moeilijk binnen dit budget dus Quartz mag ook).
  6. Goed merk (niet perse Zwitsers).
  7. Robuuste stalen kast (eventuele krasjes kunnen dan worden verwijderd).
  8. Liefst saffier (maar mineraal heeft voordeel van gemakkelijker polijsten).

Er kwamen diverse horloges in beeld, zoals bijvoorbeeld een erg mooie Bulova vintage quartz, maar deze kwam boven het budget uit en ik wilde daar binnen blijven.

Dus weer verder kijken naar allerlei merken, maar ik vond geen geschikte horloges binnen het budget. Tijdens m’n zoektocht kwam ik ook Seiko duikers tegen die ik herkende van de modificaties door vooraanstaande HF-leden en ik ging uit nieuwsgierigheid eens kijken wat daar de prijzen van waren.
De eerste prijzen die ik voor deze roemruchte SKX-en vond, liepen uiteen van ongeveer €290,00 tot €360,00, er was zelfs een uitschieter naar €380,00!
Na verder zoeken kwam ik een adres tegen die ze voor een prijs verkochten die wel binnen het budget past, m’n keuze is gemaakt.
Het wordt dus een Seiko SKX007k2, deze voldoet aan de meeste punten.
Er zijn een J versie en een K versie, beide voldoen ze aan ISO 6425 (waterdichtheid) en technisch zijn ze hetzelfde.
Bij de een zou het geborstelde staal t.o.v. het gepolijste staal iets mooier afgewerkt zijn en de andere zou een iets mooiere kroon hebben. Op de wijzerplaat van de J versie staat vermeld dat er 21 juwels inzitten, in de K versie zitten ook 21 juwels, de uurwerken zijn exact dezelfde. Zowel de J als de K versie worden gemaakt bij Seiko in Azië😀.

Het is een mooi horloge en nu heb ik behalve een blauwe duiker ook een zwarte duiker! Het is misschien toevallig, de adviesprijzen waren voor beide horloges op dit moment respectievelijk €3600,00 en €360,00, maar een nulletje verschil dus.
Een dag nadat ik het horloge had besteld was dit model bij Eglobal ook al weer uitverkocht, gelukkig had ik een mail ontvangen dat mijn bestelde artikel gereed voor verzending was.
Sedert jaren gaat het gerucht rond dat de SKX007 niet meer wordt gemaakt:
"SKX007 is no longer in production but can be found on the secondary market” (HODINKEE).

Vanmorgen, 8 dagen na de besteldatum om 10.00 uur kwam de bezorger voorrijden en bracht een waterdicht pakketje, hier volgt een fotoverslag van het uitpakken:

Het horloge gereedschap lag al gereed, want ik ging er vanuit dat de Seiko Jubilee band ingekort moet worden. De band van m’n Seamaster zit perfect, dus die maat ga ik aanhouden. Het voordeel van de Seiko Jubilee band is, dat er ook nog een fijnafstelling is, deze zet ik eerst in het midden en wat blijkt, het past perfect!
Voor degene die voor het eerst een Jubilee band gaan inkorten: volg bij het verwijderen van de pennetjes de pijltjes op de band anders gaan ze alleen maar vaster zitten.

Tot slot moet ik concluderen dat ik niet had verwacht dat ik voor dit bedrag zo’n fraai mechanisch horloge kon kopen. Het is een degelijk horloge dat ik bij dagelijkse bezigheden thuis kan dragen en eventueel niet af hoef te doen als ik ga zwemmen. Daarbij is er ook nog eens de mogelijkheid om er een keer saffierglas op te laten zetten of misschien nog wel meer leuks. Een wijzerplaat met opgelegde indices was ook wel mooi geweest. De kunst was voor mij om binnen het budget van € 199,99 te blijven, dat is dus gelukt. Dus heb ik er een horloge voor het leven bij!
Mijn vakantie-extraatje van €200,00 is goed besteed, de SKX heeft € 175,99 gekost en voor de €24,01 die over was zijn we samen uit eten geweest bij McDonald’s en heb ik een “Armbanduhren Magazin” gekocht.

(T.z.t. wordt m’n SKX007 nog fraaier😀)

Dank jullie wel voor het lezen,

Hans

70 likes

zo ben ik ook begonnen. Het gaat bergafwaarts vanaf hier.

Geniet ervan!

Edit, ik zie nu pas je collectie. Je bent er al :stuck_out_tongue:

3 likes

Mooi Hans, veel plezier ermee. De SKX hoef je niet te ontzien, die is gebouwd als een tank.

2 likes

skx altijd goed. vooral voor dat geld top geniet er van gr menno👍

2 likes

Aaahhh neeeeee, niet een SKX :dizzy_face:. Ik denk Hans heeft een stijlvolle Seiko gekocht, ik ga eens lezen wat het geworden is, heeft hij gewoon een SKX gekocht. :grimacing::grimacing:

Just kidding, veel plezier met deze tank. :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye::wink::wink:

1 like

Mooie uitbreiding van een toch al imposante collectie. Maar toch blijft de omega een pareltje. Veel plezier met de nieuwe aanwinst!

1 like

Leuk verslag, met plezier gelezen :slight_smile:

Veel plezier met het horloge!

1 like

Mijn beste,

Wat een lovenswaardige introductie!!
Boeiend om te lezen en prachtig om te aanschouwen!!
Ik wens je derhalve een sprankelende tijd met deze mastodont der horlogerie. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Hans, hoe is het verschil in gewicht tussen de Seamaster en de SKX? Ik heb nog nooit een moderne SM om de pols gehad.

Als ik een keer in Enschede-Zuid moet zijn, stuur ik je op voorhand een berichtje en kom ik wel even langs met de DJ :v:

1 like

Je bent van harte welkom en de koffie staat klaar! Heb even de digitale keukenweegschaal erbij genomen: de Seamaster weegt 165 gram en de SKX weegt 146 gram, beide met de stalen band.
(Als de weegschaal correct is)
Daarna voor het eerst op de foto samen:

Ben heel nieuwsgierig naar jouw prachtige DJ!

6 likes

Haha top!

1 like

Leuk verhaal Hans … enne, een SKX hoor je eigenlijk zeker te hebben :+1:.
PS: de collectie begint aardige vormen aan te nemen inmiddels :smiley:

1 like

Mooi Hans. Mijne gekocht als dagelijks horloge want ‘ach ja, een krasje is niet erg’. En nu toch balen van de eerste kras! :wink:

De SKX met Strapcode oyster weegt 167 gram.

Tijd voor een ‘Wie heeft de zwaarste?’ topic? :wink:

1 like

Dan wint de SKX met ongeveer 1 gram😀

The best watch you could buy for that budget :grinning::+1:
Top keuze en een klassieker :sunglasses:

1 like

Gefeliciteerd met deze onverwachte meevaller Hans. Ik denk dat je hem verstandig besteed hebt; iconischer kan niet voor dat geld! :+1:t2::+1:t2:

Edit: leuk geschreven NA ook!

1 like

Hans, van harte met je aanwinst…
Is idd een icoon :star_struck:

1 like

Gefeliciteerd Hans, nog een icoon erbij! :+1:

1 like

Loopt al lekker uit de hand qua aantal…:laughing:

Veel plezier met deze alleskunner!

1 like

Goed bezig Hans, vind het leuk om van goedkoop tot duur. Van oud naar nieuw en in verschillende stijlen te bezitten…
Jij ook zo te zien.

Gr Hans

1 like