Al enige tijd was ik op zoek naar dé vintage dress watch.
Ik wist goed wat ik wilde en niet wilde.
Geen goud, geen datum(venster), geen numerals, liever een handwinder dan een automaat (vanwege geringere hoogte) en het liefst van een gerenommeerd merk. Lekker minimalistisch, mid-century modern en applied indices en logo zou een plus zijn.
Tja, dan ontstaat een shortlist, waarbij ik telkens terug kwam bij Omega.
Hoewel ik een Constellation prachtig vind, zocht ik wel een minimalistischer iets.
Grote voorkeur voor de Seamaster De Ville en de Seamaster 600 en in mindere mate de Genève en SM30.
Eind vorig jaar vond ik al iets moois, wat ik hier ook poste ter controle, maar @M035 wist me te melden dat dát horloge een mid-size model van 31mm diameter was. En dat was me dan ook wel weer erg klein. Sindsdien wist ik ook beter waar op te letten.
Aangezien het geen horloge voor dagelijks gebruik zou worden, wilde ik ook geen hele gekke bedragen uitgeven, wat de spoeling wel heel dun maakte. Tot afgelopen week…
Seamaster De Ville / 600
Handwinder
Geen Datumvenster
Staal
Minimalistisch
Geen re-dial en/of Frankenwatch
In nette staat
Without further houdoe :
Is dan alles pais en vree? Niet helemaal.
De originele Omega gesp ontbreekt en ondanks z’n servicebeurt loopt ie ~ -35 à 40 seconden per dag.
Then again, hij is bijna 60 jaar oud (1964, serial begint met ‘211’).
Er zitten 2 stofjes en een krasje op de dial, maar ik wist waar ik aan begon. Gezien de markt en bijbehorende exorbitante prijzen die je af en toe ziet voor discutabele horloges waren dit behapbare ‘problemen’.
Wie weet dat dit wel naar meer smaakt; met name de 60’s vind ik mooie designs hebben, dus een extra Longines, Tissot, etc. zou ook nog wel eens een leuke toevoeging kunnen zijn.
Maar voor nu, mijn eerste Omega is een feit.