Ik zocht al meer dan een jaar achter een mooie ‘GADA’ (en heb er verschillende topics over gemaakt).
Ik had al een heel aantal horloges geprobeerd, maar altijd was er wel iets mis aan. Mijn lijstje met ‘musts’ was op een gegeven moment dus ook nogal lang:
Grootte van 38 of 39mm
Van een merk met historie (dus microbrands vielen veelal af; niets tegen micro’s op zich, enkel niet voor dit horloge)
Oyster-stijl bracelet met quick-release en on-the-fly adjust
Brushed afwerking
Schroefkroon en 100m+ waterproof
Driehander, geen datumcomplicatie
Automaat
Moet tegen een stootje kunnen
Klassiek design, dus geen funky kastvormen of gekke wijzers of wijzerplaten
Klein beetje Explorer vibes (= simpel, tijdloos design; geen kopie of hommage)
En zo heb ik meer dan een jaar verschillende opties lopen overwegen, om dan plotseling het horloge waar ik een jaar geleden al naar het kijken was te koop te zien komen.
Aanvankelijk had ik wat bang om zo een horloge via het internet te kopen, omdat ik heel snel dingen ‘fout vind’ aan horloges, maar dat was hier echt niet het geval. Ik draag hem nu al twee weken en wat een genot. Ik heb hier niks op aan te merken, en het sluit voor mij perfect aan bij wat ik wilde. Dit is zelfs zo’n horloge dat me doet twijfelen waarom ik er zo veel heb, dus wie weet komt er binnenkort wel weer wat van mij in het blauwe gedeelte!
Klopt hoor, en dan vooral de Khaki Murph. Men noemt de Hanhart soms wel eens een ‘jattertje’ van de Murph (en de makers hebben zich er ook wel op gebaseerd, want hij is co-designed met die man van The Urban Gentry op YouTube) maar bijvoorbeeld die wijzers en cijfers gebruikt Hanhart al echt enorm lang, maar dan op chronografen (met name de 'Caliber 40 uit 1938). Dus ze hadden het al wel in hun catalogus zitten.
Ik was eigenlijk net op het punt om naar de stad te vertrekken om een Murph te kopen (omdat de Hanhart bijna altijd en overal uitverkocht is/was) toen ik zag dat Chronofactum ze in stock had. En toen ben ik voor de Hanhart gegaan, omdat deze het geharde staal heeft, betere water resistance, en betere antireflectiecoating en dus beter beantwoordt aan mijn ‘alledaags horloge dat tegen een stoot moet kunnen’. De Murph vind ik dus ook wel een heel mooi horloge.