NA na uren schuren. Is het mooi geworden? Eterna-matic Kontiki 20

cffe28fdf44b62f776b6a7827e55ddd2

Het begon een aantal jaren geleden. Ik zag dit onderstaande model op internet voorbijkomen en was verkocht, deelde dit met @lassale en @Climholland en zocht vaak naar een te koop staand exemplaar. Tevergeefs. Vaak was de band verwijderd, de kast totaal verziekt of de wijzerplaat onherstelbaar beschadigd. Op zekere dag kreeg ik een foto van ons aller Clim ( die wist van mijn zoektocht) waarbij hij quasinonchalant zijn nieuwe vondst toonde. Wel alle balansbruggen nog an toe,. Dit meen je niet…
Precies het model wat ik allang zocht. GRMBL. Met de paarsblauwe wijzerplaat, die erg mooi is.

Hier op mijn pols tijdens een mini GTG…pijnlijk maar prettig. Het voelde dubbel.

Clim heeft me zijn prachtige Kontiki net iets vaker dan nodig laten zien en terecht, zo doen wij dat wel vaker en hem kennende verkoopt hij nog eerder zijn nieren dan zijn horloges. Zijn goed recht natuurlijk.
Maar deze liet me niet los. Ooit. Ooit.

Ik zag een hele poos later het NA-topic van @Warroo, een Eterna Kontiki 20.
Juist ja. The one.
In MINT conditie met doos. Hoe hij het doet weet ik niet, maar hij vind veel dingen waar anderen al geruime tijd naar zoeken.
In dat topic stond dat hij er al 2 had ( HOE DAN) maar die waren in aanzienlijk mindere staat. Wilde hij ooit eens aan gaan beginnen. Ik besloot hem een bericht te sturen. En een zeer prettig gesprek volgde en ze bleken weg te mogen!

Ik kon kiezen en mocht ze gewoon even mee naar huis nemen. Geweldig, dat voelt zo goed, dat vertrouwen en ik kocht een dag later van @Warroo een prachtige Eterna-matic Kontiki 20. Goed gebruikt, getuige de kast, bezel, band en het mineraalglas. Maar de wijzerplaat en het uurwerk waren in onberispelijke staat. Op een lumestreepje na dat van de de urenwijzer af was. Een klein watermerkje dat de leeftijd stiekem laat doorschemeren. Ik voelde een mooi projectje en was erg blij met de aankoop.

De rechtse kocht ik van Sjoerd. Let op de aanslag aan de binnenkant van het glas

Putjes en krassen rondom

Ik ben echt uren en uren bezig geweest om deze weer in ere te herstellen, vooraf geen foto’s gemaakt omdat ik het was vergeten, dus vertrouw erop dat een verfrissing nodig was.
Langs horlogemakers geweest om de band los te krijgen. Niet te doen zonder schade, de schroef was helaas zodoende beschadigd dat alleen uitboren een optie was, met alle risico’s van dien.

Dus. MET de geïntegreerde band beginnen aan de brushing van de kast en band. Hoe ben ik te werk gegaan? Ik het wilde opfrissen, zeker niet als nieuw maken. het moet wel geleefd hebben.

Schuurpapier. Dremel. Polijstpasta. Maskeertape. En goed kijken, de hoeken voelen onder mijn hand. Het is oprecht therapeutisch om die jaren van misbruik er

Als finishing touch bestelde ik een saffierglaasje. Het mineraalglas wat erop zat beschadigde relatief snel, en saffier is gewoon een logische keuze als je dingen graag netjes wil houden,

Toen ik tevreden was over het resultaat heb ik alles nog eens grondig schoongemaakt, uurwerk erin en daarna het glaasje geplaatst in de originele pakking, die verkleuren altijd zo mooi vind ik. Een soort rode gloed, past goed bij de verkleurde lumen,

Hier het resultaat. Wat een geweldig ding dit. Die band, die kast, hoe de bevestiging van die twee is gemaakt, de vouwsluiting… en… die wijzerplaat … wow. Ik vind het een haast architectonisch ontwerp. Built to last.
Binnenin tikt een Eta Caliber 12824, 25 jewels, uiterst betrouwbaar en loepzuiver.

Case ref. is 633 . 1003 . 41, ze zijn serieus wel zeldzaam, zeker met deze ‘lobtster’ band, kast meet 38mm zonder kroon en deze heeft een schroefkroon. Niet gesigneerd maar dat hoort zo. Dit is gewoon een duiker. Alleen ga ik er niet het water mee in.

Clim eat your heart out, ik heb er nu ook één!
Binnenkort onze polsen eens naast elkaar leggen?

Kijk die bandaanzet dan!! :open_mouth:

En voor de liefhebbers wat details:

En het uurwerk:

303 likes

Super netjes gedaan, respect! :ok_hand: Heel veel draagplezier gewenst! :pray::tada:

1 like

En het resultaat mag er zijn :ok_hand:

1 like

Ik weet dat deze lang bovenaan je verlanglijst heeft gestaan. Geweldig dat je er een hebt gevonden en zo netjes hebt gekregen.
Heel, heel veel plezier ermee.

1 like

Mooi gedaan! Die caseback is een pareltje. De wijzerplaat ook trouwens.

1 like

Jij weet het als geen ander Harry. Erg tof dat ze nu om de pols zit.

1 like

Heel mooi. Proficiat.

1 like

Die wijzerplaat heeft echt elke keer een andere kleur. Er zitten ‘flakes’ in, met allemaal verschillende manieren van brush. Prachtig. En de backcase… zo veel diepte. Klein kunstwerkje

3 likes

NICE!!

Heb ook wel eens met een schuin oog naar kontiki’s gekeken omdat het model mij aanspreekt, maar zoals je al aangaf: het valt niet mee eentje te vinden die restaurabel is voor een aanvaardbare prijs.
Mooie brushing!

1 like

Prachtig, gefeliciteerd

1 like

Wat een werk maar ook een prachtig resultaat. Geniet er van!

1 like

Heel mooi gedaan en prachtig resultaat!

1 like

Echt mooi gedaan! In goed gebruikte ere hersteld! Chapeau! :hugs::pray::heart_eyes:

1 like

Mijn beste,

Chapeau!!
Wat een bijzonder fraaie herkansing.
Ik wens je er een aangename tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

very nice…

1 like

Met veel bewondering deze topic gelezen, knap werk Brodie!! Het resultaat mag er zijn! Proficiat!

1 like

Magnifiek! Ik zie niet vaak dat een horlogekast van schuren/polijsten beter wordt maar jij kán het :heart_eyes:
Die wijzerplaat verveelt nooit, perfecte combinatie vind ik.

1 like

Wat heb je dat strak gedaan, petje af! Veel plezier ervan! :+1:t3:

1 like

Heel mooi gedaan! Veel plezier ermee.

1 like

Heel fraai :ok_hand: Ga zo door :grin:

1 like