NA: NASA Duo (Vintage Glycine Airman & Omega Speedmaster)

Oke, oke, de titel is niet helemaal waar. De Speedmaster is natuurlijk welbekend als zijnde ‘Moonwatch’. Maar er zijn meerdere horloges met een geschiedenis in de lucht/ruimtevaart.

Het horloge waar mijn liefhebberij mee begon, was een jaren '60 Sekonda Strela. Een chronograaf met Russische ruimtevaart-roots. Ik heb hier altijd van genoten, maar het bleef toch aan me knagen… die verchroomde kast… Iets wat niet symbool staat voor een eeuwig leven. Een Speedmaster was voorlopig buiten bereik, maar ik kwam bij een artikel terecht over de Glycine Airman. Dit moest de vervanger worden van de Strela. Geen chronograaf, maar een GMT. Geen verchroomde, maar een stalen kast, een pre voor mij, en natuurlijk mooie tritium markers.

En ook de Glycine Airman heeft een geschiedenis in de lucht- en ruimtevaart. Zo zijn er foto’s bekend van een astronaut, genaamd Pete Conrad, met een Glycine Airman uit de jaren '60. De Glycine is nooit geleverd via NASA, maar is waarschijnlijk het eigen horloge geweest van Pete Conrad. Veel astronauten kwamen uit de vliegerij gestapt (gevechtsvliegtuigen), zo in het space program. Waarschijnlijk is de Airman, destijds door velen piloten aangekocht bij gebrek aan een issued horloge, ook door deze astronaut Pete Conrad aangeschaft. Vliegeniers (AOPA Members) kregen zelfs korting op een Airman getuigen deze ad.

Nu het plaatje van Pete Conrad met de Glycine Airman :slight_smile:

Goed, na een stukje geschiedenis, mijn nieuwe aanwinsten :slight_smile:

Na een tijdje zoeken eindelijk een Glycine Airman kunnen vinden in de USA. Er duiken hier nog regelmatig ‘originele’ exemplaren op. Veel met Vietnam-war geschiedenis. Zo kwam er een aantal weken geleden een exemplaar op Ebay. Gekocht door een antiekhandelaar bij een estate-sale, en aangekocht van een oud-Vietnam veteraan. De advertentie voldeed aan al mijn wensen (slechte foto’s, bekrast plexiglaasje). Geboden, en gewonnen. Na een week kwam de Glycine al binnen.

Met een formaat van 36mm, prachtig verkleurd tritium, de GMT functie, en een stalen kast, een van mijn favoriete horloges ooit gemaakt. Het merk Glycine draait nog steeds op dit design. Ik ben er van overtuigd dat, zonder de Airman, het hele merk niet meer had bestaan.

Vandaag ook nog eens een Speedmaster kunnen kopen. Jaren '90, want nog in nette ongepolijste staat te verkrijgen, tegen redelijke prijzen. De jaren '90 Speedy’s kenmerken zich ook door het donkere ‘pumpkin’ tritium, iets dat mij aanspreekt. Daarnaast zijn zowel de kast- als het uurwerk gesigneerd met hetzelfde serienummer. Ook een groot pluspunt voor mij. De cliches zijn waar… Het horloge zit zo goed in elkaar… Het is echt een ‘apparaat’. Dikke stalen kast, en gemaakt om te gebruiken. Me happy :slight_smile:

Goed, nu de plaatjes.

60 likes

Nice!

1 like

Mooie aanwinst de speedy!

1 like

Zeer gave aanwinsten allebei. De Airman spreekt me het meest aan maar de Speedmaster is natuurlijk ook een echte klassieker. En zeker met dat mooie verkleurde tritium geeft hij de echte vintage look.

2 likes

Ben zeer onder de indruk :sweat_smile: Natuurlijk al een aantal keer een gepast, maar het blijft indrukwekkend.

1 like

Lekker heur! Enjoy! :clinking_glasses:

1 like

Zeer mooi duo :+1:

1 like

Het was een genoegen om deze twee toppers te mogen passen vanmiddag! :smile: :+1:

1 like

Mooi man :+1:

1 like

Mooi stel, de Airman is gaaf en de Speedy vond ik altijd al geweldig, door deze laatste ben ik eigenlijk met mijn horlogehobby begonnen. Veel plezier er mee gewenst! (met beide natuurlijk😃)

1 like

Mooie aanwinsten!!!

1 like

Geniet ervan!

1 like

Mooie set! Geniet ervan👍

1 like

heel mooi!!

1 like

Inderdaad, Speedy is niet voor niets zo populair… Geweldig klokje :slight_smile: Vooral met tritium.
Dank je wel!

1 like

Mooie set zo

image

1 like

Mooie horloges, leuk verhaal.

1 like

Da’s toch prachtig!!

1 like

Daar ben ik het helemaal mee eens :smiley:

Prachtig horloge die Glycine Airman en ook nog steeds available als Limited Edition re-edition 1000pc.
Zwaar ondergewaardeerd merk.

1 like