Erg leuk om dit zo te zien! Wat een smeerboel inderdaad… Liep het horloge op dat moment nog wel (enigszins) behoorlijk eigenlijk?
Mijn Speedmaster heeft ook een servicebeurt nodig maar loopt (gelukkig) (nog) wel als een zonnetje! (loopt wel iets voor vanaf dat ik m heb- ongeveer 5 sec per dag maar dat is volgens mij wel acceptabel)
toch wel enigszins bijzonder dat al die viezigheid het mechanisme niet van die aard hebben/hadden aangetast dat het niet meer naar behoren deed wat het moet doen (de tijd aangeven). Onderstreept toch wel de kwaliteit
Even tijd gemaakt om kast weer netjes te maken en in ultrasoon te poetsen.
Het was polieren en schuren, jammer dat ik niets kan ondernemen om de krassen op blauw gedeelte van bezel. Enkel nieuwe bezel maakt het weer af.
Maar moet eerlijk zeggen, met blote oog zie je het niet, enkel met led verlichting ingezoomd.
Supermooi om te volgen en ik heb een groot respect voor dergelijke ‘ambacht’. Uit interesse, kan iedereen zomaar onderdelen los bestellen bij Omega of hoe werkt zoiets?
Neen, je moet een Omega gecertificeerd horlogemaker zijn.
Dat wordt je door opleiding bij hen te volgen, examens te doen en over de juiste Omega tools, standaard tools en werkruimte te beschikken.
Financieel een grote uitdaging.
Maar het is super leuk om aan Omega te mogen en kunnen werken. Ik geniet elke dag.
Geweldige reportage - blijf doorgaan.
Ik heb er geen verstand van, maar kan dit toch enorm waarderen !
Wordt ongetwijfeld straks een schitterend horloge.
Vandaar dat ik al eens heb aangehaald dat er grote verschillen zijn tussen wat je in de advertenties kan terug vinden als: het horloge loopt goed, het horloge is gecontroleerd geweest door onze horlogemaker, het horloge heeft onderhoud gehad, het horloge heeft onderhoud gehad door een gecertificeerde horlogemaker van het merk / (service center van het merk).
Historiek is toch wel belangrijk, gelukkig zijn er handelaren die je echt nog wel kan vertrouwen, die de kennis hebben om een horloge echt na te kijken en te controleren eventueel te repareren, maar ze zijn schaars. Ken er slechts 2 persoonlijk die ik kan aanraden aan mijn klanten.
Ik vergelijk toch telkens weer horloges met auto’s… je hebt autohandelaren die auto’s kunnen doen shinen, maar verder geen technische kennis hebben buiten km stand terug draaien en je hebt handelaars die ook zelf opleiding garagist genoten hebben en die buiten een grondige poetsbeurt ook maar even onder de motorkap aan de slag gaan zodat de nieuwe eigenaar een mooie start kan maken met zijn “nieuwe” gebruikte auto. (Of het wegens tijdsgebrek laten doen, maar niet gaan voor de grote marge, wel voor de goede recensies)
Ik heb een vraag over die He escape valve: is dat slechts een “dopje” wat je opendraait of zit er ook nog een veerbelast eenwegklepje achter zodat overdruk alleen weg kan?
Ik lees vaak dat zo’n “manual He escape valve” een beetje onzinnig is omdat je hetzelfde kan bereiken door de kroon even los te draaien. Dat zou dan alleen zo zijn als er geen eenwegklep in zit.
De kroon heeft nog extra dichtingen, maar je hebt wel een punt denk ik. Anderzijds is een opengedraaide kroon gevoeliger voor afbreken dan een knopje dat weg van de pols zit.
Dank voor de uitleg. Er is dus inderdaad nog een terugslagklep-werking om te voorkomen dat er water binnenkomt. Ik had al wel zo’n vermoeden maar zeker weten is fijner.
En inderdaad, rond de steel van de kroon zitten natuurlijk ook ringetjes die nog steeds afsluiten, dus simpelweg de kroon losdraaien doet niet zoveel.
Dan is het aan het glas, de bezelveer en bezel. De bezel ga ik toch nog nieuw bestellen vrees ik, kan die krassen op het blauwe gedeelte niet verwerken in mijn brein.