NA: Nieuwe "occasie" Omega Seamaster gekocht, volg mee de reis naar de pols.

Je moet ook 5 jaar ervaring hebben om nog maar te mogen inschrijven bij Omega.

Maar zoals het er nu uit ziet, nemen ze niemand meer aan voor examen, ik heb weet van iemand die al een jaar wacht op een antwoord. :see_no_evil:

En die connectie is er niet echt meer hè… die is met pensioen. :wink:

2 likes

Eeuwig zonde. Maar gelukkig voor jou heb je hem al in de pocket!

1 like

Wauw, ongelooflijk. Bedankt dat je dit wilde delen. Super fijn om te lezen en het resultaat top. Doe het gerust vaker :grin:

1 like

In 1 woord, geweldig!!! Bedankt

1 like

Heel leuk om te lezen!
Het was helemaal mooi geweest als er meer aandacht was gegeven aan het in elkaar zetten. Nu gaat hij van “uit elkaar” naar “in elkaar” in één foto. Maar ik denk dat het heel erg veel werk is om dat bij te houden, of niet?

1 like

Op het moment van demonteren en monteren van binnenwerk ben je te geconcentreerd en te druk om foto’s te nemen.

En weet ook niet of Omega dit zo leuk vindt om deze info te delen met de hele wereld.

En het ging mij vooral ook om de toestand van de kast, band en waterdichtheid van een horloge dat lang geen service heeft gehad en hoe het weer kan worden.
En om duiding te geven dat een horloge “dat goed loopt” geen indicatie is, enkel service historie. :sunglasses:

8 likes

Oh ja, dat is natuurlijk wel een dingetje. Logisch eigenlijk.

Sowieso echt gaaf dat mensen dit voor elkaar krijgen. Ik begin me er net een beetje in te verdiepen. Wat een gave techniek, maar wat een hoop kennis is er voor nodig zeg…

1 like

Heb het hele topic in een adem uitgelezen, onwijs gaaf , met alle detail fotos . Bedankt

1 like

Prachtig! En wat een vakwerk! Mooi om te zien!

1 like

Mooi werk. Bedankt om het met ons te delen.

1 like

Ik start nog maar met het tweede jaar op Syntra maar de planning is wel een Omega certificaat halen.
Maar als ik je zo bezig hoor dan is dat een utopie aan het worden.
En als je zegt dat je 2 ruimtes nodog hebt imclusief omega tools. Spreken we dan als zelfstandig service center of werken op zelfstandige basis voor dealers?

Mag ik vragen welke tools je moet kopen en over welk budget spreken we dan?

1 like

Is het niet zo dat je ook mee moet blijven gaan met de regels om certificering te houden? Kan me inbeelden dat het 15 jaar terug minder streng was wat nu niet meer aan de standaarden voldoet. Uiteindelijk zal het wel weer aantrekken zou je denken omdat er steeds minder mensen aan beginnen. Mensen gaan ook met pensioen ooit.

Het lijkt er op dat op dit moment het gewoon niet meer lukt voor België en Nederland. Ken iemand die al 1,5 jaar wacht op een antwoord. Ze zijn nog maar bezig met een lijst af te werken die ontstaan is tijdens de Corona periode, hoever het daar mee staat heb ik geen zicht op. En wat hun plannen zijn al even min.
Sinds Eric Fransen met pensioen is, is er geen persoon meer in Brussel die deze zorgen op zich neemt. Er komt dan iemand van Zwitserland een weekje langs die deze taken overneemt, maar denk niet dat dit zo gaat blijven, lijkt me een te kostelijke zaak? Vermoed net lang genoeg om de bestaande wachtlijst af te werken.

Dit is voor iedereen hetzelfde, polieren moet steeds aparte ruimte zijn dan atelier voor binnenwerken, en een ontvangstruimte is ook nodig om de klanten netjes te kunnen ontvangen. Is net zo voor de Swatch group als de Richemont group, dus kan je maar beter direct alles netjes voorzien.

Enkel de nodige tools voor de Swatchgroup merken tot level 3 dacht ik ergens van 14.000 euro. (Uiteraard bovenop de verplichte standaard aanwezige tools, en dat is ook al een mooi lijstje)
Prijzen zijn van enkele jaren geleden, zal alleen maar stijgen vrees ik.

En de onderdelen aankopen worden zo duur voor de zelfstandige service werkplaats, dat het vaak gewoon niet meer loont om het horloge zelf nog te servicen. Ook de reden dat er sommige de brui aan geven.

2 likes

Toch wel een beetje omgekeerde wereld en enorm zonde. Je hoort natuurlijk altijd de speculatie dat het iets is dat uit sterft. Alhoewel het kapitalisme deze wereld natuurlijk wel in stand houdt. Alhoewel, de quartz crisis wordt natuurlijk niet zonder reden vaak vernoemd. Ik hoop voor ieder die graag zo’n stappen zou willen maken de mogelijk er snel weer komt die aantrekkelijk is. Ik ga in ieder geval lekker bij syntra beginnen met de voorkeur om vintage uurwerken in leven houden. Wat het brengt als ik een beetje door die opleiding ben durf ik nu niet te zeggen.

Hartelijk dank voor de uitleg.
Eric is op Syntra erg karig met informatie dus dit is nieuw.
Ik heb geen idee hoe een horlogemaker aan de nodige certificaties kan komen (Rolex, JLC, AP, Swatch group etc etc). En dat baart me toch wel wat zorgen.
Ik vermoed dat dit alleen nog maar kan gebeuren met een doorverwijzing van een dealer.
Dus tewerkgesteld bij een dealer. Hoe zelfstandigen dit willen doen is mij een raadsel

Ik denk omdat Eric ook weet dat het momenteel geen nut heeft iemand aan te raden om bij Omega te gaan aankloppen, het wil voorlopig niet meer lukken vrees ik.

JLC is van de Richemont group, die zijn nog veel strenger dan de Swatchgroup qua eisen. Ook hun toegangsexamen is zeer hoog niveau (zowel fouten opsporen in binnenwerk als polliertechnieken) en als je dan toegelaten bent, dan pas mag je in opleiding bij de merken waar je voor gekozen hebt.
Dit wordt je niet op 1 jaar, je moet nog veel meer centjes op je rekening hebben staan, en of je het ooit gaat terug verdienen?
Het is niet dat er elke week een JLC wordt binnen gebracht. Veel klanten brengen het horloge gewoon weer binnen bij de juwelier waar ze het kochten en die sturen het naar de fabriek.

Jaren geduld, jaren ervaring hebben, centen uitgeven…

Ik merk op dat velen aan een opleiding beginnen en denken, ik koop morgen wel even wat onderdelen voor mijn Rolex te servicen bij Rolex of… en na enkele weken komen ze tot de verbazing, dat eigenlijk geen enkel merk onderdelen wil leveren als je niet gecertificeerd bent en aan de nodige werkplaats eisen voldoet.

1 like

Een bijkomend probleem is de schemerzone waar enthousiaste starters in worden gehuld.
Het is jammer dat er geen klare wijn geschonken kan worden als het gaat om wat er nu effectief nodig is om een zaak te starten. Waarom de eisen over de ruimte, certificeringvoorwaarden en materieel staatsgeheim is is voor mij heel raar.

Ook Eric spreekt over lijsten die Omega hanteert.
Als ik vraag naar details over de “lijst” dan heerst er stilte.
Tja. Waarom er geen transparantie kan zijn is mij een raadsel. Ieder horlogemerk heeft zijn eigenaardigheden en die zijn allemaal al gekend onder de merken zelf vermoed ik.

Ik wist bijvoorbeeld bij aanvang van de cursus dat er een bijkomende certificering nodig is om aan onderdelen te komen.
Dat een certificering onmogelijk/erg lange termijn situatie is geworden is dan jammer.

Hoe kan Syntra en Schoonhoven dan kan garanderen dat er jobs zijn voor horlogemakers is dan ook vreemd. Niet iedereen kan bij bv bij Grönefeld beginnen en hopen dat zij of een andere indie brand een opleiding verzorgd.

1 like

Denk niet dat Schoonhoven of Syntra beloven dat je aan de slag kan als zelfstandige horlogemaker. Het gaat hier tenslotte eerder om de basis te leggen voor de toekomst.

Wat de vereisten betreft is dit van merk tot merk verschillend en daar is een school niet van op de hoogte, ook gewoon omdat het vaak vertrouwelijk is.

Meeste info is vertrouwelijk, elk document dat ik al in handen heb gehad, eender welk merk geeft aan dat het vertrouwelijk is.

Daar kan Syntra of Schoonhoven niets aan veranderen natuurlijk, maar 99% volgt de opleiding om hobbymatig aan de slag te gaan, vaak vintage. Heel af en toe gaat er iemand verder mee, maar dat is dan op eigen initiatief natuurlijk.

Doen ze toch niet dacht ik? Je kent na deze opleiding ook niet voldoende om aan de slag te gaan, je mist de nodige ervaring. Kasten en banden opmaken is nog eens een vak apart enz…
Je kan misschien wel ergens aan de slag bij een juwelier of horloge atelier en zal de eerste tijd gewoon batterijtjes plaatsen of quartz binnenwerkjes gaan omruilen vrees ik.
Je kan gaan solliciteren met de referentie dat je de basiskennis hebt en jezelf een weg naar boven banen, je wordt ook niet direct atelier verantwoordelijke, je begint steeds onderaan de ladder.

2 likes

Het staat te lezen op de website van Schoonhoven EN Syntra.
Of het merendeel dit voor de hobby doet is ook niet relevant aangezien het een beroepsopleiding betreft en geen hobby cursus. Syntra krijgt subsidies net omwille van de invulling van de cursus.
Ook geeft Syntra bv info mee over prijs zetting tijdens de opleiding. Lijkt me toch geen hobby activiteit.
Dat iemand dit enkel hobbymatig doet is zijn/haar keuze.

En vertrouwelijk… dat bedoel ik net. Waarom moet dit vertrouwelijk zijn?
Wat is het doel en nut hiervan?
Je zal maar je certificering halen om dan een koude douche te krijgen dat je niet de ruimte hebt of kan krijgen. Laat staan het financiële kostenplaatje. Sta je dan.

En hoe denk je ervaring/kennis en kunde kan opdoen als je geen kans krijgt om eraan te werken?
Je vintage thuisprojectjes gaan echt geen referentie vormen denk ik zo.

Je merkt het vast wel dat ik weinig sympathie heb voor de rookgordijnen en weinig concrete, duidelijke, heldere antwoorden. Enfin soit… het zal vast aan mij liggen. Ik apprecieer wel je inzichten en uitleg.

1 like

Je gaat je certificering pas kunnen halen nadat je contact hebt gehad met het merk of group en nadat er een audit is geweest bij je of een zelf audit hebt ingevuld. Hiervoor neem je dus contact op met het merk waar je de certificering voor wenst.

Aan u om te gaan solliciteren of op zoek te gaan naar stage plaats.

Het is voor iedereen anders hoe hij het wil invullen.

Niemand gaat jou hand vast houden om je te begeleiden naar een certificering, daar hebben de meeste jaren over gedaan en houden liever de kennis voor zichzelf.

Maar ga zelf aan de slag en contacteer wat luxe merken… je gaat vastlopen op de nodige kennis en ervaring, en als die er is op de nodige investeringen, want je hebt wel wat geld nodig en elk merk is anders.
En dan is er nog de concurrentie!

3 likes