NA: Nieuwe "occasie" Omega Seamaster gekocht, volg mee de reis naar de pols.

Erg informatief om een klein inkijkje te krijgen in wat er zoal bij komt kijken met een service.

Kunnen we je contacten voor een Omega service @BMWX6M?

1 like

Van het 1 komt het ander. Ik sluit het niet uit maar met deze gedachte ga ik wel in. Ik vind het goed dat ze dit doen aangezien het wel een breder beeld geeft mocht je het echt full time willen gaan doen. Ik denk dat iedereen er open minded in gaat. Maar ik doe dit wel naast een baan waar ik enorm lang voor gestudeerd heb, veel langer dan de studies waar we hier voor praten. Dit geef ik natuurlijk niet zomaar op, vooral niet als er merken zijn waar het lastig is om jezelf doorheen te werken. Beetje positief in blijven en zien waar het eindigt zou ik zeggen :slightly_smiling_face:

1 like

Kijk nu zijn worden we duidelijker.
Althans een beetje want een audit houdt geen steek als je die staatsgeheimen niet weet uiteraard.
Ook een merk contacteren? Geen idee… Het zal wel via via moeten gaan blijkbaar want nergens maar dan ook nergens staat het op een website.
Conclusie: Het is dus gewoon van trek je plan want ik heb het zelf ook moeten uitvogelen dus doet gij dat ook maar want dat is goed voor karakter?/persoonlijke groei?/ ervaring?/ enz enz".

Typisch een Belgische houding imho.
Ik ben zelf Belg en begrijp die bekrompen en gesloten houding echt niet.

Maar ok… ik kom wel waar ik moet zijn. Ik heb het al te ver off topic getrokken. Het gaat om je Omega natuurljjk.

2 likes

Toch wel een goede discussie​:+1::grin:

1 like

Dat kan altijd natuurlijk.

De overgrote meerderheid doet dit naast een full time baan. En ja ik heb ook een diploma hoger en langer dan deze cursus. Wat dit met het onderwerp te maken heeft ontgaat me beetje.
Nogmaals… iedereen doet zijn ding.
Ik heb voor mezelf een doel gesteld. Die wil ik bereiken na x-aantal tijd uiteraard.
Maar daar helpt ‘cult’-gedrag niet mee natuurlijk en dat mag ik gerust aankaarten.

Uiteindelijk zijn er meerdere wegen die naar een doel leiden. Komt goed…

1 like

Prachtig verhaal van de topic starter! En iedereen die heeft gereageerd. Toch wel jammer dat je als horlogemaker niet aan originele onderdelen kan komen.

Zijn er geen aftermarkert onderdelen beschikbaar? Zodat iedere zelfstandige horlogemakers ook de horloges van de luxe merken kunnen repareren/restaureren.

Maarja ik snap het commercieel gezien ook wel van de grote merken die proberen iedere euro natuurlijk binnen te harken en de kwaliteit natuurlijk de waarborgen.

4 likes

Supergaaf dit. Wat lijkt me het heerlijk dit te kunnen! Ben benieuwd naar de volgende!

1 like

Wat ik ermee wil zeggen is dat ik je volledig begrijp in het feit dat er niks van klopt, het cult gedrag zoals jij het benoemd. En dat je hier natuurlijk aan begint met de gedachte dat het misschien wel iets kan worden en dat dat teleurstelt. Echter start, zoals je aangeeft, vele vanuit het hobby motief. Dus ook ik ga erin met enorm vol positieve energie. En ik laat het wel gebeuren, wie weet wat het brengt.

Het is in ieder geval niet mijn bedoeling om een bepaalde discussie aan te wakkeren. Ook denk ik dat mijn bericht niet helemaal begrepen wordt als bedoeld, excuus hiervoor. Ik denk dat dit topic lekker terug moet waar het voor bedoeld is, de mooie resultaten van @BMWX6M. :slightly_smiling_face:

2 likes

Ik lijk op te maken uit jou bericht dat je enigszins gefrustreerd bent om één of andere reden?

Dat klinkt leuk en als je na de opleiding nog de drang hebt, dan kan je beslissen om verder te gaan verdiepen en dan kijken waar je komt.

Maakt niet uit, ik geef graag info waar ik kan.

2 likes

Tekst is voor interpretatie vatbaar. Mijn excuus als ik zo ben overgekomen. Ik ben allerminst gefrustreerd of kwaad.
Het is gewoon een observatie over het delen van kennis/informatie binnen de horlogerie in het algemeen.
Zoals ik al zei. Het komt wel goed uiteindelijk.
Laten we het nu maar hebben over de Omega :wink:

3 likes

Je hebt nog 3 jaar te gaan in je opleiding en je hebt nog heel wat stage te doen alvorens je er klaar voor bent. Want zoals gezegd mis je na de opleiding de nodige ervaring nog.
En tegen dan heeft deze industrie geen geheimen meer voor je. Dus gewoon geduldig en vol enthousiasme verder doen, dan komt alles goed.

En ondertussen sparen. :sunglasses:

Je bent steeds welkom op de zaak om te kijken wat we zoal hebben van materiaal, dan krijg je toch al een idee. Koffie staat altijd klaar.

4 likes

Wel dat is een uitnodiging waar ik graag op in wil gaan!
Zeer mooi gebaar! Dank je wel.

2 likes

Wat een vakwerk! Dank voor het delen, de foto’s en het verhaal. Dit is simpelweg fascinerend. Dat kleine gepriel allemaal pfoeh :sweat_smile:

1 like

Echt heel mooi werk!
Met plezier dit gelezen en met nog meer plezier de foto’s bekeken!

1 like

Door een like kom ik weer uit op je topic @BMWX6M

Hierdoor stuit ik even op een vraagstuk.

Zijn je relatief strakke uitlees resultaten van voor service, tevens een gevolg van de co-axial echappement?

Als ik me niet vergis, wordt door de manier van impuls en remming bij co-axiaal zo ong. al de glijdende frictie van de palet stenen geëlimineerd, waardoor het regelbeeld dus ook niet door een vuil uurwerk en opgedroogde/ingedikte olie in de echappement aangetast kan worden (uiteraard wel in de rest van de lagers maar enfin, het echappement is toch wel een cruciaal onderdeel voor het regelbeeld).

Hierdoor denk ik dat indien exact deze seamaster een ‘regulier’ ankergang had gehad, met dezelfde tijd geen service, zelfde gebruik etc., een veel slechter beeld zou moeten geven door een vervuiling van de smering van het echappement.

Wat denk jij?
Is de co-axiale echappement hier een groot factor in of denk je dat indien hij een ‘reguliere’ ankergang had gehad hij ook nog zo een regelbeeld gaf?

Dit zou dus hierop volgend betekenen dat je bij een co-axiaal al helemaal niet moet wachten met een onderhoudsbeurt tot je verminderde prestaties merkt om de pols (sowieso niet imo maar bij co-axiaal al helemaal), daar dan waarschijnlijk een hele hoop assen ingesleten zijn aangezien de echappement niet snel een verstoring op zal leveren en dit hoogswaarschijnlijk pas gebeurd als je tappen een champignon zijn of je veer het begeeft.

Met hieruit dus de volgende conclusie (mits mijn redenering klopt);

Wacht met name bij co-axiaal niet met servicen tot je op problemen stuit, maar laat een beurt uitvoeren op gestelde servicetermijn om schade over de gehele radartrein te voorkomen.

Het co-axiaal echappement neemt de indicator “vervuild echappement” weg bij het uitlezen op een timegrapher en de tijdservaring op de pols, waardoor een ogenschijnlijk goed lopend uurwerk zichzelf naar de vaantjes kan draaien zonder dat dit tijdig gemerkt wordt.

Uiteraard altijd aan te raden om de servicetermijn aan te houden, maar het lijkt me nu ik hier zo over nagedacht te hebben, bij co-axiaal een stuk belangrijker daar de echapement dusdanig efficient is, de servicetermijn hierdoor langer maar ook dus een gemis van een belangrijke indicator.

Denk dat het op zich niet veel uitgemaakt had…
Ik merk voldoende gewone ankergang binnenwerken die nog vrij netjes lopen, maar als je ze opent en onder de microscoop gaat bekijken je toch wel vervuilde en opgedroogde olie ziet, het slijtproces is reeds begonnen en gaat steeds sneller en sneller gaan.

Alles wat een snelle beweging heeft in het binnenwerk, wil je zo soepel mogelijk laten lopen door goede en verse smering.

Dit is idd het belangrijkste, en als het horloge in een roulatie zit met andere horloges kan dit enigszins wat geroken worden, maar geen 20 jaar zoals veel horloge eigenaren doen.

Niet iedereen zit op HF, velen kopen een mooi horloge zonder stil te staan bij de kosten van service, of hebben zelfs helemaal geen besef dat een horloge service nodig heeft. Die dragen hem zolang als dat ding de juiste tijd aangeeft… en die komen dan misschien ooit ergens in de verkoop terecht, nog steeds zonder service. :wink:

3 likes

Ik denk dat het grootste deel van de mensen dat hebben, het gros van de kopers wilt gewoon een mooi horloge van een bekend merk en is geen horloge gekkie.

Nu weer on topic. Echt mooi werk geleverd zou het graag willen kunnen

1 like

Vacature horlogemaker.

Tja, minimaal 10 jaar…

1 like

Begrijpelijk maar toch denk ik dat dit wel gaat veranderen op een bepaald moment, misschien niet komend jaar maar dan over 10-15 jaar. Nieuwkomers krijgen dus blijkbaar niet meer de kans om ervaring op te doen. De mens heeft niet het oneindige leven en door vergrijzing gaan de vacatures minder vereisten krijgen verwacht ik. Dan zijn ze genoodzaakt mensen met minder ervaring aan te nemen zou je denken… anders zal het vak en de horloge-industrie ook onvermijdelijk kapot bloeden…

Ik ben in ieder geval benieuwd wat de toekomst gaat brengen :sweat_smile:

1 like