NA: NL marine asdic/sonar stopwatch Minerva

Een hele titel voor een eigenlijk heel simpele tijdwaarnemer. Een (mooi geblauwde) wijzer, die in 6 seconden zijn rondje maakt en dat is het :rofl: .Wel een zgn sneltikker dus.

Zoals je op de wijzerplaat ziet, is er een maatverdeling in secondes en in afstand (yards). Deze stopwatches zijn ontwikkeld rond WO2 om vijandige onderzeeboten op te sporen.

image

Je geeft een “ping”, deze wordt weerkaatst, en door de tijd te meten weet je hoever het object bij jou vandaan is.
Meestal kom ik ze tegen uit WO2, vaak gemaakt door Waltham. Ook in Wesolowski staat een Amerikaanse Waltham, met een stukje uitleg van de werking ervan.

Mijn NA is er een van Minerva, tot redelijk recent nog gebruikt door de Nederlandse defensie

Hij had dus in 2010 gekalibreerd moeten worden, ik denk echter dat hij toch flink wat ouder is, mn door de uienkroon. Ik schat hem dan ook zeker jaren 60.

Het uurwerkje binnenin is het standaard 7 jewels Minerva uurwerk, wel gemodificeerd om er een sneltikker van te maken.

Hij is netjes gemerkt op de wijzerplaat, aan de binnenkant van het deksel en op een rad.

Rechts boven de balans kwam ik dit teken tegen, dat ik niet kende van een van mijn andere Minerva’s:

Gelukkig gaf Mikrolisk uitkomst

image

Met deze uitleg:

Fabrique des Faverges / Robert Freres SA / Fabriqued’Horlogerie Minerva SA
Kleinuhren, Uhrenteile; Villeret, Schweiz; gegrĂĽndet 1858 von Charles Robert; registriert am 11.4.1911

Klopt dus helemaal!

Een imho mooie aanwinst voor mijn Minerva collectie, ik ben deze variant van hen nog nooit tegengekomen, en extra leuk dat hij blijkbaar door onze eigen marine gebruikt is. Hij ziet er ook nog super uit, enkele krasjes op het achterdeksel, maar de wijzerplaat is onaangetast, de kast ziet er nog top uit, en hij werkt perfect.

Nog wat foto’s om het af te maken:



Dank voor het kijken,

Groet Erik

21 likes

Super! Echt een cool ding. Hoe verkoopt Defensie dat soort dingen eigenlijk?

1 like

Prachtig!

1 like

Dank, vond hem zelf ook wel gaaf! En geen idee hoe defensie dit verkoopt, ik heb hem gevonden op de baay bij een Duitse verkoper.

Ok. Verwacht bij NL defensie weinig interessant eigenlijk maar deze is echt gaaf

1 like

Mijn beste,

Grandioos!!
Fascinerend hoor, zo’n klassieke stopwatch!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Hahaha, de verkoopster heeft er blijkbaar nog meer in voorraad zag ik zojuist, dus ook maar even delen. Deze mist wel het (voor mij belangrijke) NL Marine stickertje, maar het blijft een leuke curiositeit!