Hallo allemaal,
Het heeft even geduurd, maar toch wilde ik jullie dit hopelijk leuke en lange verhaal met veel plaatjes niet onthouden. Voor mij een eerste ervaring in het verzamelen van vintage horloges uit Japan, die laat zien dat er nog best wat valkuilen zijn waar je in kan trappen.
Voor mij is een horloge een combinatie van techniek en ontwerp, wat ook nog een, tegenwoordig beperkter) nut heeft. Het Seiko 3800 uurwerk boeide mij vanwege het feit dat het, na de Astron en de al even lastig verkrijgbare 3500 serie uurwerk, het eerste in hoger volume geproduceerd quartz uurwerk is dat de tijd per seconde weg tikt. Het summum hiervan, de VFA serie, dat staat voor Very Fine Adjusted. Dat leidde tot deze NA:
Een leuke, niet al te dure aankoop. Op de pols vond ik het meegeleverde stalen bandje niet mooi en heb hem daarom meestal op leer gedragen. Een orginele band metalen band moest er komen, die mooi de kastvorm volgt en er een geheel van maakt.
Maar vind er maar eens eentje los. Not a chance! Een suggestie op dit forum door een mede vintage quartz fanaat was om het dan op de Yahoo auctions site in Japan eens te proberen. Via een account op Buyee,jp kan je daar als niet Jappanner meebieden. Op een druilerige zondagmorgen in februari de PC eens aangeslingert, account gemaakt en van start. Al snel loop je tegen wat probleempjes aan. Ten eerste zijn er nauwelijks losse banden te krijgen. OK, dan kijken we bij ‘junk’ watches of er banden in mooie staat aan zitten. Nee dus, RVS kan ook roesten… En goedkoop al helemaal niet. Toch zaten er wat hoopgevende kandidaten tussen. Maar… veel banden bleken flink ingekort en misten dus nogal wat schakels.
Toen viel alles wel af voor een tijdje. Echter toen kwam deze voorbij:
Tsja, en toen heb ik toch iets te lang me in de veling vastgebeten, tot ik het winnende bod had. Dus veel teveel uitgegeven voor alleen een bandje, maar wel eentje met een witte wijzerplaat erbij, naast de blauwe, ach dat is ook wel leuk. Naast de kosten van het horloge aan de verkoper, begint nu het feest van fee’s, shipping en taxes. Allereerst is daar Buyee zelf, die voor 24 euro het horloge van de aanbieder naar Buyee’s depot stuurt en vandaar naar Nederland. De communicatie hierover en afhandeling is prima, en ook best snel, 10 dagen na betaling kon het pakketje op een PostNL punt worden afgehaald, nadat de BTW en een importheffing waren afgedragen.
Dit was hem dan, een 3823-7001 uit oktober 1973:
Eerst de positieve kant: het horloge liep en alle functies werkten naar behoren. Mooi! Maar ook wel wat meer wabi sabi zoals @Fate_Amenable_To_Change vaak zegt dan ik gehoopt had. Met name de roest aan de end-links was me niet opgevallen in de foto’s.
Inmiddels had @Aad57 toegestemd het uurwerk te servicen en Aad zou de kast, het glaasje en de band opsturen naar @Dik, die zijn magie op deze delen zou laten werken. Dit trof Aad aan de binenkant aan:
(Ik hoop dat je geen problemen ermee hebt dat ik je foto’s hier laat zien Aad)
Gelukkig bleek het binnenwerk in goede staat, en ook de wijzerplaat had slechts een beetje patina tussen 11 en 4 uur, niks schokkends. Het glaasje was er slechter aan toe. Leuk detail is ook het patent van Seiko dat op de binnenkant van de kast is afgedrukt. Hier de hele tekst. Hierin wordt de electronische schakeling beschreven die nodig is om met het quartz kristal de secondewijzer aan te kunnen sturen.
Verder met de Seiko, want die zat nog lang niet terug in elkaar. We zaten inmiddels vol in de Covid-crisis, dus alles ging per post en het polijsten nam door de drukte bij Dik aardig wat tijd in beslag. Maar uiteindelijk kon Aad verder met het assembleren na de service, en heeft het perfectionisme van ons beiden de laatste horde veroorzaakt: toch op zoek naar een nieuw origineel glaasje, dat in Italie werd gevonden en erin gezet is. Een verse batterij maakt dit alles af, en dan zien we dit:
De butsen in de kast naast de kroon zijn netjes weg, de bezel glimt als nieuw, de band is prachtig opgeknapt en het nieuwe glas geeft weer een onverstoorde blik op de wijzerplaat.
(Excuses voor het stofje…)
Gelukkig is niet alles weggeroest…
De zijkanten van de sluiting in hoogglans, de rest geborsteld
Ook de achterkant in oude luister hersteld, het hoogglans en het rond-geborstelde (hoe heet dit?) patroon.
Ik ben inmiddels een hele ervaring en een mooi horloge, dat ook nog eens prima loopt, rijker. Bij deze bedank ik allereerst @Aad57 voor zijn goede werk en communicatie over het proces en het helpen meedenken met de probleempjes die er waren onderweg. En uiteraard ook Dik voor zijn top werk weer. En de lezer natuurlijk, of die mijn verhaal nou tot hier heeft kunnen uitzitten of niet. Op naar de volgende!