NA Seiko 3823-7000

Mijn eerste nieuwe aanwinst sinds mijn aanmelden op het horlogeforum. De vele mooie verhalen en plaatjes hier zorgen wel voor een gezonde (?) horlogekooplust. Een tweede is wanneer er horloges bij de horlogemaker zijn die ik veel draag. Dat gemis mag ik graag goedmaken met een nieuwe aanwinst. Deze keer een vintage Seiko Quartz.

Een van de redenen waarom ikzelf horloges leuk vindt is de techniek erachter. Het verhaal van de opkomst van Seiko is natuurlijk interessant en de jacht op ultieme precisie hoort daar ook zeker bij. Dan kan je eigenlijk niet om het eerste in grotere aantallen geproduceerde quartz uurwerk van Seiko heen, zoals @SybrenAnne al in de NA van zijn Seiko hier al schreef (bedankt voor de informatie!).

Toen er een 72-er 3823 met een VFA uurwerk op marktplaats verscheen, ging het dus wel kriebelen en slingerde ik google nog eens aan. Het resultaat was een prachtig verslag van de service op eenzelfde horloge op “Adventures in Amateur Watch Fettling” , met veel leuke weetjes en prachtige foto’s. Het onderstaande detail geeft een goede indruk

Detail van het 3823 uurwerk

Dat tesamen met een zeer nauwkeurige afregeling en een prachtige wijzerplaat deed me besluiten hem aan te schaffen. Het contact met de verkoper was snel en prettig, en een paar dagen later kon ik het pakketje opmaken. Helaas nog niet de DSLR erbij gepakt, maar hier een paar foto’s van de iPhone.

Wat is er dan nog over van die +/- 5s geclaimde nauwkeurigheid in 1972? Welnu, dat is voor de Seiko liefhebbers misschien geen verrassing:

Goed onderweg naar +2,48s/maand, nog ruim binnen specificatie na bijna 50 jaar! De datum snelverstelling laat zich ook nog prima bedienen. Wat ook mooi is om te zien hoe de secondenwijzer vrijwel perfect op opgelegde markers aantikt.

Hij is onlangs nog voorzien van een NOS glaasje, dus dat ziet er fraai uit. De kast kan wel een milde opkanpbeurt gebruiken, dat staat wel op de to-do lijst. Een origineel bandje vinden zal wel een opgave worden, maar misschien is donkerblauw leer ook wel een optie. Een andere vintage Seiko band misschien? De 16mm maat maakt de spoeling wel dun. Voorlopig eerst maar eens van deze kleine kanjer genieten!

10 likes

Mijn beste,

Een plezant verhaal van een aantrekkelijke verworvenheid!!
Ik wens je dan ook veel draagplezier met deze moderne vintage!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Gefeliciteerd man !
Quartz +1
Early quartz : Horloge geschiedenis !!!
:slightly_smiling_face::+1:t2:

Mooi hoor, uit 1972 zo te zien. Wanneer was de eerste quartz van Seiko er ook al weer? 1969. Slechts drie jaar later kon je al zo iets kopen. Of een nieuwe Toyota Corolla. Qua prijs.

Kleine update: inmiddels is er een mooi leren bandje op gekomen en is de kast, voor zover mogelijk, in oude glorie hersteld. @Dik heeft ook het originele radiale polijstpatroon weer op de achterkant en het batterijdeksel aangebracht. Zo kan hij er weer tegen!

5 likes

Erg goed gelukt, geniet ervan!

1 like

Supermooi gedaan !!!

1 like