Eindelijk kan ik weer eens een topic maken over een nieuwe aanwinst! De titel verklapt het al. Ik heb een Nomos Club Campus 38 aangeschaft met een wijzerplaat met de kleur Blue Purple. De bijgevoegde plaatjes vertellen ook genoeg als je geen zin hebt om dit verhaal te lezen;)
Ik heb eigenlijk een enorme zwak voor duikers. Vraag me niet waarom. Ik ben geen diepzee duiker, want ik kom doorgaans niet veel verder dan het dagelijkse deskdiven of wat gesnorkel op vakantie. De simpele weg zou dan ook zijn om er een nieuwe duiker aan toe te voegen. Die komt er heus wel weer, maar ik kwam tot de conclusie dat ik voor nu iets wilde toevoegen dat echt afwijkt van het soort horloges dat ik al heb. Ik kwam uit op Nomos. Ik ben al enige tijd gecharmeerd van het merk. Ik vind het erg leuk dat ze speelse en tegelijkertijd functionele horloges maken. Verder spreekt het me aan dat het merk zelfstandig is en dat ze in house uurwerken maken tegen een betaalbare prijs. Ze hebben echt een eigen karakter.
Ik besloot er voor te gaan en ben enkele weken geleden naar het immer gastvrije Steltman gegaan om wat verschillende Nomos modellen te passen en de knoop door te hakken. Wat is dat toch een fantastische zaak! Ik ben er weer uiterst geduldig en enthousiast geholpen en heb weer een paar schitterende horloges gepast (uit een heel ander segment dan de Nomos horloges). Mijn wishlist groeit elke keer weer als ik daar op bezoek ben geweest… Gek he? Maar goed, ik kwam er eigenlijk niet om mijn wishlist te laten groeien. Ik kwam juist om een knoop door te hakken.
Uiteindelijk twijfelde ik nog wat tussen een limited edition Tangente 38 date en een Club Campus. De Tangente was een limited edition en daardoor gevoelsmatig specialer dan de Club Campus, maar als ik eerlijk ben dan ken ik helemaal niet zo veel mensen die een Nomos hebben, dus ook niet met een Club Campus die niet limited geproduceerd is. De Club Campus won het nipt van de Tangente. Ik vond het een fijn idee dat het horloge 100m waterdichtheid is en daardoor - in tegenstelling tot de Tangente - geschikt om mee te zwemmen, de vrij lange lugs vallen prettig op mijn pols en ik vind de speelse aanduiding van de uren op de wijzerplaat van de Club Campus echt leuk staan.
Ik besloot om te kiezen voor de zachte blauw/paarse wijzerplaat. Vooral in het zonlicht vind ik deze kleur prachtig en maakt het horloge geschikt om tijdens verschillende gelegenheden te dragen. Het is een echte allrounder. De neon oranje secondewijzer steekt lekker fel af tegen de donkere wijzerplaat. Het doet me een beetje denken aan het puntje van een dobber boven het water tijdens de schemering.
Standaard levert Nomos het horloge met een dichte achterdeksel. Hoewel het Alpha caliber een relatief eenvoudig uurwerk is, vind ik dat ze verrassend veel aandacht hebben geschonken aan de afwerking van het uurwerk. Ik kan het mis hebben, maar ik meen dat het Alpha caliber het eerste uurwerk van Nomos is. En dat mag gezien worden! Daarom heb ik gekozen voor de optionele glazen achterdeksel. Het valt me wel op dat de handopwinder relatief zwaar functioneert. Niet dat het echt wat uitmaakt. Mijn vingers zijn sterk zat. Maar als ik dan toch een beetje kritisch zou mogen zijn, dan is dat het wel. Het horloge loopt (tot nu toe) behoorlijk nauwkeurig en is zeer goed afleesbaar. De lume is ok, maar niet fantastisch. Niet zo sterk als mijn Omega of Rolex, maar ik beschouw dat ook als een ander segment.
Ik ben zeer te spreken over de band van het horloge. Het leer voelt heerlijk zacht aan en is mooi afgewerkt. Voor de warmere dagen of voor de momenten dat ik zin heb om het water in te springen, heb ik er nog een textiel band bij besteld. Die moet ik nog krijgen.
Kort samengevat, ik ben er blij mee! Hoog tijd voor wat plaatjes!