Na alle flipperperikelen van het afgelopen jaar en de groeiende liefde voor Grand Seiko, waar ik eigenlijk in de toekomst naar toe wilde werken, was daar de stille verliefdheid op een ander…
Die liefde werd in alle stilte nog meer aangewakkerd door een erg onverwacht bezoek aan een museum tijdens de zomervakantie op weg naar Tsjechië. Op doorreis na een overnachting in Dresden stond daar ineens langs de snelweg een bord in een richting waarbij ik het gezin via een soort noodstop “dwong” me te vergezellen. Glashütte stond er op het bord en iets met uhrenmuseum.
Het eindigde hier:
Een prachtig museum, in een prachtig pittoresk plaatsje in het voormalig Oost-Duitsland. Echt een aanrader als je in de buurt bent.
In dit museum was onze gids iemand die de prachtige Nomos Orion om had. Niet de bekende witte, maar de veel minder geziene grijze variant, de 38mm GRAU. Ik heb hem gepast (naast wat andere Nomossen en A. Lange) horloges. maar deze stille liefde stond in alle stilte op mijn lijst om als grail watch er een keer te komen. Volgens mij vrouw gaf ik licht op dat moment :D. Grand Seiko ten spijt.
Nu, een jaar verder, tussendoor nog even een Rider op de kop getikt om de stijl te passen. Daarna tot twee keer door omstandigheden (hobbypotcashflowproblem) naast de grijze hier op HF te hebben gegrepen had ik eigenlijk niet meer verwacht deze op het forum te zien verschijnen en me voorgenomen deze een jaar uit te stellen te gaan sparen…
Tot een week geleden. Tsja, het hek was van de dam, deze moest er komen. Gelukkig stond @Rmen9 (Rutger) open voor een deel ruil-deal. Dank nog Rutger! Het was ook weer een leuke f2f overdracht!
Enfin, nu mag ik mijn stille liefde mijn eigendom noemen. Zolang het een horloge betreft vindt mijn vrouw dat ook goed, trouwens.
Wat een prachtig horloge. Ik had hem in het echt gezien dus wist hoe deze grijze variant er uitzag. Echt in werkelijkheid prachtig en veel mooier dan op de foto’s . Persoonlijk vindt ik hem ook mooier dan de witte variant, gewoon ook omdat hij anders is. Met recht het mooiste en, voor zover ik na slechts een week op de pols kan zeggen, fijnste horloge wat ik ooit gedragen heb. Mede door de hele soepele cordovan band. Sublieme afwerking. Prachtig handwind uurwerk en een beetje UFO-achtig qua model doordat ook de safieren doorzichtboden licht gebold is. Schitterend aanwezig door zijn best doen om afwezig te zijn.
Fotogeniek?
Hij heeft één enorm nadeel. Het lijkt wel of de grijze variant is gemaakt om er vooral geen goede foto’s van te kunnen maken. Het grijs is in werkelijkheid vele malen meer licht grijs met een zilveren weerschijn dan het wat suffe grijs op de foto’s. Heel lastig om te fotograferen en doet hem geen recht. Vandaar ook dat je wellicht vanwege internet foto’s best om dit horloge zou heenlopen.
Afleesbaarheid
Ik heb hier en daar wat opmerkingen/vragen over de afleesbaarheid in slechte lichtomstandigheden voorbij zijn schuiven. De wijzers zijn wel dermate geslepen/gepolijst dat het contrast ten opzichte van de plaat goed is, maar uiteraard niet zo helder als zwarte wijzers op een witte plaat of zilver op zwart. Wat minder, maar erg goed over nagedacht door Nomos en ik vindt persoonlijk absoluut meevallen. Overdacht en bij redelijk licht uiteraard helemaal geen probleem.
De foto’s
Hierbij wat foto’s waarbij ik in diverse lichtomstandigheden geprobeerd heb recht te doen aan de plaat.
De eerste foto “pakt” het metallic/zilverachtige van de grijze plaat het beste denk ik.
Bedankt voor het kijken!