NA: Omega Constellation Pie-Pan 167.005 uit 1966/67.

Sinds begin dit jaar besmet met het door vele op dit forum gekende horlogevirus. Op 1 januari 2018 is mijn opa overleden (altijd bezig geweest van horloges en klokken), en heb ik van mijn oma zijn horloge gekregen.

Door dit horloge is mijn interesse in mechanische (met name vintage) horloges gestart. Sinds die tijd vele uren op HF, internationale fora, en de vele blogs/vlogs op internet doorgebracht. Uiteindelijk heel enthousiast geworden over het model Sekonda Strela 3017.

(Hier een verslagje; NA : Not your average moonwatch ).

Een gezocht topic gestart, en binnen een week lag een exemplaar op de mat.

Door de maanden heen zijn er aardig wat (met name vintage) horloges de revue gepasseerd. Van dressers tot chronografen. Van staal tot verguld en massief goud. Ze hadden een ding gemeen met elkaar, en dat was de leeftijd, van minimaal 50 jaar oud.

Sinds april/mei dit jaar is mijn oog gevallen op de Constellation lijn van Omega, en dan met name de vintage exemplaren met ‘PiePan’ wijzerplaat. De wijzerplaat vond ik ‘out of this world’. De dogleg-lugs maakte de geweldige kastvorm af. Een bescheiden 34,5mm vond ik de perfecte maat voor een dresser. Kortom; ooit moest er een exemplaar komen. Ooit, voorlopig niet, want ver boven mijn budget.

Ik wist dat Andy @septentrio een Omega Constellation incoming had. Precies in de configuratie die mij het meest aanspreekt, lees; Pie-pan dial (of course :slight_smile: ), dogleg-lugs, onyx inserts, crosshair en zonder datum. Dit laatste zorgt voor een veel cleanere look. Daarnaast had ik niet de intentie om het horloge dagelijks te dragen, en een datum zal ik daarom ook alleen maar als storend ervaren.

Na verloop van tijd ging het toch kriebelen, en heb ik Andy maar een berichtje gestuurd; mocht je het horloge ooit, in de verre toekomst,weg doen, let me know :slight_smile: . Een aantal minuten later kreeg een PB terug; je mag hem overnemen. Well… That was not what i expected…

Direct mijn Longines 8490-1, Sekonda Strela, en Omega Cosmic in het blauwe gedeelte gezet om budget vrij te maken. De Longines was letterlijk binnen 10 minuten verkocht aan @Drebin .Kortom; een aantal vintage exemplaren in de prijsrange tussen de 500-750 euro verkocht om een knaller in de vorm van een Connie terug te kopen.

Goed; vrij snel budget kunnen vrij maken, dus toch vrij onverwachts, en eerder dan verwacht, een Omega Constellation Pie-Pan incoming. De grail voor mij op het gebied van vintage dressers. Na 2 weken wachten werd de Constellation, volledig geserviced, bezorgd door PostNL.

Ik was overdonderd na het openen van het pakketje. Wat een prachtig exemplaar. Qua afwerking zoveel stapjes hoger dan de horloges die ik tot dan toe had gehad. De kwaliteit spat van de wijzerplaat af. De afwerking is vele malen hoger dan bijvoorbeeld de Seamaster Cosmic die ik had verkocht. Plotseling werd de pijn van de horloges die ik heb moeten opofferen (was echt gek op de Longines :stuck_out_tongue: ) een stuk verzacht. Dit was het waard. Onderstaand het kijkmateriaal :slight_smile:

Zoals reeds aangegeven; de Omega Constellation heb ik niet gekocht met de intentie om deze elke dag te dragen. Eens in de week, onder een overhemd. Bij een etentje. Of een formele afspraak. Elke keer als ik de Omega weer uit de kluis haal, blijf ik gefascineerd naar de wijzerplaat staren. Wat een kwaliteit. Wat een geweldig design.

Een leuk feitje; uit onderstaande advertentie blijkt dat de Omega Constellation-lijn destijds kostbaarder was dan een Omega Seamaster 300/Railmaster/Speedmaster. En dat is terug te zien in het afwerkingsniveau van de Constellations.

En nu wil ik nooit meer horen dat vintage horloges ‘oude troep’ is :rofl:

63 likes

Gaaf man! Leuk verhaal. :smile: :+1:

1 like

Schitterend!!!

1 like

Heel heel mooi verhaal EN horloge!

1 like

Hoop krassen op de kast, dames formaatje en rammel band. 100% ouwe troep dus :smiling_imp:

Prachtig horloge :ok_hand: Een van de mooiste dressers ooit gemaakt. Qua verfijning kan modern daar echt niet aan tippen

5 likes

Precies, met technisch achterhaalde, onbetrouwbare en niet-accurate uurwerken. :joy:

Ow wacht

omega-constellation-4

6 likes

Ik ga nooit meer een mooier exemplaar in mijn handen hebben, daar ben ik zeker van. Topexemplaar. Geniet ervan David.

(is overigens wel een 167.005 en geen 168.005 :wink: )

3 likes

Geen ster in referentienummers merk je wel, heb het even aangepast :slight_smile:

Dank je! Ben er zeer zuinig op :grin: Soms vraag ik me nog steeds af waarom je haar hebt weg gedaan :stuck_out_tongue:

Mega ding, al vind ik hem op leer veeeeel mooier!

Masha danki, nogmaals! Super blij mee nog altijd!

2 likes

Oh ik ook hoor, dat kan ik je verzekeren :wink:

Magoed keuzes maken hé. Ze heeft een goede thuis.

1 like

Moet de Connie inderdaad nog een keer op leer gaan slingeren… :wink:

Die Longines is ook echt flawless. Vind ik nog steeds een prachtig exemplaar/model.
Goed om te horen dat je er nog steeds blij mee bent :slight_smile: Enjoy!

1 like

Geweldig man, veel draagplezier :+1:

1 like

Mijn beste,

Een enthousiaste introductie van een met zorg verworven horloge!!
Magnifiek hoor!!
Plezant om te lezen en fraai om te zien!!
Veel draag-plezier dan ook met deze verheven schoonheid. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Dank voor het verhaal en van harte met dit geweldige horloge!:+1:

1 like

Hij is lekker David :ok_hand::star_struck:

:roll_eyes: Ik las het even niet goed en dacht dat dit een verkooptopic was. Maar helaas dus niet…

Zoals vaker gemeld een van de mooiste dressers die er is! Veel plezier ermee!

3 likes

Blijft ook een van mijn favo horloges! Congratz.

1 like

Mooi verhaal en dito horloge!

1 like

Prachtig, koesteren deze Constellation :slight_smile:

1 like

Deze gaat niet meer weg :sweat_smile:

Dank je wel Erik :ok_hand:

1 like