NA: Omega Seamaster f300 (1972)

Wat ben ik hier blij mee…
Op zoek naar een dresswatch en bijzonder gecharmeerd van de stemvork technologie uit de jaren 70 heb ik meerdere keren geboden op Bulova’s en Omega’s.
Sinds enkele maanden heb ik al een Bulova Spaceview (m8) die ik met veel plezier draag maar ik bleef ook op zoek naar een ESA 9162 variant in een fijne dress watch.
En deze is het geworden:

Excuses voor de niet zo beste foto kwaliteit, niet alles is scherp maar ik wil toch een aantal details delen.
Kroon, glas, achterkant is allemaal origineel.
Door mijn loupe voor mijn (telefoon) camera lens te houden heb ik deze foto’s gemaakt:

Omega logo-tje op glas zichtbaar op wijzerasje. Ook de enige beschadiging op de plaat is hierop te zien. Gelukkig met blote oog niet zichtbaar.

Uurwerk en zichtbaar serienr (34 xxx xxx: 1972):

Achterkant (gegraveerd, wat jammer maar geeft het horloge ook een persoonlijk tintje):

Enfin, hij zoemt er vrolijk op los, loopt accuraat en ziet er prima uit.

Nog een foto dan…

Wat vinden jullie? Eerlijke mening wordt op prijs gesteld.

15 likes

Mooie aanwinst en veel draagplezier! Erg mooi zo op die leren band :ok_hand:

1 like

Mijn beste,

Grandioos!!
Een schitterende vintage met een vernuftig stukje techniek!!
Geniet er met “zoemende” teugen van. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Vaak hebben die stemvorken van die vreemde kastvormen maar deze vind (net als de 198.0005) erg mooi!

Die gravure zit juist op een goede plak om eruit te polijsten. Ze hoeven niet over het Seamaster logo heen dus dat blijft helemaal intact. Daar zou ik mij persoonlijk aan storen.

2 likes

Mooie stemvork horloge, ik zou ook de gravure er laten uit polijsten.
Heb zelf ook al aardig wat Omega’s stemvorken.
(Bulova’s trouwens ook)

1 like

Ik wist niet dat dat kon. Hoe gaat dat dan? Je hebt het over polijsten maar ik neem aan dat dit alleen opknapt als het opgevuld wordt.
Waar moet ik daarvoor naar toe?

Ik heb het bij een 68 Spaceview laten doen bij Gerrit van Accutron.nl

1 like

Nee het wordt helaas niet opgevuld. Ze halen een laagje eraf. Daar heb ik een hekel aan als het bij de Lugs of aan de kast is, maar bij een achterdeksel valt het haast niet op.

horlogepolijsten.nl kan het goed.

2 likes

Hier het resultaat

1 like

Ah, de Gerrit van accutron.nl.
Die heeft inderdaad een mooie reputatie op het gebied van stemvorken. Wist niet dat hij ook kasten polijst.
Was toch al van plan om het horloge na te laten kijken.
Dank voor de tip, ik ga bij hem informeren.

1 like

Mooi horloge! Voorzichtig met de datum ring. Schijnt van kunststof te zijn en kwetsbaar. Dus met beleid datum instellen lijkt mij. Tandjes kunnen breken, misschien dat kunststof ook wat bros wordt na al die jaren.

2 likes

Dankjewel! Ik had dit inderdaad ook gelezen.
Waarschijnlijk is de datumring al vervangen (geen 100% zekerheid). Toen ik de Omega kocht vertelde de eigenaar mij dat hij hem al een jaar of 15 in zijn bezit had en dat hij hem na een paar jaar bij Omega had laten servicen. Onder meer door een kras op het glas en die wilde hij vervangen hebben met een origineel Omega glaasje.
Hij gaf me een zakje met de onderdelen die hij van Omega terug had gekregen en die daarbij vervangen zouden zijn. Onder meer de kroon, glas (zat inderdaad een kras op), de stemvork zelf (…) en de datum ring.
Het glas wat in dat zakje zat had ook het kleine Omega logo maar voor de rest was er geen verder bewijs van zijn verhaal (hij had hier geen papieren/factuur meer van).
Overigens waren de tandjes van de vervangen datumring licht, maar niet erg, versleten. Ik denk dat hij is vervangen door een datum ring die minder kwetsbaar is.
Maar ik blijf voorzichtig met het zetten van de datum…

Vraagje, maakt voor mij niet veel uit, maar zou je met deze kennis dit horloge nog origineel noemen? Er zijn onderdelen vervangen, maar wel door Omega met Omega onderdelen.
Ben zelf niet echt thuis in de vintage wereld dus ik weet niet wat de “code of honour” is op dit gebied.

2 likes

Is dat de originele kroon dat er op staat ?
Mooie aankoop, geniet er van, :+1:

Geserviced door Omega, ja daar zou ik persoonlijk geen moeite mee hebben.

Heb mijn Genève handwinder uit 1972 bij Jan Ubels laten restaureren. Naar volle tevredenheid. Mijn Constellation f300 komt van Nico Rijsman. Die heeft hem ook perfect afgeleverd. Inclusief opmaken van de kast, met name de sunburst brushing heeft hij prachtig gedaan.

Dankjewel.

Persoonlijk vind ik die nog een tandje mooier dan de Seamaster f300, maar (misschien daarom) moeilijker te krijgen.
Foto? Ben wel benieuwd, zeker na het sunburst brushing gebeuren…

1 like

Weer een mooie omega !!!

1 like

Dankjewel, doe ik zeker!
Die secondewijzer over die plaat zien glijden… Hoe Zen wil je het hebben…:innocent:
De kroon is vervangen door Omega zelf (het originele vervangen exemplaar heb ik er ook bij gekregen). Ik had ondertussen gezien dat dat inderdaad wel enigszins bijzonder is.

1 like

Deze Constellation heeft gerrit van Accutron.nl ook voor mij onder handen genomen.
Is weer in perfecte staat.
Heeft de originele champion band.

2 likes

Bij deze. :blush:

Wat ik ook gewaardeerd heb is dat hij de originele kroon handhaafde. Die is zeldzaam. Dat betekende iets minder waterdichtheid ten gunste van originaliteit. Ik ben er toch zuinig op dus goede keuze denk ik.

2 likes

Toen ik me een aantal jaar terug had voorgenomen om een keer een echte Seamaster te kopen had ik niet gedacht dat het dit zoemende exemplaar uit 1972 zou worden…