Show je elektronisch horloge (ESA/Bulova/etc)

En wat zit er in die Omega, is dat ook een generiek uurwerk?

Bedoel je die Megasonic van @RickyG6 ?
Nee, dat is een hele speciale:

Omega heeft wel 9162- en 9164 calibers gebruikt voor hun f300 serie

3 likes

Klopt; als je dat plaatje eraf kan pulken en overzetten ben je ook klaar :thinking:

1 like

Is niet moeilijk, ik weet niet of je een dergelijk uurwerk al eens uit de kast hebt gehaald, maar het is heel belangrijk dat je eerst de oscillator verwijdert (4 schroeven). Daarna kan je de kroon eenvoudig loshalen en na het verwijderen van 3 klemmetjes het uurwerk uit de kast nemen.

Na het bekijken van het eerste deel van deze video zou dat prima moeten lukken:

1 like

Excuus, dat was een vaag bericht. Mijn Omega Seamaster f300hz (incoming) heeft een Omega 1250 movement met als base de 9162, dus die base is ook generiek. Vraag me af of Omega er ook daadwerkelijk dingen aan heeft veranderd.

Ps, die Megasonic ga ik ook nog een keer kopen.

2 likes

Ik heb zelf ook een Omega Seamaster f300 gehad (NA: Omega Seamaster f300 (1972)) en dat was een standaard ESA 9162 met bij mijn weten het aangebrachte koperen plaatje als enige modificatie

Gaaf die van jou. Volgens mij is dat dezelfde als ik heb maar dan met een blauwe dial.

Ja, dat was een fijn horloge. Het is dat ik weet dat de nieuwe eigenaar er echt superblij mee is en hem nog steeds trots als een pauw draagt anders had ik toch wel wat spijt dat ik hem heb weggedaan…
Gelukkig weer een paar stemvorken terug dus kan nog steeds genieten van de glijdende secondewijzer…

I approve :+1:

2 likes

Vandaag de Porta elechron
deze knappe duitse loopt. Op een puw 1000 binnenwerk, productie jaren van 1968 tot 1972
Met een mooie 28800bph en 7 jewels.

5 likes

Leuk! Die heb ik ergens en ook de kwarts-balans opvolger er van.

2 likes


prisma electronic, nieuw dichtingsrubbertje en nieuwe batterij, hoppa.

6 likes

binnenwerk had de oude batterij er nog in (0,2 volt) geen lekkage te zien.
RW36 roy o vac van uitde jaren toen ik nog in sinterklaas geloofde

4 likes

Volgens mij is het Omega uurwerk technisch gelijk aan het ESA type, echter hebben ze de moeite genomen om hem te “vergulden” (het Engelse woord is “plated”, maar ik kom niet even op een betere vertaling dan vergulden) met iets.
Dus als je er een ander merkje in zet, krijg je een ander kleurtje in aan de binnenkant van je horloge. Verder zouden er geen problemen moeten zijn.

Fototje van de binnenkant van mijn Constellation tijdens onderhoud:

3 likes

Hier voor de liefhebber/fijnproever een (licht onduidelijke) foto van het binnenwerk van de Megasonic toen hij bijna een jaar terug even open lag:

De stemvork is wel duidelijk zichtbaar!

3 likes

Reactie op mijn eigen post. Dit horloge kwam dus vorige week binnen. Of nou ja, er kwam een horloge binnen.

Verkoper er van kunnen overtuigen dat dit toch echt niet dezelfde horloges zijn, alleen al de lekkende indices, de veel mindere wijzerplaat, de gladde caseback ipv de mooiere caseback waar mee werd geadverteerd.

Dus de zoektocht gaat gewoon weer door! Vond die van de foto wel heel mooi eigenlijk, eens zien of die te vinden is.

3 likes

7 likes

Kon me niet bedwingen en heb er toch weer 1 aangeschaft. Dit model:

De mijne is wat vies, glas is erg bekrast, en euh… loopt niet maar humt wel. Hopelijk een easy fix, anders een echte miskoop.

5 likes

Een miskoop vrees ik.

Ik heb hem gevolgd (te koop in the UK) en bewust niet geboden.
De sealed motor ontbreekt op de stemvork.

Hij zal dus niet gaan lopen.
Sorry…

Je gaat het trouwens wel horen, 720 hz gilt nogal, zeker vergeleken met een 300 hz.

1 like

Shit!

2 likes