NA: Omega Seamaster PloProf 1000 — The Grand — 166.093

1000m/3300ft

Eén van Sjiels sponsors (sponsor als in: die guy van de Alcoholics Anonymous die je kunt bellen wanneer je je tijdens een moment van zwakte in de avondwinkel bevind voor het rek single malts en op het punt staat je 6 maanden dry streak te doorbreken met een gigantische meerdaagse bender) bleek niets minder dan een ordinaire enabler te zijn toen ik hem op vrijdagmiddag even over 3 in paniek een screenshot stuurde van een horloge met de tekst: Houston we have a problem. Er was zojuist een “drop” live gegaan bij een horloge dealer met een hele batch vintage horloges, waaronder een origineel authentiek exemplaar van de heiligste vintage duikers uit Omega’s arsenaal: de Seamaster 1000. De 1000 staat ook wel bekend als The Grand of de PloProf 1000. Dit mythische beest leeft diep in de krochten van de internationale wateren en komt zeer zelden aan de oppervlakte. Ik was al maanden tevergeefs op zoek.

En opeens dook hij uit de diepte op. FOMO kickte in als nooit tevoren, mijn amygdala overspoelde mijn zenuwstelsel met dopamine en mijn prefrontale cortex werd volledig gebypassed. Mijn laatste hoop was mijn sponsor, maar in plaats van dat hij mij kalmeerde en op rationele gedachten bracht met teksten als: “Bij vintage aankopen moet je uitgaan van de 48-uurs regel, er is vaak wel iets wat je mist of waar je later pas aan denkt” of “doe misschien eerst wat anti-impuls-aankoop Mindfulness” was zijn enige reactie:

Toeslaan als een King Cobra.

Dit was alles wat ik hoefde te horen. Binnen 5 minuten had ik alle detailfoto’s op originaliteit beoordeeld en als een scherpschutter de trigger overgehaald. De volgende ochtend kreeg ik van een mede PloProf verzamelaar die wist dat ik de 1000 zocht de link van de advertentie binnen met de tekst: Deze was gisteren wel heel erg snel weg. Ik typte vlug terug: Ik heb hem!

De vergeten PloProf.
Eind jaren 60 ontwikkelde Omega in samenwerking met COMEX twee serieuze duikhorloges voor het professionele onderwater werk van onder andere pijpleidingen aanleggen voor de grote oliemaatschappijen; de PloProf 600 en de PloProf 1000. Als eerste werd de 1000 ontwikkeld en door testduikers in gebruik genomen. Deze is toen voor de retail op de plank blijven liggen en in 1971 kwam eerst de 600 op de markt. Pas later in 1975 kwam ook de 1000 in de winkels te liggen. Veel mensen denken hierdoor dat de 600 de eerste was. Niets is echter minder waar. In de interne documentatie van Omega heet de Seamaster 1000 de PloProf 0 en de Seamaster 600 de PloProf 1. Sinds de jaren '70 is de Seamaster 1000 decennia lang Omega’s duiker gebleven met de hoogste depth rating. Pas in 2009 bij de introductie van de moderne PloProf met een depth rating van 1200M is dit record verbroken.

Jaques Cousteau heeft hem ook.

Aan de buitenkant van de Beaver IV stevig vastgebonden en mee naar 1000 meter diepte.

PloProf Mania.
De PloProf manie is afgelopen winter flink losgebarsten. Onze eigen @PloProfesseur heeft ClubPloProf opgericht waar steeds meer en meer leden zich bij aansluiten. De Grand heeft hetzelfde gewicht als de PloProf en wanneer de drager er mee aan de pols loopt, helt hij naar links. Dit levert een stoutmoedig loopje op wat volgens de dikke van Dale het PloProfloopje wordt genoemd. Een ieder weet onderhand wel: This is the Way. Sjiel is met deze nieuwe aanwinst helemaal klaar voor de PloProfPoolParty.

Een rolletje PloProfs.

PloProfrol.

It’s the dial!
De drop 600 heeft de helderste marine blauwe plaat, daarna komt de 600m/2000ft met een iets donkerdere plaat en de 1000m/3300ft heeft een rijke donkerblauwe kleur, soms tegen het antraciet aan.
De lume is mintgroen net als op de drop 600. De bezel is heel lichtelijk verkleurd maar nog steeds mooi groen.

De PloProf 600 heeft een omnidirectionele bezel. Om de bezel te unlocken moet je eerst de grote rode plunger indrukken. De Grand heeft gewoon een normale unidirectionele bezel. Je geeft een slinger aan de bierdop tegen de richting van de klok in en hij staat goed.

Beide kasten zijn monoblocs die uit één brok uranus staal gefabriceerd zijn. De achterkant is dicht, het uurwerk is alleen te bereiken vanaf de voorkant. Eerst de bezel er af, dan de lock-ring losschroeven die het glas op z’n plek houdt. De PloProf 600 heeft een mineraal glas van 3.5mm, de Grand 4.5mm. Het glas van de Grand lijnt precies op met de hoogte van de bezel wat het een vlak geheel maakt. Bij de PloProf 600 ligt het glas ietwat verzonken. Allebei prachtig op z’n eigen manier.

Voor meer informatie kijkt u op de website van Omega Passion: Omega Seamaster 1000

Binnenkort gaat Sjiel maar weer naar een Watches Anonymous meetup of get-together, eens kijken of ik wat psychische bijval kan krijgen van jullie mede-freaks.

Bedankt voor het kijken!

40 likes

:star_struck::star_struck::star_struck::star_struck::star_struck:

1 like

Zal de tijd nemen om het straks te lezen maar ik wou mijn felicitaties niet laten wachten. Gefeliciteerd en geniet van deze Grand klatser!

1 like

Knaller hoor!!!

1 like

Gaaf👌

1 like

Heel cool verhaal. Heb niet zo veel met de ploprof maar deze is inderdaad wel echt vet.

1 like

Gefeliciteerd met deze waanzinnige Grand ProPlof!
Wat een beest en mooie aanvulling die het ProPlofrolletje compleet maakt. :diving_mask:

Geniet ervan en bedankt voor de informatieve post!

This is the way :sunglasses:

1 like

Ik sluit mij aan bij @JoBe

Lees het morgen wel door voor nu was het plaatjes kijken.

Gefeliciteerd! mooie ploplofrol :ok_hand:t2:

1 like

Gefeliciteerd met deze uber tool!
Helemaal klaar voor de PloProf poolparty

1 like

Proficiat :slightly_smiling_face:

1 like

Fantastisch mooie nieuwe aanwinst!

1 like

Heel erg cool. Proficiat! Verzamelaars als jij zijn een meerwaarde voor het forum. :pray:

2 likes

Zo’n enorm supercool ding! :sunglasses:

Gefeliciteerd!

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met deze markante Omega Seamaster!!
Magnifiek hoor!!

Ik wens je er een inspirerende tijd mee.:ocean:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Heerlijk verhaal en zo zie je maar weer dat je sponsor het beste met je voorheeft :wink:
Gefeliciteerd met deze ultieme duiker als NA

1 like