🚨 NA! Omega Speedmaster 105.012 uit 1967, een tijdcapsule?

Met heel veel plezier ook nog! Dank voor de tijd die je hebt genomen dat te schrijven.
En een prachtig exemplaar is het :heart_eyes:

2 likes

Mooi verslag en strakke speedmaster. Ook ik ben verliefd geworden op een speedmaster. Maar ben er nog niet uit welk type ik wil nemen. Wel denk ik aan een vintage exemplaar. Uw verslag is goud waard.:fire:

2 likes

Wow :heart_eyes::clap:

Het horloge is “verkeerd” geplaatst op de timegrapher. Het metalen deeltje is de sensor. Die zet je normaliter tegen de kroon wanneer je een horloge uitleest in de kast.
De uitsparingen op het plastic veer deel, is voor de kroon wanneer je een uurwerk uit de kast haalt en die vervolgens uitleest.
De kroon heeft namelijk een rechtstreekse verbinding met het uurwerk, waardoor je meting nauwkeuriger is.

Onderhoud zit er dus wel aan te komen, alhoewel het voor nu prima is in roulatie met de andere Speedmasters.

Doe nu gewoon een beurtje. Die opgedroogde olie gaat je tappen redelijk vlug slijten en je chronograaf onderdelen schreeuwen om wat vet. Dat is zonde van een 321 in deze staat! Afgaande van je macro shots is het uurwerk in erg strakke conditie, maar ook de lagerstenen en je palet stenen lijken kurk droog.
Het zal de kosten niet zijn, in verhouding met de aanschaf. Droog lopen is achteraf huilen. Die orginele onderdelen zonder kleurverschil ga je niet meer krijgen.

Voor de rest: enorm lekker dit. Echt, wat een geweldig exemplaar

4 likes

top artikel, en schitterende NA, heer-lyck!! :boom: :+1:

1 like

Gefeliciteerd met je mooie nieuwe aanwinst.

1 like

gefeliciteerd, erg mooi! en heel mooi beschreven!!

1 like

Schitterende aanwinst!

1 like

Bedankt iedereen!

Dank je wel! Aha dat wist ik niet, goeie tip! Ik heb de handleiding nog even bekeken maar daar word je ook niet wijzer van. Ik ga het morgen meteen proberen of het andere resultaten geeft.

Service lijkt me inderdaad geen overbodige luxe, bedankt voor je duidelijke inzicht! Ik ben er altijd een beetje huiverig voor, want kans op schade aan de wijzers is niet uitgesloten.

1 like

Wat een geweldig mooi horloge, prachtige band en goed verhaal. Ik ben niet vaak jaloers, maar deze … :heart_eyes:

1 like

Zo mooi leesvoer, goed geschreven! En wat een gave Speedmaster zeg, gefeliciteerd :partying_face:

1 like

Wat een goed verhaal, schitterende foto’s en een waanzinnig mooi horloge!
Ik heb genoten!

1 like

Zeer mooi horloge en echt een plezier om te lezen.
Geniet er van!

1 like

super mooie NA geniet ervan!!

1 like

Erg leuk om over al die details te lezen.

Proficiat!

1 like

Zeker waar. Ik zou een onafhankelijke maar wel omega gecertificeerde horlogemaker kiezen ipv naar omega zelf. Eentje met een bak ervaring en goede connecties. Die kan dan extra zorg dragen en je loopt ook geen risico op perongeluk polijsten of vervanging van onderdelen waar je niet om gevraagd hebt.

Je kunt dan meteen de horlogemaker die je kiest vragen of die voldoende connecties heeft om bij geval van het noodlot (sneuvelen van de chrono wijzer bijv.) hij aan periode correcte vervanging kan komen.

Succes :+1:

1 like

Nogmaals dank! Ik ga zeker op zoek naar iemand die het spelletje echt snapt. Een vervangende wijzer is al lastig te vinden, maar eentje met dezelfde verkleuring is hetzelfde als zoeken naar een speld in een hooiberg.

Ik heb nog een meting gedaan met de kroon tegen de sensor aan. Dat voelt heel onnatuurlijk want het horloge zit in de reguliere stand er dan ondersteboven op. Het gaf toen een meer consistente meting die in lijn ligt met het dagelijks dragen en de afwijking die mij opviel. Dus dat is inderdaad veel beter.

2 likes

Leuke interpretatie wel. Moest er om gniffelen.
Je kunt het horloge draaien zonder te flippen om de kroon tegen de sensor te krijgen.

Random foto voor het idee.

2 likes

Ik zie hier wel ruimte voor een service gezien het beeldscherm… :wink: …voor de Omega tip ik (actief!) forumlid Horloge24. Fully certified.

2 likes

Haha het is een random foto van internet. Niet de mijne :shushing_face:

Edit; sluit ik me helemaal bij aan @PeterLC. ik zou deze geweldige pre moon zonder meer toevertrouwen aan André @Horloge24

2 likes

Bewust een Rolex gepakt? :joy:

3 likes