🚨 NA! Omega Speedmaster 105.012 uit 1967, een tijdcapsule?

Hartelijk dank voor de leuke reacties!

Ja dat is dus een misvatting en daarmee kan dus “faux patina” de prullenbak in! Het is hooguit “faux tritium” bij veel re-editions, alhoewel de 1957 Trolgy en FOIS2 dan weer een beetje doorgeschoten zijn.

Het is altijd gelig geweest en ze hebben het in brochures van de jaren ‘70 tot eind jaren ‘90 wat witter laten overkomen. Er zijn tal van Omega, Rolex etc catalogi waar je duidelijk geel tritium ziet.

Het kan wel door vocht heel grijs/groen worden en als het heel dik is aangebracht kan het doorschieten naar die “pumpkin” kleur. Mogelijk zijn er ook andere oorzaken.

Het is leuk te zijn dat die van mij nog heel dicht bij de originele tritium kleur zit. Een Rolex GMT in de familie heeft hetzelfde kleurtje. Dat is als ze veel in de kluis liggen. Een andere misvatting is dat het donker verkleurt in de kluis, maar dat is lariekoek. Hooguit als er vocht in de kast zat.

4 likes

Mooi verhaal, erg interessant om te lezen, jaloers makend bijna :blush:.
Prachtige aanwinst alsook de foto’s, heel gedetailleerd.
Ik hoop ook ooit een speedmaster op de kop te kunnen tikken (liefst uit 1969), maar de spaarpot is nog niet zo vol helaas. De speedmaster bible heb ik al wel :grin:
Gaaf dat je er ook nog een folder bij hebt kunnen scoren.

3 likes

Dank je wel! Een 1969 omdat dit het jaartal van de eerste maanlanding is of heeft het een andere reden? :slight_smile:

Zorg dat er altijd voor dat er een extract bij zit, als je echt specifiek dit jaartal wilt. Het moet sowieso een 145.012 of 145.022 zijn lijkt mij.

Gefeliciteerd met de NA en dank voor het uitgebreide verhaal!

1 like

Wauw.

Iets aan vintage Speedmaster raakt me altijd speciaal. Geen idee.

Kortom: shit, wauw, oenf :ok_hand:

2 likes

BlokcitaatDank je wel! Een 1969 omdat dit het jaartal van de eerste maanlanding is of heeft het een andere reden? :slight_smile:

Beiden :slight_smile:
Ik ben al sinds mijn jeugd geïntrigeerd door de maan (ook al is het landschap een beetje troosteloos :wink: ).

BlokcitaatZorg dat er altijd voor dat er een extract bij zit, als je echt specifiek dit jaartal wilt. Het moet sowieso een 145.012 of 145.022 zijn lijkt mij.

Bedankt voor de tip, zal ik meenemen bij de zoektocht/eventuele aanschaf.
Misschien wordt het uiteindelijk toch nog een ander versie. Hangt ook van de portemonnee en de staat van het horloge af. Het is ook zoals je zelf ook al aangaf met vintage; mogelijk meer geld voor mindere kwaliteit, gebruikssporen, lagere waterdichtheid en een fragiele band.
Bijna gelijk aan een auto :slight_smile:

Voorlopig doen we het met de Swatch versies, beter betaalbaar (ook voor anderen als cadeau :laughing:) maar natuurlijk niet de real deal.

1 like

Ja, dit is één van de mooiste posts die ik heb gezien op HF. Prachtige foto’s, leuke tekst, liefhebberij ten top.

2 likes

Dank jullie wel! Deze aankoop is alweer ruim een jaar geleden en met zo’n tijdloos ontwerp maakt dit natuurlijk helemaal niks uit! :ok_hand: Nog steeds heel blij mee.

Een goede vintage instapper blijft toch de 3590.50 (nu te vinden voor rond de 4000 euro watch-only) en een stukje minder fragiel en eenvoudiger te onderhouden. Deze uitvoering heeft de dikste tritium indexen en daardoor een echte vintage-vibe.

7 likes