[NA] Omega speedmaster hesalite [1171]

[NA] Speedmaster professional

Zo, het duurde even maar ik heb eindelijk tijd gevonden om mijn nieuwe aanwinst met jullie te delen!

Fast forward in het verhaal

Een speedmaster professional ref. 311.30.42.30.01.005, de hesalite variant! Ik ben nog niet zolang actief in de horloge wereld, maar o wat ging dit snel. Een dikke 1,5 maand geleden begon ik met een datejust 16234, en nu de ‘moonwatch’ professional.

Ik was in de eerste instantie bang dat 42mm te groot zou zijn voor mij, maar het went steeds meer :grin: . Ik heb nog lang getwijfeld of het wel wat voor mij zou zijn, vooral omdat het merk met de grote kroon lonkte… Maar ik zei tegen mezelf, samen met de datejust zijn dit hoe dan ook keepers. ‘De basics’ om het zo maar te verwoorden. Naar mijn inziens een prachtig duo om een leuke 4 piece collection op te bouwen en te roteren.

De zoektocht:

Na eindelijk besloten te hebben dat het een 311.30.42.30.01.005 moest worden, begon de zoektocht. Rondgekeken bij william wien watches, crownguard en mijn lokale AD (SC Groningen), kwam ik tot de conclusie dat ondanks de lagere prijzen grijs, ik mijn moonwatch hier weg wilde halen. Ik kwam er al een tijdje over de vloer en wou in ieder geval 1x in mijn leven de ‘AD experience’ meemaken. Het prijsverschil was dan wel fors, maar plastisch een horloge bestellen via de post terwijl ik het nooit heb gezien trok mij niet. Zeker niet als eerste nieuwe horloge.

Na een glas champagne, nog wat andere horloges gepast te hebben en de band op maat te hebben laten gemaakt, liep ik zielsgelukkig de deur uit! (Geen zorgen, goed onderhandeld… verschil was voor mij relatief te doen, betreft de forsere prijs).

Over the moon, of toch niet?
Na een paar dagen het horloge gedragen te hebben zat de band me toch niet lekker, veel the los en floppy on the wrist. Mijn persoonlijke mening; F’ing irritant! Dus hup terug naar de AD om beschadigingen te voorkomen bij het ontbreken van de juiste tools. 1 schakel ertussen uit, en strak om de pols. Te strak… sh*t!, is wat ik dacht. Snel HF aanslingeren, opzoek naar dit ‘probleem’. Al snel bleek dat ik niet de enigste was die hier tegen aan liep. De standaard band is redelijk knap, maar draagt voor geen meter. Met geen halflinks beschikbaar en maar slechts 2 micro adjustments kon ik hier helemaal niks mee.

1171
Na even zoeken op HF en forums kwam ik erachter dat er een ander soort sluiting zou passen met andere links op de originele OEM band. Toevallig was ik vlakbij Wesselink & Vreeker afgelopen weekend en belde of ze zo’n setje met andere sluiting beschikbaar hadden. Die hadden ze wel! Voor 280 euro was ik overtuigd dat het horloge hierna weer draagbaar zou zijn voor mij. Snel er naar toe gegaan, en plots lag daar ook ineens een nieuwe 1171 voor mijn neus. Ik twijfelde erover omdat het prijsverschil toch fors was. Nog eens 280/430 euro over een nieuwe NA… Maar niks doen was ook geen optie. Heel toevallig stond er een man naast mij die zijn speedy net kwam ophalen met een 1171. Hij luisterde met een half oor mee en begreep mijn twijfel, plots zei hij; ‘’waarom probeer je die van mij niet even om de pols om te zien of het wat is’’? En dat in corona tijd!

Dus, horloge om de pols… opslag verliefd! De looks, het gewichtsverlies, het comfort! Alsof ik mijn dikke Berta inruilde voor een Victoria’s secret model! Ineens speelde geld even geen rol meer (tot ik thuis op mijn bankrekening keek :laughing: ). Als een blij kind liep ik de winkel uit, eindelijk kon ik dan mijn speedy dragen en ervan genieten.

Met de dag wordt het horloge mooier en kan ik het meer waarderen, waar 42mm mij eerst te groot leek (vooral in vergelijking met een 36mm DJ), was ik nu overtuigd. En wat dacht je? Na 1,5 week on the wrist:

Helemaal Over the moon :wink: .

Ik hoop dat jullie hebben genoten van het lezen over mijn nieuwe NA. Dan volgen nu:

De Foto’s!
Foto’s zijn van mij.

Originele band

81 likes

Die andere band maakt wel een wereld van verschil zeg. Mooi :+1:t2::+1:t2:

1 like

mooie tijd ermee :sunglasses: en dank voor het verhaal

1 like

Van harte gefeliciteerd met je Speedmaster. Een hele goede keus geweest om direct de 1171 band aan te schaffen, sluit ik me volledig bij aan als 1171 drager :wink:

Verder een mooie aanvulling op je datejust, heerlijke two piece collectie!

2 likes

Mannnnnn! Gaaf! En wat een verschil maakt die band, die er stabdaard zit is supersolide, maar zwaar, niet taperend en wat lomp en die glimmertjes :grimacing:

1171 ziet er geweldig uit! En draagt veel lichter. Ik heb eentje van Uncle Seiko al klaarliggen, eur. 95 en solid links.

Nu alleen nog de AD die hem moet binnenkrijgen…

1 like

Mooi!
Kost zo’n band €430,- nieuw? :face_with_monocle:

1 like

Yes, 430 gloednieuw uit verpakking :grinning:

1 like

Is deze sluiting wel voorzien van meer micro adjustment gaatjes? (Dus past ie wel lekker?)

Sorry voor het gepingpong :yum:

1 like

Klopt! Hele zware band en idd heel lomp! Dat die niet tapert is ook niet mooi imho.

Ik wou het liefst alles origineel omega! Heel veel plezier met jouw nieuwe band😀

2 likes

Yes! Stuk of 7/8!

1 like

Heel mooi! Top hoor die combi :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe Speedmaster én de 1171 bracelet. De 1171 maakt een wereld van verschil en maakt de Speedmaster zóveel mooier!:ok_hand:

1 like

Geen woord teveel getypt!

1 like

Jazeker, kom maar door met die Speedmasters :ok_hand:

1 like

Ik heb ooit een 1171 band gehad, heel mooi maar ook wel heel vintage qua constructie, en best geld, dus vandaar de US!

1 like

Zeker vintage, maar op gevoel toch heel bijpassend… zit nog in twijfel of ik eind dit jaar toch nog een 7 verstelbare seamaster sluiting erbij haal😜

1 like

Ik vind de endlinks van de nieuwe band er goedkoop uitzien. Een mooie band die slecht draagt is niet fijn, maar het zo beziend snap ik het enthousiasme voor de vervanging niet zo. Maar het draagt vast fijner.

De originele band past idd perfect, maar het geheel voelt wel als een baksteen aan je pols. Je bent je ALTIJD bewust dat je een horloge om hebt… met de nieuwe 1171 bespaar ik zeker 70% (gevoelsmatig) van het gewicht tov de originele band en endlinks… het horloge zelf blijft wat zwaar, maar is vele malen minder aanwezig qua gevoel. Draagt gewoon zoveel lekkerder! :grinning: en comfort -> looks anyday!

1 like

Prachtig horloge, geniet ervan in goede gezondheid!

Maar euh. What is up with Omega en hun modelnummers eigenlijk?

Lijkt wel het telefoonnummer van ET.

2 likes

Je hebt een goed exemplaar gevonden, de QC in Bienne is terug van quarantaine denk ik. :wink:

Prachtige band toch, steeds meer mensen zijn inmiddels “om”. Op leer staat-ie ook fantastisch, en het maakt haast niet uit wat voor. :grin:

2 likes