[NA] Omega speedmaster hesalite [1171]

De US1171 van Uncle Seiko heeft toch hollow endlinks? Of heb je er nog andere bijgekocht?

1 like

Endlinks wel, maar de normale schakels zijn solid. Volgens mij zijn die bij de originele band ook niet solid.

Ik las net op het omega forum dat 808 endlinks ook passen op de 1171 band. Maar er zit dan wel ietsjes speling op. Maar het rammelt dan in ieder geval niet meer.

5001-d5d1c08f36f53883dda2ffa3f3cd7dff

1 like

Hollow endlinks, solid schakels indeed

2 likes

Kom er maar in @Watchstick_81 :smile:

1 like

Ik heb het maar gelezen, heb er zelf geen ervaring mee. Maar uit jouw berichtje kan ik opmaken dat het eigenlijk ook niks is :roll_eyes::grimacing:

1 like

Jawel, alleen bij de 633 end links moeten ook wat handelingen verricht worden, waarna het wél mooi passend is. Alleen de radius klopt niet exact met de kast, waardoor het resultaat nooit helemaal perfect is.

Zo ziet het er bij mij uit:

4 likes

Ik merk eigenlijk niks aan de hollow endlinks. Het is niet alsof je een seiko 5 koopt met een flut band die heel erg rammelt. Ja, de fit is niet 100% maar hiervoor moet je echt gaan zoeken naar de kiertjes. Ik denk dat je je teveel focust op ‘hollow endlinks’ :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Een setje 808 endlinks is net zo duur als de hele 1171/633 bij elkaar, als je ze al kunt vinden. Rare oplossing want de 1450/808 is op alle vlakken beter en mooier mijns inziens.

Inderdaad, het rammelen van de endlinks is onzin, tenzij je te dunne springbars gebruikt. Alle 633s die ik op maat heb gemaakt zitten er strak in met amper beweging.

De endlinks van Uncle Seiko is een ander verhaal, deze zitten minder goed en hebben meer beweging. Er zal al meerdere verhalen geweest dat het krassen geeft op de kast. Leuke besparing…

1 like

Klopt, de middelste schakels van de 1171 zijn ook gevouwen. Daar komt het gerammel ook vandaan denk ik maar niet als je ‘m om hebt.

Dat zijn dan krassen aan de binnenkant van je lugs neem ik aan. Ik vraag me af hoeveel schade zo’n endlink zou kunnen veroorzaken. Zijn er voorbeelden van hoe erg die krassen zijn? Het verschil in bedrag is namelijk wel aanzienlijk en voor mij de besparing waarschijnlijk wel waard. (500/600 tov 100 euro?)

Ik heb mijn speedmaster nu 3 jaar en de clasp en bracelet hebben de nodige gebruikssporen door het dragen, maar ook de clasp zelf laat een afdruk achter op de links waar die aan vast zit. Wellicht zijn dat signalen van mensen die iets sneller ontevreden zijn. Er zijn ook mensen die elke keer een A4tje / doekje neerleggen als zij achter een bureau zitten om beschadigingen te voorkomen :wink:

Dat is die zeker, maar ook weer een stuk duurder toch +/- €1100. Ben geen kenner van al die verschillende banden :grin:

1 like

Nee aan de kant van de kast, doordat de endlinks een beetje wiebel ontstaan er krasjes in de kast. Staan foto’s op Omega Forums, daar kan je er meer over lezen. Stukje tape en opgelost :wink::+1:t3:

De 1171 is overigens 430 euro nieuw dus scheelt dus zo’n 240 euro. Als er geen importkosten over die 95 euro komen.

is die 430 met endlinks? Ik zie inderdaad op de omega fora wat mensen die dit hebben, maar lees in dezelfde post ook dat het met een officiele 1171 ook kan gebeuren. Voor mij persoonlijk niet heel storend, gezien ik hem enkel op staal draag of inderdaad iets met tape, schuurpapier of wat dan ook :wink:

De US kost omgerekend 85 euro inc bezorging, dus mocht daar import op komen dan kom je rond de 110/115 uit. Dat is 300+ verschil :wink:

Ja. :wink: De 633’s. Maar - zonder springbars!

1 like

Je kan het ook uitproberen met de band van UncleSeiko.

Klopt er kan van alles gebeuren met alle endlinks. Maar omdat Uncle Seiko de flapjes aan de endlinks halverwege de lugs heeft, is er meer kans op “wobbling” denk ik zo. Omega heeft met de moderne 633’s de flapjes dichterbij de kast en daarom zit het ook strakker. Anyway, houd er rekening mee en geniet ervan! :blush:

Vintage 633’s, waar de Uncle Seiko replica op gebaseerd is

Moderne 633’s:

Prachtige Speedmaster (dat andere horloge is ook mooi hoor!), mooie band, gefeliciteerd met deze icoon en veel plezier er mee gewenst!

1 like

Ik ga het meemaken en zal er verslag van doen. Hij is vandaag verstuurd, maar vanwege corona kan het wat langer duren voor hij op de mat ligt.

1 like

Ik kijk zelf ook naar het alternatief van Forstnerbands. Forstnerbands komt over een kleine maand met een JB flatlink voor de Speedmaster die in tegenstelling tot UncleSeiko wel solid endlinks heeft (en solid links). Band is straks te bestellen met 20 mm endlinks (voor de professional) en 19 mm endlinks (voor FOIS). Deze band komt in volledig brushed uitvoering en in combinatie polished en brushed. Staat op instagram aangekondigd met waarschijnlijk een prijs in de range 150-175 dollar. Het schijnt dat er in de laatste schakels voor het comfort iets stretch zit.

Is binnen eu straks te bestellen via de engelse website:

2 likes