NA Omega Speedmaster Professional

Een handopwinder zou je gewoon tot de aanslag moeten opwinden. Hij komt met minder de dag ook wel door, maar dan loopt hij eerder in de onderste regionen van de gangreserve en dan loopt hij op het laatst minder nauwkeurig.
Maximaal is bij de Speedmaster best veel slagen opwinden, maar hoeveel precies dat verschilt per ‘hand’.
24 uur na volledig opwinden hoef je dan minder veel slagen te maken om weer op ‘vol’ te zitten. Zonder chrono gebruik zou de gangreserve ongeveer 48 uur moeten zijn, dus de tweede dag dat je hem draagt zit je grofweg op de helft van het aantal slagen. Zou je de eerste dag niet volledig opwinden dan zit je steeds tussen de 50% en de 0%.
Dus gewoon steeds volledig opwinden. Draag je hem dagelijks?

Thanks voor snelle reactie! Ga het morgenochtend weer proberen, hij loopt nu nog. Las ook in de Omega handleiding dat het om X (40?) aantal slagen zou moeten gaan tot full wind, maar daar zou ik dus in ieder geval overheen gaan.

Draag hem in principe dagelijks, maar doe hem af als ik thuis kom.

In het weekend wissel ik af met andere horloges, o.a. Vostok. De Vostok moet ik als ik het goed begrijp eerst handmatig opwinden en dan wordt het automatisch (even uit het hoofd, lange dag geweest). Ook die stopt af en toe, maar niet zo’n issue want prijs - kwaliteit scheelt nogal.

Had gedacht dat het niet zo lastig was, maar ik kom daar toch van terug. Of het is een stijlere learning curve dan ik had gedacht.

Om uit te sluiten dat de gangreserve niet is wat hij moet zijn (en je dus garantiewerk zou hebben) zou ik even testen. Maximaal opwinden en laten uitlopen, en dan kijken of hij over de zeg 45 uur komt. (Voor de zekerheid:
dragen of wegleggen maakt niets uit, chronogebruik wel dus tijdens het testje even niet gebruiken).
Maar waarschijnlijk wind je gewoon niet genoeg op als hij stilvalt en dan dus elke draagdag geheel opwinden. Dus maak je maar niet druk :slight_smile:
edit:

1. Op den duur gaat het opwinden soepeler worden
  2. Als je het lastig vind omdat je bv grove handen hebt kun je het proberen om het horloge met de wijzerplaat naar onder op te winden, je duim heeft dan misschien net wat meer ruimte/contact met de kroon.
1 like

Ga het proberen en kom er op terug, dank! Ook goed om te weten dat dragen vs. wegleggen niet moet uitmaken. Chrono heb ik 1x per week ongeveer aan, dus dat is het ook niet dagelijks. Als ik het goed begrijp wind je dus helemaal op (tot niet meer kan), vervolgens helemaal laten leeglopen en dan weer opwinden. Of wind je helemaal op en daarna elke dag rond zelfde tijd tot het niet meer kan?

Dit gewoon eenmalig als testje. (Bij duurgebruik is stilvallen immers niet wenselijk)

Dit bij gewoon gebruik, als je hem dagen achter elkaar draagt. Of weken/maanden/jaren :slight_smile:

1 like

Dat “rollen” doe ik ook, dan gaat het opwinden veel gemakkelijker en sneller.

1 like

@Dundas Aangezien je moeite ondervind was ik benieuwd of je deze methode nog hebt gebruikt die ik je twee weken geleden al gaf.

1 like

Prachtige klok, staat bovenaan mijn lijstje! Gefeliciteerd ermee!

1 like

Ja, heb ik geprobeerd en werkt ook. Twijfel zit mn in het aantal draaibewegingen tot het niet meer kan. Ik stop nu rond de 40, maar heb het idee dat er nog wel meer gedraaid kan worden.

Ben waarschijnlijk gewoon bang om het mechaniek kapot te draaien. Sta niet bekend om mijn handigheid…

1 like

Het opwinden vraagt enige gewenning maar als je het op je gemak, en met enig beleid, doet gaat er niets kapot. Op een gegeven moment voel je de weerstand toenemen tot je simpelweg niet verder kan. Na verloop van tijd voel je exact wanneer je moet stoppen voordat hij niet meer verder kan.
Bij mij is het een klein ritueeltje geworden… heerlijk gevoel om dat boterzachte uurwerk op te winden. :grin:

Edit: mijn Speedmaster heeft 56 uur powerreserve na volledig opwinden.

1 like

Zie je niet vaak, de Speedmaster …

Je voelt echt direct dat het niet verder kan. Als je dan toch nog zou doordraaien dan ben je echt een kneus :joy:

Dit dus. Het horloge geeft zelf aan als 'ie vol zit.

Daarnaast moet je maar zo denken: als astronauten in de ruimte met handschoenen aan dat ding al niet stuk krijgen, zou een gewone aardling dat dan wel lukken? :wink:

Hallo,
Ik vind het opdraaien ook niet lekker gaan, ik heb de saffier omdat ik het uurwerk graag zie en voor de betere afwerking hiervan.
Hierdoor komt het dat ik hem sinds 2015 toen ik hem kocht misschien 5 maal gedragen heb, ik kijk er alleen maar naar meer naar de achterkant.:yum::sleepy:
Gr Jos.

Prachtig. Van harte proficiat!

:beers: