đŸȘ™ NA. Omega Speedmaster Special Italy “Liberace Moonwatch”

NA. Omega Speedmaster Special Italy “Liberace Moonwatch”

Inhoudsopgave

1. De zoektocht naar een volgende Speedmaster

2. Naam en nummers

3. Technische details

4. Unboxen

5. Foto’s

1. De zoektocht naar een volgende Speedmaster

Met reeds een Speedmaster 3861 saffier en een Speedy Tuesday 2 Ultraman in de collectie was ik op zoek naar nog een Speedmaster. Het leek me heel gaaf om beide Speedy Tuesday modellen in de collectie te hebben. Met de Speedy Tuesday 1 tribute to the Alaska Project III zou een wezenlijk verschillende wijzerplaat toegevoegd worden, namelijk de reversed panda.

Deze zoektocht verliep allesbehalve gemakkelijk.
Via het Horlogeforum aan een ST1 komen ging niet lukken. Op Chrono24 waren wel een aantal geschikte exemplaren.
Het eigenaardige is dat de communicatie vaak niet van de grond kwam of slechts heel summier was. Helemaal niet reageren of niet ingaan op vragen over de staat en alleen maar willen dat je een afspraak maakt om te komen kijken. Nota bene bij een Nederlandse handelaar waarmee je gemakkelijk denkt te kunnen communiceren.
Het was teleurstellend. Ik vond het zoektraject niet leuk en miste vooral ‘buy the seller’.

@Watchstick_81 had een mooi NA topic geschreven van zijn jaren 80 Copper. Mooi om te zien dat tritium. Ook het copper 863 uurwerk is mooi om naar te kijken door de doorzichtige caseback.
Nu is ‘vintage’ niet voor mij, dat is mooi voor een ander.
Na een paar dagen nam het topic plotseling een afslag. Via een prijslijst uit die tijd ging het naar bi-color Speedmasters uit de jaren 80.
@sjiel en @drh dragen de verantwoordelijkheid voor deze uitwas maar ik deed vrolijk mee, moet ik bekennen.

Toch eens verdiepen in deze materie. Toen kwam ik wat moois tegen op het web.

Eigenlijk kan ik nu ophouden door te zeggen: “and the rest is history”

Hierbij presenteer ik:

1986 Omega Speedmaster Special Italy “Liberace Moonwatch”

Mocht de .gif hierboven niet meer werken, een foto.

Toch een paar overwegingen.

Goud? Tritium? Dat past toch niet bij mij. De ST1 zou het toch worden?
Volledig goud is nog te veel voor mij. Maar waarom moet het bij mij altijd zo degelijk en veilig? Probeer eens wat anders. Ik ga dus voor de opstap naar goud: een bi-color (Omega term) / two tone Speedmaster. Leuke bijkomstigheid; de gilt subdials geven net als de ST1 een reverse panda look.
De ST1 is verhuisd naar mijn Speedmaster longlist, in slagorde met de Speedy (Silver)Moon.

Natuurlijk moet je altijd eerst gaan passen:

Klik hier voor genante passessie

Waarom is deze NA zo snel gegaan? Dat is makkelijk te beantwoorden. Alles wat er in de zoektocht naar de ST1 fout liep ging hier volledig goed.

Allereerst had ik een mazzeltje. Deze Speedmaster was met het algemene referentienummer DD145.022 op Chrono24 geadverteerd. (Zie “Naam en nummers” hieronder) Dit is een vrij algemeen ref. nummer waaronder o.a. voor veel volledig stalen Speedmasters geadverteerd worden. Het horloge was dus minder makkelijk vindbaar. Op Chrono24 had ik het zelf dus initieel ook niet gevonden.

Ik vond dit specifieke horloge, door op het web te zoeken op de afbeelding afkomstig van de Omega website, bij een Italiaanse horlogerie of orologeria, tevens Omega Service Center. Het leek in een fantastische staat te verkeren.
Voor deze orologeria was niks te gek. Snelle reacties met veel extra informatie en foto’s.
Vlak voor het toeslaan kreeg ik nog een tip van @sjiel om te vragen naar een foto van de binnenkant om het serienummer van het uurwerk en het ref. nummer aan de binnenkant van de caseback te controleren. Dit was geen probleem. Het werd snel opengemaakt en heb tig foto’s gekregen.

Toen wist ik het zeker. Alles is origineel en hoort bij elkaar.

2. Naam en nummers

De Speedmaster Special Italy “Liberace Moonwatch” is halverwege de jaren 80 ontstaan.
Omega wou de Italiaanse horlogemarkt uit het slop trekken door een luxe Speedmaster speciaal voor de Italiaanse markt uit te brengen.
In 1986 is de productie begonnen.
Uiteindelijk zijn er twee limited edition series gemaakt.
De eerste serie bestond uit 500 stuks met het 861 copper uurwerk.
De tweede serie bestond wederom uit 500 stuks met het 861 yellow uurwerk. Deze tweede serie had een’A’ voor het LE edition nummer op de rand van de caseback.

Waar komt de naam ‘Liberace’ vandaan?

Door een Omega Forum gebruiker is deze naam ooit toegekend aan de Omega Speedmaster DD 376.0822. Dat is ook een two tone Speedmaster met gouden bezel en automatisch uurwerk (kaliber 1045) speciaal gemaakt voor de Italiaanse markt en lijkt veel op de DA 145.022.

De bijnaam “Liberace” is gegeven vanwege de opvallende, ietwat flamboyante en luxueuze uitstraling van het horloge die doet denken aan de bekende Amerikaanse showbizz-pianist Liberace.
De DD 376.0822 wordt daarom de ‘Liberace Grail’ genoemd. (‘Grail’ omdat Chuck Maddox de stalen variant ‘Holy grail’ noemde)
De door mij verkregen DA 145.022, die er dus veel op lijkt, wordt ‘Liberace Moonwatch’ genoemd.

Met de referentie wordt veel gegoocheld. Officieel is het de DA 145.022 maar je komt ook de referentie DD 145.022 tegen en dan heb je ook nog met een extra nul: 145.0022. Zelfs Omega gerelateerde sites gebruiken op verschillende plaatsen verschillende ref. nummers voor dit horloge.
De referentie met een extra 0 heeft te maken met de kastreferentie. Die laat ik even los.
Bi-color DA staat voor: Roestvrij staal in combinatie met 18 karaat geelgoud.
Bi-color DD staat voor: Roestvrij staal in combinatie met 14 karaat geelgoud.

Hoewel de lunette op de Special Italy gemaakt is van 18 karaat goud (dus DA), stempelde de fabriek destijds DD in de binnenkant van het deksel omdat dit de universele productiestempel was voor de kasten die bedoeld waren voor de tweekleurige 145.022 horloges.

3. Technische details

Kaliber 861 werd voor het eerst gebruikt in 1968. Het op Lemania 1873 gebaseerde uurwerk was het tweede uurwerk dat in de Speedmaster werd geĂŻntroduceerd na kaliber 321. Het kaliber 321 was duur en tijdrovend om te produceren, daarom ontwierp men de 861 voor snellere productie tegen lagere kosten zonder in te leveren op betrouwbaarheid.

De door mij verkregen Special Italy is van de eerste serie, dus met het copper uurwerk, wat het voor mij nog unieker maakt.

De bezel is van massief 18k goud. De pushers, kroon en subdials zijn van bladgoud. De kast is van staal.

Niet duidelijk is welke band er officieel bij hoort. De band die erbij zit is een zwart leren band met witte stiksels aan de bovenkant en een gouden Omega pinsluiting.
Deze combinatie lijkt precies hetzelfde als de combinatie getoond op een Fratello artikel uit 2014:

Ook zie je het horloge vaak afgebeeld met de Omega 1450 bracelet. Die is geproduceerd van 1986 t/m 1990. Deze 1450 bracelet heb ik derhalve toegevoegd om de set compleet te maken.

4. Unboxen

Na het openen van de originele leren box schrok ik. Er zaten allemaal minuscule spikkels over het hele horloge. Het leken van die kleine roestpuntjes. Dit is foute boel. Met trillende hand veeg ik over de kast. De spikkels vielen er zo vanaf. Toen snapte ik het pas. Het velvet aan de binnenkant van de box was al behoorlijk vergaan. Dit velvetstof was tijdens het transport op het horloge gaan zitten. Eén keer hard blazen en het horloge was schoon.

De staat van het horloge is fantastisch. Het ziet er zo veel mooier uit dan op de foto’s.
De kast is heel scherp. Kan er eigenlijk niks op vinden.

Ik ben erachter gekomen dat goud leeft. Goud op een foto is mooi maar in real life vonkelt het bij elke kleine standsverandering. De lunette blingt, de subdials zijn veel dieper door de schuine subdialrand. De gouden ringen geven een geweldige sunburst en dat drie keer!
De zwarte wijzers op het goud matchen goed met de zwarte plaat.
De indices met perfect gevulde tritium. Volledig verkleurd naar de goudkleur van de lunette.
Het tritium in de wijzers lijkt iets lichter. Het zou kunnen komen doordat de vulling van het tritium in de wijzers kleiner is of omdat de wijzers wit zijn waardoor dat zo lijkt. De afleesbaarheid is in ieder geval zeer goed.

De zwarte lerenband met het “gouden” stiksel staat er goed bij. Het leer is dik en de gouden Omega pinsluiting doet z’n werk. De 1450 band is de periode correcte band en geeft het uiterlijk dat bij dit horloge hoort.
Eigenlijk verandert het uiterlijk van het horloge enorm door het type band dat je erop zet.
Het valt bijvoorbeeld op dat het goud er meer uitspringt op de zwartlederen band.
Je kunt hier dus mooi mee variëren.

Het horloge zou een servicebeurt hebben gehad. Ik ga er dan altijd maar vanuit dat het een servicebeurt light is geweest van de verkopende partij. Na een dag dragen en het horloge gemeten te hebben kom ik uit op een amplitude van rond de 260 in alle standen met een afwijking van +5 seconde per dag. Dat is dus met half opgewonden veer. Opwinden gaat heel crisp. Daarna zit de amplitude tegen de 300 aan. Dit zijn meer dan gezonde getallen.

5. Foto’s

Kijk hoe het licht de subdials verschillend laat uitkomen

De bezel in direct licht en meer in de schaduw

Verweerde omdoos

Op de 1450 bracelet

Familie van 3

Nawoord

Mijn dank gaan uit naar @Sjiel voor je ondersteuning, kennis en ‘gouden’ tips in het aankooptraject.

@drh voor het meekijken, controleren van het horloge en je aanstekelijke enthousiasme.
Ik zal de term “Wolf of Wallstreet look” en “Slick Rick” onthouden.

@Watchguy37 voor het out of the Speedmaster box denken met je Broad Arrow 1957

@Watchstick_81 voor je Copper topic met informatie over jaren 80 Speedmasters en in mindere mate voor het creĂ«ren van de rabbit hole, alias ‘het zwarte Speedmaster gat’.

52 likes

Heel bijzonder! Van harte gefeliciteerd.

1 like

Special, voorzeker. Gefeliciteerd!

1 like

:star_struck:

1 like

Gefeliciteerd met je prachtige NA!

1 like

Wat een beest! Tof man, gefeliciteerd!

1 like

Mooie originele en gedurfde vondst. En prima leesvoer ook. Enjoy!

1 like

Gaafff. Mooie na :partying_face::ok_hand:t2:

1 like

Heel gave, weinig geziene variant :ok_hand: Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst!

1 like

Prachtig!

1 like

Wat een prachtige, “gouden” aanwinst! Gefeliciteerd ermee.

OMG!!! Dan slaat je hart over dunkt me

Wat een opluchting en wellicht het mooiste moment van de aanwinstvreugde?!?

1 like

Heel mooi, proficiat.:ok_hand:

1 like

Prachtig horloge :star_struck: Gefeliciteerd en veel draagplezier gewenst :ok_hand:

1 like

Supervette Speedy man! En één die je niet vaak ziet, daar houd ik ook wel van. :ok_hand:

1 like

die gaat weer een heerlijke tijd tegemoet,
draag hem met plezier

1 like

Prachtig! Een hele mooie aanvulling aan je collectie.

Dit als eerste vintage, met deze iconische bracelet, dat is toch genieten :sunglasses:

Van harte!

1 like

Heel gaaf! Gefeliciteerd met dit prachtige horloge!

1 like

Mooi verhaal, goede foto’s en een geweldige Speedy. Kijk, met zo’n NA topic wil je als horloge-liefhebber op zondagochtend de dag beginnen. Gefeliciteerd.

1 like

Bedankt voor het mooie verhaal, veel plezier met de Speedmaster :+1:

1 like

Prachtig mooie aanwinst, heel veel plezier ermee!!:watch:

1 like