We kennen het allemaal, de aanbiedingen via AliExpress en…nee niet direct wegklikken!
Even in het kort: ik zocht een simpel klushorloge voor in en om het huis, mijn blik viel hierbij op een horloge van Tandorio, aangeboden op AliPerongeluk: Titanium, saffierglas, schroefkroon én een NH35 uurwerk. Kan niet mis gaan, toch…?
Plakmerk, kopie, Chinees…iedereen heeft wel een - al dan niet een (meestal wel) terecht- oordeel over. Voor mij is dit domweg even een goed afleesbaar werkpaard zodat ik tijdens het uitvoeren van mijn bezigheden niet verloren raak in de tijd, en vervolgens mijn zoontje 2 uur lang op het schoolplein in de regen staat te wachten op z’n vader.
Het gekke van dit horloge, zo concludeerde ik, is dat bij elk model dat ik online bekeek stond vermeld dat er een Seiko NH35 uurwerk in zit. Neem nu even de foto van het betreffende horloge hierboven, en bekijk hieronder de lineup van NH-uurwerken. Zie je wat er niet klopt?
Ik zal het verklappen: de NH35 heeft een complicatie: datumaanduiding. En wat heeft de Tandori Titanium nou niet: precies, een datumvenster! Nu kan het 2 dingen betekenen: de specificaties zijn óf fout en er zit (zoals het hoort) een NH38 in, óf er zit - zonder gekheid - gewoon een datumschijf onder de wijzerplaat…lijkt mij sterk.
Even wat rommelen met de kroon doet mij echter verbazen: twee klikken om uit te trekken…zou het dan toch…?
Zullen we maar?
Het staat toch er echt… Met stomheid geslaagd…maar nog niet overtuigd.
En…
…het is toch echt zo, dit is een nieuwe voor mij.
Wat hier nu de reden voor is geweest, kosten? De NH35 is massaal geproduceerd, meer dan de NH38. Maar of dat nu de reden is… Nu heb ik nog een ongebruikt NH38 uurwerk liggen, deze gaat terug in de titanium kast, het NH35 uurwerk kan ik voor een ander project gebruiken.
De wijzers geplaatst, het uurwerk weer terug in de kast. De kroonstift kan 1 op 1 worden over gezet, scheelt weer wat werk.
Zo, nu is hij zoals hij had moeten zijn. Jammer, had ik hem nu maar zonder Tandorio merknaam gekocht…prutsers.