“Alweer en NA Piet?”
Ja, alweer een NA.
“Wordt het weer zo’n geinig uitgebreid foto verhaal?”
Ik ben bang van niet. Maar ik zal mijn best doen om er iets moois van te maken. Ik ga deze keer proberen me een beetje tekstueel uit te sloven. Mensen met een korte aandachtsspanne, een IQ wat ongeveer overeenkomt met het aantal tanden dat ze hebben, ongeïnteresseerden en/of zij die gewoon te lam zijn om een stukkie te lezen kunnen nu beter een kleine meter naar beneden scrollen, daar beginnen de foto’s die er voor jullie toe doen. Het zwart-wit fotootje kun je dan ook skippen.
Vorige week postte @Jos een foto van zijn horloge in Wat dragen wij vandaag CIV - 2822 van Jos en daar begon de ellende.
Jos toonde een Spinnaker en ik was met stomheid geslagen. Wat een prachtig horloge! Het was liefde op het eerste gezicht. Met het horloge, niet met Jos. Ten eerste ken ik de beste man helemaal niet, ten tweede heb ik hem ook nog nooit gezien en ten derde, I don’t swing that way.
Als door de bliksem getroffen, thunderstruck.
En nu volgt er, geheel in de stijl van @Fate_Amenable_To_Change, of misschien ook wel van iemand anders, ik doe hier pas vier maanden mee, een muziekje voor de sfeer.
https://youtu.be/YVxXbTk-zsQ?si=MR3YiK-JRex1qmMT
Nee, dat is inderdaad geen AC DC want voor zover ik weet hebben zij niets in hun oeuvre wat met mijn nieuwe horloge te maken heeft. U96 daarentegen wel. Die hebben een kek dansplaatje gemaakt, losjes gebaseerd op de soundtrack van de klassieke Duitse oorlogsfilm Das Boot.
Spinnaker Nautisch
Das Boot
duikboot
duikhorloge.
In mijn brein is het logisch. Daarnaast is het mijn topic dus ik bepaal de soundtrack. (En ik kon zo snel geen ander nummer bedenken dat ook maar iets met duiken te maken had, suggesties zijn welkom.)
Afijn terug naar het horloge. Ik had nog nooit gehoord van Spinnaker. Ik had wel in mijn Nutteloze Feiten Catalogus, wat overigens het overgrote deel van het archief dat mijn geheugen heet beslaat, opgeslagen dat een spinnaker een zeil is dat je inzet bij weinig tot geen wind om toch nog met je bootje vooruit te kunnen komen. Het horlogemerk zei me daarentegen helemaal niets. Maar goed, you live and you learn dus ik heb Google er eens op nageslagen en, zowaar, heeft Spinnaker een website. Na enig zoeken bleek Jos een Fleuss Oxblood Red om zijn pols te hebben.
Fleuss, wat een naam… Maar gelukkig legt Spinnaker ook even uit waar de naam vandaan komt. Gelukkig maar want ik ben nu weer een Nutteloos Feitje rijker. De naam verwijst namelijk naar Henry Albert Fleuss (soms ook met een ß geschreven dus mogelijk Duitse voorouders. Ik hanteer nu de uitspraak “Floiss” waar ik eerder, vanwege de Engelstalige website, “Floeoess” met dubbel “oe” gebruikte) en deze beste man verdient nu, stante pede, een staande ovatie.
Buiten het triomfantelijk kijken en een snor dragen als een baas, is deze man er namelijk mede verantwoordelijk voor dat wij nu mooie duikhorloges kunnen dragen.
Duiken had er namelijk heel anders uitgezien als deze Brit zijn innovatie niet aan de wereld had getoond. Fleuss was een pionier op het gebied van duiken en in 1878 introduceerde hij de eerste praktische, draagbare rebreather waarmee men in theorie drie uur onder water kon blijven. Een rebreather is een systeem dat uitgeademde lucht hergebruikt zodat je optimaal de meegenomen luchtvoorraad kunt benutten. Hierin ligt ook wel een gevaar want hergebruikte adem bevat steeds minder zuurstof dus bij te lang hergebruiken stik je langzaam.
En dan is een horloge om te zien hoe lang je al onder water bent wel handig.
Na nog wat rond te hebben gesnuffeld bij Spinnaker bleek de Fleus Oxblood Red nog in de aanbieding te zijn ook. En tja, dan is het vlees zwakker dan de geest en voor ik het wist had ik hem al besteld. En gisteren was het zover, FedEx beloofde langs te komen!
En zo geschiede. De bezorger noemde me al vriend voordat ik het pakketje aannam, dit moet wel een goed horloge zijn!
Dit is het moment om weer aan te haken
Genoeg randzaken. Tijd voor foto’s en lyrisch geleuter.
Een fraaie omdoos als je het mij vraagt.
De doos doet luxueus aan. So far so good!
En dan mag eindelijk de doos open. Ik durf best hardop te zeggen dat ik een beetje zenuwachtig was. Zo op het oog met plaatjes op internet is het, naar mijn bescheiden edoch niet onbelangrijke mening omdat ik hem tenslotte moet dragen, een prachtig horloge. Maar… Spinnaker is in Hongkong gevestigd en hoewel ik goede ervaringen heb met Chinese horloges zijn er toch ook reviews over dit horloge te vinden die minder enthousiast zijn. Daarover later meer. Laten we nu eerst maar eens kijken.
Adem in…
Adem uit. Gelukkig, hij komt netjes en heel onder de deksel vandaan en, wow, wat een kleur.
Het zal de doorgewinterde horloge-gek wel direct opvallen dat hij wel het één en ander weg heeft van de Blancpain Fifty Shades of Fathoms. Maar ja, ik ben wel horloge-gek maar geen doorgewinterde dus mij was het niet opgevallen. Daarnaast kan het me ook werkelijk niets schelen.
Hier afgebeeld zien we de krachtbron van het horloge. De welbekende Seiko NH35, voorzien van een zwarte rotor met logo en merknaam. Niet verkeerd om te zien, vind ik.
De lederen band is aan de binnenkant voorzien van de merknaam en als de andere tekst mag geloven is het waterbestendig leer. Wellicht kan iemand mij hier meer over vertellen. Niet dat ik nu direct van plan ben om er mee te gaan zwemmen maar je weet maar nooit.
Ook de gesp is netjes van de merknaam voorzien.
Hier het horloge in zijn volle glorie om mijn pols. Dat ik de dial mooi vind was natuurlijk al wel duidelijk maar bekijk die wijzers eens! Vooral de secondewijzer doet het hem voor me. Hier is ook duidelijk te zien dat de 12, 6 en 9 markering eenzelfde bolling hebben als de bezel, mooi detail.
De meest voorkomende negatieve reviews geven aan dat het horloge te groot is. Persoonlijk vind ik dat een klacht van lik-mijn-reet. Je kunt van tevoren al wel nagaan, desnoods met een meetlint of een stukje papier dat losjes dezelfde maat heeft, dat een horloge met een doorsnede van 43 mm exclusief de kroon en een lug-to-lug van 51 mm best groot is. Tenzij je, net als ik, berenpoten hebt. Mijn pols heeft een omtrek van 20,5 cm en een doorsnede van 7 cm. Daarnaast heeft mijn hand, als ik een vuist maak, een doorsnede van een slordige 12 cm. Past bij mij dus prima hoewel ik een klein horloge ook niet schuw.
Hier is goed te zien dat de merknaam en indices netjes opgelegd zijn. Ook is goed te zien dat de markeringen in de bezel, overigens voorzien van gebold acryl, netjes dezelfde roomboter-gele kleur hebben als de indices en de invulling van de wijzers.
Nu we toch bij de bezel zijn aangeland komen we gelijk bij een andere vaak gehoorde klacht. De bezel zou heel moeilijk rond te draaien zijn. Hier moet ik deze mening helaas delen. Hij draait echt heel zwaar. Dit kan misschien liggen aan de groefjes langs de rand van de bezel (heeft dat een naam?). Misschien zijn ze te fijn om goed grip op de bezel te krijgen. De bezel gaat wel netjes in 120 klikjes rond maar helaas veel te stroef. Niet dat ik daar persoonlijk wakker van lig want duiken doe ik toch niet maar misschien is één van jullie wel een fanatiek duiker, dan ben je bij dezen gewaarschuwd.
Hierbij de, voorlopig, laatste foto. Hier is wel duidelijk waarom alle markeringen dezelfde mooie kleur hebben. Het is allemaal lume, Spinnaker specificeert de naam Swiss Newlite. Zal wel. Effectief is het en daar gaat het om.
Conclusie
Een, naar mijn mening, prachtig horloge dat, op het mechanische deel van de bezel na, netjes afgewerkt is. Dat is trouwens ook een veel gehoorde klacht, de afwerking zou niet goed zijn. Ik heb er verder niets op aan te merken. Met een water resistance van 150 meter kun je prima het Henschotermeer over zwemmen. Misschien nog een handstand doen in het diepe gedeelte. Voor nog geen €175,- heb je toch een flinke berg horloge voor je geld. Ik loer ook nog een beetje naar een ander modelletje van deze firma maar ik heb mezelf beloofd om zeker tot de december geen horloges meer te kopen. Vanaf nu tot aan Sinterklaas alleen nog “lilleke klokkies” in het blauwe gedeelte plaatsen alstublieft.
Het bandje daarentegen… Ik weet het niet. Volgens Spinnaker zou hij blauw zijn. Ik vind het persoonlijk een onbestemd kleurtje dat zweeft tussen grijs, antraciet en blauw. Grauw vind ik wel een goede omschrijving. Hij is wel comfortabel maar ik weet niet of hij er lang op blijft. Misschien even wennen
Dankbetuiging
Ten eerste wil ik @Jos bedanken voor het delen van zijn foto waardoor ik nu ook zo’n fraai horloge heb.
Ten tweede wil ik mijn vrouw bedanken voor het uitlenen van haar mooie rooie theedoek die als achtergrond voor de foto’s heeft gediend.
Ten derde wil ik de man bedanken die het lumineuze idee had om de maaginhoud van een kalfje in de melk te flikkeren. Alles is beter geworden met kaas.
En ten laatste wil ik jullie hartelijk bedanken voor het lezen en/of bekijken van de foto’s. Hopelijk is het geen al te langdradig proza geworden.
Live long and prosper.