Tl;dr: Ik heb een nieuw horloge en dat wil ik delen met het forum. Hij is van Orient, het is de blauwe uitvoering en ik heb er een oranje Barton elite bandje aan gehangen. Ik heb er weinig voor betaald en het is een erg leuk horloge en ik ben blij met de aanwinst.
Het verhaaltje:
In het afgelopen jaar ben ik wat betreft de horlogehobby vooral bezig geweest met lezen, kennis opdoen en de horlogewereld en -community te leren kennen. In januari kwam daar nog bij het speuren naar vintage Universal (Geneve) horloges. Nadat ik in januari via het forum een mooie UG White Shadow met blauwe wijzerplaat kocht was ik op slag verliefd op het model. Zoals zo veel horlogeliefhebbers hier doen stortte ik mij volledig op alles wat met het merk en bekende modellen te maken heeft. En er kwam een tweede bij en toen een derde. Er kwamen nog een paar maar die mochten ook meteen weer weg.
Ondertussen lees en leer ik elke dag bij. Het meest bijzondere aan deze… ‘horloge liefhebberij’ vind ik hoe je wensen en visie regelmatig veranderen. En hoe prettig het uiteindelijk is om verzamel/collectie doelen vast te stellen voor jezelf, voor de korte termijn en de lange termijn. Zelfs al houd je ze nog een beetje vaag.
De hele zomer was er al de wens om een nieuw modern horloge erbij te kopen. Maar het kwam er steeds niet van. Naast mijn twee (werkende) UG’s draag ik alleen een degelijke Casio. Daar mag wel verandering in komen. Maar hoe en wat is er mogelijk zonder mijn prioriteiten en budget in de war te brengen?
Het horloge:
Bij toeval trof ik via het forum en YT de Orient Kamasu. Via een bekende website vond ik een mooie deal voor een nieuwe in de blauwe uitvoering, met Japans en Engelse dag/datum. Afgelopen weekend kreeg ik hem na een kleine 10 dagen binnen. De originele band die erbij zit voldoet prima, al vind ik het niet echt passen bij de kleding die ik draag. Dit had ik al verwacht, het Barton elite bandje dat ik via het forum kocht ging er binnen het eerste uur van bezit al op. Hoewel het meer een zomerse look is vind ik het voor nu heerlijk om zo te dragen. Gezien het vele thuiswerken is deze voor mij ook prima te dragen op ‘kantoor’. Wat vinden jullie van de combinatie met de oranje band?
Het horloge draagt heerlijk. Het is niet te hoog of te dik en de diameter lijkt ook goed bij me te passen. De lume is erg goed, al haalt het ‘t natuurlijk niet bij het Casio nachtlampje . De bezel draait stevig maar heeft toch een beetje speling. Daar heb ik verder niet zoveel last van, ik gebruik het bijna niet. De klik heeft wel iets satisfying, het is leuk om een rondje te draaien om de klik te horen. Ik heb mezelf wel eens betrapt dat ik de bezel doelloos ronddraaide, als ik ergens nerveus of verveeld van werd, of als ik ergens op zit te wachten.
De kast is aan de zijkanten mooi gepolijst, dit ziet er heel keurig uit vind ik. Van boven zie je dit niet. Als je je pols draait om naar je horloge te kijken, zie je dat de bovenkant van de lugs en de crownguards geborsteld zijn. Het blauw van de bezel en wijzerplaat is best donker, met weinig (dag)licht komt het dichtbij de kleur zwart. Maar als het licht er op schijnt komt er een mooie sunburst zichtbaar op de wijzerplaat. De rode punt van de secondewijzer geeft het een subtiel speels tintje.
De datum begint al te veranderen rond 23:10 en is volledig versprongen rond 23:45. De dag verspringt meestal pas een uur later, waardoor je dus een uurtje een verkeerde dag/datum combi ziet. Verder heb ik hem afgelopen dagen globaal proberen te timen. Hij lijkt zo’n 10-15 seconden per dag te snel lopen. Al met al, om er maar weer een Engelse uitdrukking in te gooien, “the itch has been scratched”.
Dit is al een erg lang verhaal geworden dus ik rond het maar eens af. Als je tot zover bent gekomen; bedankt voor het lezen en laat me gerust weten wat je er van vindt.