NA: Oriënt Ray Raven II FAA02003B9

Een horloge met zwarte pvd coating moest het worden. Nadat ik de Oriënt Nami had laten gaan aan een HF-lid wegens te groot (46mm) heb ik nu de Oriënt Ray aangeschaft, die met zijn 41.5mm veel draagbaarder is voor mijn pols.
Dit is de nieuwe versie met hack and wind automatisch kaliber F6922 en een 120 clicks-bezel.
Door dit nieuwe uurwerk is de pusher op twee uur ook komen te vervallen, dag/datum verzetten gaat nu via de kroon.
Een hele verbetering, want die pukkel op twee uur hield me in het verleden tegen om een Ray of Mako uit te proberen daar ik dit echt niet mooi vond.

De oude versie ziet er zo uit:

Dit is de Ray Raven II:

Specs:

Eerste indrukken zijn goed, qua maatvoering zeker dik in orde voor mijn pols van 17.5 cm. De lug-to-lug van dit horloge is ongeveer 46mm. Schuift zonder probleem onder het uniformhemd van 't werk.

Op de bezel is voldoende grip en deze draait met een kwaliteitsgevoel.
Minder enthousiast ben ik over de kroon, die naar mijn gevoel iets te weinig grip biedt in combinatie met de kroonbescherming. Gesigneerd, dat wel.

Het meegeleverde metalen bandje op zich is eigenlijk bijna hetzelfde vanop mijn Oriënt Star, maar dan in de PVD-versie. De solid end links en een mooie sluiting moet deze natuurlijk ontberen in deze prijsklasse.

Het is even wennen aan de matte wijzerplaat, maar na een dagje dragen zie ik 'm naargelang de lichtinval veranderen van zwartgrijs naar diep zwart.

De lume is bovengemiddeld, wat niet vreemd is daar Oriënt en ome Seiko verwante bedrijven zijn. Ik heb er eens snel de SKX011 ter vergelijking naastgelegd:

De Raven is minder hoog dan de SKX en heeft een slankere kastvorm:

Na een dag dragen zijn de eerste indrukken heel positief. Het nieuwe hack and wind kaliber, de goede afwerking, de leuke wijzerplaat met zwarte dag/datumschijf en goede afleesbaarheid zijn een dikke plus. Naar mijn mening kan deze herwerkte Ray er weer voor vele jaren tegen in heb budget duikhorloge-segment. Negatief is de te kleine kroon en de zeer goedkoop aandoende sluiting van de band. Voorts ben ik benieuwd hoe de pvd-coating zich zal houden maar naar ik hier al van bepaalde leden gelezen heb kan deze wel tegen een stootje.

Ik hoop dat jullie mijn informatief schrijfseltje leuk vinden, alvast bedankt voor het lezen!

John

38 likes

Mooie review en veel plezier met je nieuwe aanwinst!

1 like

De rode punt van de seconde wijzer steekt mooi af tegen de zwarte wijzerplaat. Gefeliciteerd en veel draag plezier!

1 like

Veel plezier ervan! Ik heb de voorganger, en hij bevalt ook erg goed. Dat mat zwarte vind ik toch wel erg sexy op een divers :slight_smile:

1 like

Gefeliciteerd met je aankoop, tof ding om te zien.

Heb een klein jaar geleden de Orient Blue Ray 2 gekocht en ben er ontzettend over te spreken, zeer degelijke kwaliteit voor een zacht prijsje.

En de lume is inderdaad opvallend goed.

2 likes

Leuke review en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :thumbsup:

1 like

Mijn beste,

Zó zó!! Fraaie aanwinst hoor!!
Ziet er niet alleen mooi uit, maar oogt ook degelijk!!
Ik wens je er derhalve een aangename tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Bedankt voor je post! Hoe meer Orient hoe meer vreugd :smile:

1 like

Erg gaaf deze Raven! Bedankt voor de goede review :+1:

1 like

Heerlijk verhaal. Gefeliciteerd met deze rake keus! Veel draagplezier en graag meer van dit soort beschouwingen.

1 like

Yep, de Nami bevalt prima! Een goede deal :wint:
Alleen de afleesbaarheid van de datum, hum…, lastig zonder leesbril. Is wat iel zeg maar. Dat ziet er bij de Raven idd beter uit! Mooi “klokkie” hoor, veel plezier er mee!

1 like

Leuke review, ik heb de raven I gehad. Zou deze lekker op een nato dragen, staat goed! Veel draagplezier.

1 like

Dat is een hele mooie,die wil ik ook wel hebben.

1 like

Mooi ding, in-house uurwerk, pvd… ik ben wel benieuwd hoe zo-een mij zou staan!

1 like

Gewoon eens uitproberen zou ik zo zeggen @BG1
Loopt +4s/24h, dat haalt m’n Oris Aquis of Ball Marvelight amper…
Voor de prijs moet je het alvast niet laten, met de Black Friday deal kon ik bijna 10 Rays kopen voor de prijs van 1 Aquis :wink:

1 like

Leuk review en leuk horloge! Enjoy.

1 like

Informatief “schijfseltje”. Bedankt. Mooie Klok. Kroontje oogt wat iel. Zag dat ie E 239 kost bij Serious Watches. Saffier was beter geweest, maar kan waarschijnlijk nog niet voor deze prijs.

1 like

Ik vind het zeker informatief! Mooi horloge hoor.
Een horloge met zwarte pvd coating heb ik nog niet. Dit is nu een goede optie. Ben benieuwd of de band snel deskdrive sporen gaat vertonen.
Gaaf horloge. Veel plezier ermee!

1 like

Het is qua uitzicht eerder te omschrijven als ‘gunmetal’, heel diep zwart is het niet.
Ben ook benieuwd naar de coating. Mocht het tegenvallen zal je het snel horen van mij. :wink:

1 like

Mooie review !
Heel veel plezier van het horloge !

1 like