Een horloge met zwarte pvd coating moest het worden. Nadat ik de Oriënt Nami had laten gaan aan een HF-lid wegens te groot (46mm) heb ik nu de Oriënt Ray aangeschaft, die met zijn 41.5mm veel draagbaarder is voor mijn pols.
Dit is de nieuwe versie met hack and wind automatisch kaliber F6922 en een 120 clicks-bezel.
Door dit nieuwe uurwerk is de pusher op twee uur ook komen te vervallen, dag/datum verzetten gaat nu via de kroon.
Een hele verbetering, want die pukkel op twee uur hield me in het verleden tegen om een Ray of Mako uit te proberen daar ik dit echt niet mooi vond.
De oude versie ziet er zo uit:
Dit is de Ray Raven II:
Specs:
Eerste indrukken zijn goed, qua maatvoering zeker dik in orde voor mijn pols van 17.5 cm. De lug-to-lug van dit horloge is ongeveer 46mm. Schuift zonder probleem onder het uniformhemd van 't werk.
Op de bezel is voldoende grip en deze draait met een kwaliteitsgevoel.
Minder enthousiast ben ik over de kroon, die naar mijn gevoel iets te weinig grip biedt in combinatie met de kroonbescherming. Gesigneerd, dat wel.
Het meegeleverde metalen bandje op zich is eigenlijk bijna hetzelfde vanop mijn Oriënt Star, maar dan in de PVD-versie. De solid end links en een mooie sluiting moet deze natuurlijk ontberen in deze prijsklasse.
Het is even wennen aan de matte wijzerplaat, maar na een dagje dragen zie ik 'm naargelang de lichtinval veranderen van zwartgrijs naar diep zwart.
De lume is bovengemiddeld, wat niet vreemd is daar Oriënt en ome Seiko verwante bedrijven zijn. Ik heb er eens snel de SKX011 ter vergelijking naastgelegd:
De Raven is minder hoog dan de SKX en heeft een slankere kastvorm:
Na een dag dragen zijn de eerste indrukken heel positief. Het nieuwe hack and wind kaliber, de goede afwerking, de leuke wijzerplaat met zwarte dag/datumschijf en goede afleesbaarheid zijn een dikke plus. Naar mijn mening kan deze herwerkte Ray er weer voor vele jaren tegen in heb budget duikhorloge-segment. Negatief is de te kleine kroon en de zeer goedkoop aandoende sluiting van de band. Voorts ben ik benieuwd hoe de pvd-coating zich zal houden maar naar ik hier al van bepaalde leden gelezen heb kan deze wel tegen een stootje.
Ik hoop dat jullie mijn informatief schrijfseltje leuk vinden, alvast bedankt voor het lezen!
John