Jaren geleden, ca. 2005 schat ik, heb ik mijn vader een horloge cadeau gedaan. Ik had zelf de liefhebberij nog niet te pakken en mijn hoewel mijn vader van kwalitatief mooie spullen houdt, had hij geen bijzondere passie voor een bepaald merk of type. Een sportief alledaags, toen modern, horloge zou het worden. Om zijn pols kwam uiteindelijk een TAG Heuer Carrera CV2014-1.
Content als hij was met dit horloge, heeft dit nooit een verdere diepgang in liefhebberij gebracht, noch leidde het tot aanschaf van een collectie. Het was gewoon goed zo. Afijn, dat is de minst dure uitkomst, dus prima!
Toen vader minder ging werken kwam er tijd voor andere dingen, in zijn geval het spelen van golf. In samenspel met de moderne techniek en de razendsnelle ontwikkeling van de smartwatch ging vader overstag voor een Garmin golfhorloge. “Kijk eens, alle banen staan erop en ik kan precies zien hoe ver ik geslagen heb!”. Ja pa, prachtig…
Zoals verwacht verdween de TAG Heuer in de la en kreeg de Garmin 100% polstijd. Het viel me pas na enkele jaren op waarna ik onlangs de vraag stelde; “waar is dat andere ding ergens?”. En zo kwam de TAG Heuer weer boven water. Met goedvinden van vader heb ik hem meegenomen met de belofte hem nieuw leven in te blazen. Ik ben verder onbelezen in het merk dus dat maakt het extra leuk!
Het plan is om hem eerst eens op tijd te zetten en te bezien of hij netjes loopt. Een service uitvoeren staat eveneens op de planning. Het horloge is intensief gedragen in de begintijd dus heeft behoorlijke gebruikssporen. Wellicht laat ik hem licht polijsten om hem weer wat glans te geven.
Hebben jullie nog tips? Waar laten servicen? Wel/niet polijsten? Iemand nog handige weetjes / informatiebronnen? Ik kijk er naar uit me er in te verdiepen
hi gaaf horloge hoor, zelf zou ik hem nog niet polijsten . Wel een goed service beurt dat zou ik wel doen. daarnaast als je een beetje een andere look wilt zou je er een andere band van leer ofzo op kunnen zetten. succes
Cool… Als je vader elke kras op dit horloge heeft gemaakt, dan wis je mijns inziens zijn sporen op het moment dat je gaat polijsten. Als het van een onbekende was, soit… maar dit zijn toch verhalen in de vorm van tijdsgravures…
Dat vind ik wel een mooi advies. Het zijn inderdaad vaders sporen derhalve toch wel aardig om te laten voor wat het is. Lichte poetsbeurt om de boel voor het oog wat glans te geven is genoeg dan. Thanks!
O.k., sowieso een gaaf horloge, van een merk dat aan de wieg stond van de eerste automatische chrono en een zeer respectabele heritage heeft als het gaat om timing van sportevementen. Dus dat zit helemaal goed! Verder natuurlijk een heel waardevol horloge, omdat je vader het gedragen heeft. Een service zou ik sowieso laten uitvoeren en polijsten kun je ook doen, als je het horloge weer echt netjes wil. Maar, zoals hierboven opgemerkt, kun je er ook voor kiezen om de gebruikssporen, omdat ze door je vader gemaakt zijn, met trots te flexen. In het eerste geval zou ik in ieder geval kiezen voor een horlogemaker met heel veel vakkennis en ervaring. Ik denk dan aan Kalle Slaap van Chronoglide/HorlogemakerOnline. Deze man geeft zelfs colleges in polijsten. Al diverse horloges door hem laten servicesen en hij eeft ook een Rolex van een familielid van mij heel mooi (licht) gepolijst. Ik zou hier zeker niet zelf aan gaan lopen rommelen. Koop dan lekker gewoon een Rus, om wat ervaring op te doen. Dit horloge moet je laten vertroetelen door een professional. Succes en veel draagplezier!
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Inmiddels via HF een ervaren horlogemaker in de buurt gevonden die zich er over gaat buigen. Dat gaf meteen vertrouwen dus ik kijk er naar uit! Het lijkt me gaaf om hem zelf te gaan dragen. Mooi vooruitzicht!
Dankzij HF ben ik 2 weken geleden in contact gekomen met een vriendelijk en deskundig forumlid welke het horloge een (broodnodige) servicebeurt heeft gegeven.
Vandaag kon ik het horloge van vader weer ophalen. Naast het onderhoud en een flinke poetsbeurt heb ik het polijsten achterwege gelaten om het horloge “origineel” te houden. Meteen even een schakeltje ertussenuit gehaald zodat hij mij past.
Afijn, gelijk om de pols gedaan en dat is toch een mooi moment Echt leuk om een horloge met verhaal te dragen, dat voegt wat extra’s toe
De komende periode zal hij vast regelmatig om de pols komen. Ik ben benieuwd of vader weer aangestoken wordt wanneer hij hem weer regelmatig voorbij ziet komen