NA Pancor 02

Sinds een maand of wat is de Pancor 02 binnen. Ik kocht hem middels een kickstarter actie. De maker is een zekere Marc (Nederlander), die eerder al een Pancor 01 op de wereld zette. Dat model vind ik iets al te nadrukkelijke cijfers hebben (maar spotgoedkoop).

Pancor01
Pancor01

De Pancor 02 is ook niet het toppunt van verfijning, maar spreekt mij erg aan. Stoer, robuust, gespierd, aanwezig, gedurfd, staat z’n mannetje, enfin, alles zo’n beetje wat ik niet ben, maar wel van houd. Er is / was keuze uit twee wijzerplaten; ik koos de donker olijfgroenige optie. Eigenlijk zijn het twee wijzerplaten op elkaar. Middels strak uitgesneden uitsparingen zie je de lichtgele plaat dieper liggen; daar zit ook de lume. Ik vind dat fraai.

Pancor 02 met lume

De Pancor 02 wordt als dresser in de markt gezet. Ik vind ‘m daarvoor (te) groot, te nadrukkelijk om aandacht vragen. Een mooie 10 ATM waterweerstand hoort ook niet zo 1,2,3 bij een dresser. Daarbij heeft de wijzerplaat van alles en nog wat te vertellen. Bovenaan een glimlachende powerreserve met links een minnetje en rechts een plusje en onderaan een dag / nacht wijzerplaatje. Wijst het wijzertje naar beneden, dan is het dag en wijst hij naar boven is het nacht (lijkt wel de beschrijving van een Belgisch weerstation). De grap in de pap is, dat dit horloge zich daarmee niet makkelijk laat categoriseren. Voor mij is het een daily beater.

Daily beater

Marc verkocht zo’n 170 Pancors 02; de meeste met de olijfgroene wijzerplaat. Inmiddels zag ik een stuk of drie Pancors 02 weer in de verkoop (Watchuseek, Uhrforum), iets boven de Kickstarter prijs, en alle drie waren in een mum van tijd verkocht.
Ik kocht de PO 02 voor EUR 249,–. Op de site van Pancor is de O2 nu te koop voor EUR 329,–. Wat krijg je daarvoor aan specs?

• Uurwerk Miyota 9132
• Type: Mechanical (Automatic); Hacking
• Tikken per uur: 28.800
• Power Reserve: 40 Hours
• Glas: Saffier met AR coating aan beide zijden
• Kroon: Pusher
• Waterdichtgheid: 10 ATM/100 meter
• Kast: 316L Stainless Staal
• Band : Tweed 100% wol
• Wijzerplaat met Superluminova C3
• Diameter: 42 mm
• Diameter met kroon: 44 mm
• Lug to lug: 51 mm
• Lug maat: 22 mm
• Dikte: 13 mm
• Gewicht: 101 gram

Ik vind dit redelijk spectaculaire specificaties voor een horloge van EUR 250,–.

De afwerking is heel behoorlijk; zeker van boven af. De kast glimt als een spiegel, maar als je goed kijkt zie ik in de weerspiegeling onregelmatigheden in de rondingen, zoals oud vensterglas soms ook niet strak getrokken is. Ik kan daar overigens prima van slapen. Het meegeleverde bandje heb ik binnen de kortste keren vervangen door een zwarte rubberen band van Bonetto Cinturini. En die bevalt prima (geurt en meurt naar vanille).

Pancor 02 met rubberen band van Bonetto Cinturini

Al met al vind ik de Pancor 02 een ontzettend fijn horloge voor dagelijks gebruik, ben ik vooral enthousiast over de wijzerplaat en de specs. De Pancor 02 houdt goed de tijd (iets in de min).

Marc levert overigens prima service! Bij het eerste exemplaar was bij aankomst de rotor eraf geschoten. Binnen no time had ik een vervanger binnen.

12 likes

Mooi hoor, mooie wijzerplaat ook.

veel plezier er mee.

:open_mouth::wink:

1 like

Leuk ding, heb hem ook overwogen maar er kwam wat anders tussen :sweat_smile:

Veel plezier met dit bijzonder horloge!

1 like

Mijn beste,

Schitterend!!
Geniet dan ook met verve van deze bijzonderheid voor om de pols. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Heel erg mooi!!! Bijzondere kleur ook :ok_hand:t2:
Veel draagplezier!

1 like

Nooit kreeg dit draadje veel aandacht. Ik piep 'm toch maar eens naar boven.
Omdat …
De twee kwarts horloges (modemerken) van mijn lief staakten hun werkzaamheden tijdens de vakantie. Omdat ik er toch drie bij mij had, wilde lief per gratie gebruik maken van een van de mijnen. Het werd de Pancor 02, vijf jaar geleden aangeschaft. “Hij staat zo goed bij m’n jurkje” *
Ze heeft de Pancor 02 een week of zes, zeven om de pols gehad en zojuist kreeg ik 'm retour, schoongemaakt en al.
Wat ik echt vermeldenswaard vind, is de finale controle op de gelijkloop. Een onwaarschijnlijke 20 seconden in de plus in anderhalve maand. Ik heb niet veel automaatjes die zo fraai in de gelijkloop zitten. Chapeau, Pancor!