Welkom in dit NA topic. Nee, het is geen flauwe 1 april grap.
Om optimaal te genieten raad ik je het volgende stappenplan aan:
- Pak een goede koffie, wijn of cognac naar gelang het tijdstip/voorkeur.
- Ga zitten in een fijne stoel. Pluspunten als deze uit het huis van je grootouders komt.
- Zet onderstaande YouTube video aan voor de juiste achtergrond muziek. Luider is beter.
- Neem jezelf voor om het hele topic te lezen. Dit is het pauze momentje dat je verdiend hebt.
- Zet de muziek op repeat voor de juiste beleving; Het is nogal een lap tekst.
La Vie en Rose; Het leven is rose.
Het leven is mooi… liefde is mooi…. bekijk het door een roze bril.
Zo voel ik mij op dit moment ook!
Toepasselijk bewerkte foto van mijn nieuwe aanwinst:
Ik wordt binnen een paar dagen 40. Sommigen van jullie zijn dat al ruim gepasseerd, voor anderen is dat nog ver weg. Ik vier mijn verjaardag al meer dan 15 jaar niet meer, en hecht er maar weinig waarde aan. Toch voelt deze verjaardag iets specialer.
Heb ik een mid-life crisis? Ik denk het niet. Eerder het tegenovergestelde. Ik ben erg blij waar ik in mijn leven sta. In plaats van op zoek naar een oude Porsche (al kan ik die al jaren waarderen), of een jonge vriendin, ben ik tevreden met het leven en geniet ik (bijna) elke dag. Is het dan de Covid periode? Of de vele oorlogen op de wereld? Ook dat denk ik niet. Dat zou misschien mooi zijn om mee te nemen, maar als ik eerlijk ben is het iets egoïstischer dan dat.
Na een zeer lang en moeizaam traject ben ik anderhalf jaar geleden eindelijk vader geworden, ik ben gezond, en kan enorm genieten van mijn hobby’s. Dat 40 worden brengt mij gewoon bij een realisatie: ik heb het erg goed.
Een aantal jaren geleden bedacht ik voor het eerst dat zo’n leeftijd-mijlpaal een goede gelegenheid (ook wel een goed excuus) is om een prachtig horloge bij elkaar te sparen. Ik hou wel van een Excel, & een lang termijn plan (hobby op zich) en al snel werd duidelijk dat ik best wat ruimte had voor een mooie aanschaf. Ik geef de voorkeur aan een kleine collectie. Daarom calculeerde ik ook mee dat ik afscheid zou nemen van een tweetal horloges. Dat doet ergens pijn, omdat het beide erg fijne horloges waren, maar het mooie van dit forum is dat je weet dat ze bij een volgende liefhebber eindigen. Zo zijn de IWC 3239-02 en de JLC MUT Moon beide in slechts enkele minuten verkocht aan twee leuke forumleden (bedankt voor de leuke overdracht @hansi1959 en @wuoter) en kon ik mijn droom werkelijkheid maken.
Vaarwel prachtige horloges… het gaat jullie goed!
Wat is die eerdergenoemde droom dan?!? Dit is toch een horlogeforum en niet het Viva levensbeslommeringen gedeelte? Ok, laten we overgaan naar waar het echt om draait. Een nieuw horloge! Ik presenteer u de Patek Philippe 5127 R. Die R is tevens de inspiratie voor het chanson van Edith op de achtergrond. Wanneer je 40 wordt ben je wat mij betreft een oude man. Een ideaal moment voor een gouden dress watch. Mijn ander horloge is de Holthinrichs Ornament 1 Delft Blue in staal, dus een gouden horloge is een mooie andere optie afhankelijk van de dag. In mijn zoektocht naar de ideale gouden dresser heb ik vele dingen bekeken. Prachtige horloges van ALS, VC, H Moser & Cie, en nog wat anderen. Al die merken staan nog altijd op de droomlijst voor een volgend excuus, maar nu ben ik gevallen voor de eenvoud en klasse van een Patek Philippe Calatrava.
Lelijk plaatje van het internet 5107G (links) vs 5127G (rechts):
Maar dan ben je er nog niet! Er zijn ongelooflijk veel versies van de Calatrava. En dat is een ander mooi deel van deze hobby. Bekijk alle variaties, versies, uurwerken, kasten om uiteindelijk tot de allermooiste te komen. Mede dankzij @mhoutman die mij wees op een ander forum waar meer hulp te vinden was, kon ik het uiteindelijke doelwit vernauwen tot een 5107 of de 5127. Die varianten hebben geen aparte subdial voor een seconde (vind ik mooier) maar wel een nette datum op 3 zitten (dat breekt het toch net een beetje op). Daarnaast hebben ze voor mij de perfecte maat van 37mm en hebben ze een zichtbodem om dat mooie uurwerk te bekijken. Het meest zichtbare verschil tussen die twee versies is de dikte van de rand om de wijzerplaat en de vormen rond de crownguards. Veel puristen zien de 5107 als de ultieme variant, maar ik merkte dat ik steeds meer richting de 5127 neigde, omdat die naar mijn mening iets slanker en sierlijker oogt. Daarnaast komen de laatste modellen van de 5127 met het prachtige 324 uurwerk, wat ook in andere toppers terug te vinden is zoals bijvoorbeeld de Nautilus en Aquanaut. https://www.watch-wiki.net/doku.php?id=pp_324
Snelle eigen foto van de achterkant van mijn 5127:
Ik heb wel de eis om een volledige set te hebben; zeker bij een aanschaf als deze. Daarnaast wilde ik graag een horloge in uitstekende staat. Nieuw zou ideaal zijn, maar Patek heeft dit horloge al jaren geleden uit productie gehaald voor een nieuwere versie die ik minder waardeer. En nee, deze liggen niet op een stapel bij de Patek dealer om als NOS met wat korting verkocht te worden. Maar dat brengt me op een ander mooi onderdeel van onze hobby: de zoektocht naar het daadwerkelijke horloge. Ik merkte al snel dat zoeken naar een Patek iets anders is dan zoeken naar een ander model wat ik hiervoor in het bezit heb gehad. Er zijn best wel wat modellen verkrijgbaar, maar deze zijn toch wel vaak in relatief slechte staat (dat goud tekent snel en makkelijk), of er mist toch net een doos of papieren. De tijd begon te dringen voor mijn verjaardag, en ik had eigenlijk al besloten dat ik het juiste model pas na mijn verjaardag zou vinden…. totdat ik goud trof.
Ik kwam in contact met iemand die deels werkt in Dubai en deels in Europa, en naast zijn werk zelf ook de horloge hobby beoefend en regelmatig horloges in een hoger segment verhandeld. Hij had onlangs een 5127R in een ruildeal verkregen die zo goed als ongedragen was. Nu ben ik niet heel naïef, en reageerde ik dat bijna ieder model “ongedragen” is totdat je het model in handen hebt en erachter komt dat die definitie nogal rekbaar is. Ik vroeg om HD video materiaal en een aantal video’s en Teams meetings later moest ik toegeven dat het soms niet te goed is om waar te zijn. Dit horloge is door een lokale rijke meneer uit Dubai gekocht, omdat hij op de lijst wilde komen voor exclusievere Patek horloges. Schijnbaar werkt de Patek dealer in Dubai net als de bekende dealers hier? Deze “normale” Patek eindigde al snel in de doos op een stapel tussen al het andere horlogegeweld wat meneer bezit. Jaren later kwam het onder de stapel vandaan tijdens n een ruildeal met mijn contact. Zoiets kan ik mij moeilijk voorstellen, maar het is wel mijn geluk!
Geloof je dit mooie verhaal niet? Dat maakt uiteindelijk weinig uit. Bekijk de foto’s maar en oordeel zelf…… dit horloge is in uitmuntende staat. Normaal gesproken ben ik een geduldig man, maar ik kon het horloge niet in de doos laten zitten tot mijn verjaardag. Mijn slechte foto vaardigheden doen dit kunstwerk geen recht, maar ik wilde toch snel wat met jullie delen. Hij oogt fantastisch op mijn pols en ik kan mijn geluk niet op. Wat een mooie hobby hebben we toch.
Eigen foto van mijn Patek Phillipe 5127R:
Mijn Holthinrichs en Patek samen:
Meer foto’s met de juiste datum en andere bandjes volgen de komende tijd wel in diverse topics.
Was dit een vreemd topic? Zeker!
Vier ik hier de horloge hobby? Volledig!
Was dit soms te pretentieus? Helemaal!
Heb je genoten van mijn NA topic? Ik hoop het….
Ik sluit af met de muziek die deze post in het juiste daglicht zet. Spelen op maximaal volume en meezingen zodat de mensen buiten op straat je kunnen horen.
HF bedankt! Op naar de volgende 10 jaar hobby en geluk.