NA: Pilot watches uitgespeeld met de Santos de Cartier

Hoi kerel!

Wat een prachtig geschreven verhaal weer. Goed onderbouwd en prettig leesbaar; zoals we je kennen. Echt heel gaaf en een waar plezier om te lezen! :ok_hand: :slightly_smiling_face:

Geniet van jullie mooie NA’s!

1 like

Wat een heerlijk en uitgebreid betoog. Dat is nog eens een manier om 2 NA’s aan ons te presenteren. Top.
Geniet beide van jullie mooie Cartier. Je bent een goede pleitbezorger :stuck_out_tongue_winking_eye:

Goed onderhoudend verhaal. Prachtig horloge. Van harte

1 like

Ook Leuk om te lezen … een roman over Albertos Santos-Dumont
Arthur Japin - de gevleugelden

3 likes

Heel, heel mooi weer! Gefeliciteerd!

1 like

Mooi verhaal, leuk horloge. Niet mijn ding, maar als beginnende horlogenek is mijn smaak zich aan het veranderen, wellicht ontwikkelen.
Ik vind nu al horloges leuk welke ik een half jaar geleden niks vond, er is hoop.
Ook leuk dat je partner hierin meegaat.

1 like

@Fate_Amenable_To_Change volgens mij zijn de meeste Cartiers uitgerust met een cabochon geslepen saffier waarbij cabochon de slijpwijze is (halfrond niet gefacetteerd ).Maakt niet uit ;is een charmante (en duurdere) afwijking .Topstuk.

1 like

Van Harte :+1: want ik vind de Santos een leuk ding en een echte klassieker, daar ga je lang plezier van hebben. Maar wees voorzichtig met feiten dus voor de geschiedenis fans toch een paar aanpassingen anders gaan ze je nog citeren …

Dat was Girrard Perregaux, en daarna volgde nog een hele trits Trench watches wat vaak omgebouwde zakhorloges waren ;

The first series of purpose-made men’s wristwatches was produced by Girard-Perregaux in 1880 for the German Navy.[3]

En voor de Vlieger afdeling claimde Zenith al in 1888 en 1904 de term Pilot ( betekent ook scheeps loods… ) voor het gebruik van horloges en moeten we die titel maar bij hen laten ;

George Favre-Jacot was a visionary, always keen on promoting innovation. As such, he had already registered the Pilot trademark in 1888 and in 1904. With Zenith, he accompanied Blériot as well as other aviation pioneers in their feats, providing them with timepieces that would remain precise despite early aviation’s extreme conditions.

Louis Blériot - Aviation Pioneer - Zenith - Zenith (zenith-watches.com)

Waar van de Santos wordt aangenomen dat hij als eerste met polshorloge, meer een sportieve dresser lijkt me, vloog in november 1906, ( van de Wright broers is niet te vinden of ze al horloges droegen ) had Bleriot in 1909 over het kanaal zoiets om zijn pols wat er al meer op lijkt ;

3 likes

Kijk, dat zijn de binnenkomers.
Prachtige set en een mooie reis er naar toe!
Proficiat met deze dubbelaar Chris!

1 like

Mooie horloges, leuk geschreven!

Ik heb de Tank Must van mijn vrouw op een ander bandje gezet. Gewoon met mijn Omega vorkje en geen centje pijn. Maar zij heeft geen stalen band, is dat waar jij je zorgen om maakt?

1 like

Mooi verhaal!
Proficiat met beide horloges.
Ik vind ze bijzonder fraai!

1 like

Dat gaat zeker gebeuren. Leuk!

Thanks heren!

Dat begon grappig genoeg voor mij ook met dat stuk van Monochrome, want ik was altijd meer van de Reverso.

Yup. Nou nog een bandje bijbestellen bij Delugs, en we zijn in business.

Dank je wel, en dat gaat goed komen, Harry! :+1:

Mijn excuses daarvoor. Dat leidt alleen maar tot overconsumptie. :slight_smile:

Thanks, ga ik bekijken.

Thanks Thijs! Als we te zijner tijd nog een koffie doen neem ik hem mee.

Dat kan alle kanten op. Wees voorzichtig. :rofl:

Ahhhhh… Dank voor de verheldering. Ik ben nog maar pas over Cartier aan het lezen.

Een trademark registreren is wat anders dan een horloge maken. Maar dank voor de tip over Girard Perregaux. Het verbaast me dat het voor de Duitse marine was (deck watches?) en niet voor de Britten die op dat moment redelijk oorlogszuchtig werden. De boerenoorlog was net losgebarsten, tenslotte.

Maar van de trench watches had ik altijd de indruk dat het zakhorloges waren waar wire-lugs aan waren geprakt, en niet iets met geïntegreerde lugs zoals wij die nu kennen. Of waren daar al andere kastvormen bij?

Dat klopt, boze tongen beweren 1906 in plaats van 1904. De geschillen over de Wright vlucht versus Santos gaan dan ook over het opstijgen. Wright waren eerder, maar gebruikten een katapult om de lucht in te komen, Santos deed het op eigen kracht. Maar we weten niet of hij tijdens het ballonvaren al sacherijnig was, of dat hij dat horloge van Cartier had gekregen voor die gelukte vlucht.

Die re-make vind ik ook super cool.

Dank je! Al is die tweede heel erg van m’n vrouw, kuch kuch, en niet van mij.

Nou, er zit een inkepinkje boven de lug hole. Dus de stalen band glijdt door dat inkepinkje alvorens in het gaatje te klikken. Het is vrij nauw daar, dus mijn vraag is eerder dit:

• Als ik een standaard spring bar met kraag gebruik, is die er nog uit te krijgen, of zit dat inkepinkje je vork in de weg? Krijg je die band er makkelijk af? En is het een standaard 19mm? Ik ervaar het als krapper dan m’n Yema.

Dank!

7 likes

Prachtig verhaal. Binnenkort maar even Chrono24 oid afstruinen voor een goeie deal, want dit is het meest overtuigende verhaal over dit horloge die ik tot nu toe heb gelezen. Het model speelt al even in mn gedachten rond, maar dit maakt het plaatje compleet.

1 like

Nu weet ik niet of @Fate_Amenable_To_Change dezelfde waarden als ons zuiderlingen hanteert op een vrijdag… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar misschien was Chris er wel!
Chris, ben je blijven eten in Maastricht?

Zo niet, volgende keer zeker laten weten!

2 likes

Aha, duidelijk. Er zit inderdaad een extra inkeping, een soort gootje waardoor de band er makkelijker in glijdt. Ik wist niet van deze inkeping voordat ik de band eraf haalde en ik had er ook geen last van. Ik vind het altijd een gepriegel.

Het horloge van mijn vrouw, met haar poezelige pootjes, is overigens een small. Bandaanzet 16mm als ik me niet vergis en het paste redelijk goed, wel strak. Dat wel.

Edit: ik realiseer me net dat haar OEM bandje ook quick releas heeft dus ik heb nog niet ervaren hoe het is om een standaard spring bar te verwijderen. Sorry.

1 like

Van harte, leuk te lezen en mooie klokken natuurlijk alle twee veel draagplezier toegewenst :slight_smile::+1::+1:

1 like

Mooie aanwinst! Gefeliciteerd en geniet ervan!

1 like

Gefeliciteerd met het horloge. Leuk verhaal :ok_hand:t3:

1 like

Ik krijg spontaan trek om m’n Roadster S in te ruilen voor een Santos… heerlijke NA én dito presentatie man!

1 like

Ik vind het wat jammer dat er nu gesuggereerd moet worden dat Noorderlingen geen bon vivant kunnen zijn. Maar ook boven de rivieren kunnen we een goede borrel en een lekkere maaltijd waarderen. Sterker nog, ik zat woensdag met een goede vriend van me in het Okura hotel een menu weg te bunkeren met koude sake, uit de houten kist gedronken, waar de gemiddelde Limburger niet zomaar doorheen zou komen.

Hoe dan ook, ik zal het laten weten als ik die kant weer op ga. Want ik moest de mening over Maastricht bij stellen, het was leuk.

Yup. Grappig genoeg keurig geholpen door die mannen. Het lijkt er op alsof mensen alleen erg goede of erg slechte ervaringen aandragen voor die tent, maar wij zijn keurig geholpen. Kopje koffie bij, etc.

Want ja, een nieuwe Cartier onder list is een nieuwe Cartier onder list, nietwaar?

Ah, kijk… Een gewone standaard quick release? Zo’n spring bar met zo’n palletje er aan? Als dat werkt weet ik wat ik moet zoeken. :+1:

Deze? Super coole horloges. En je ziet ze veel minder dan de Santos.

Want eerlijk is eerlijk, ik heb het Cartier equivalent van een APRO gekocht. Het hele Cartier topic staat er vol mee.

Ik zou die roadster misschien nog even houden.

2 likes